Trauma and “fruitfulness” of adult learning processes
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2025.001Keywords
fruitful learning, reflection, trauma, Peter JarvisAbstract
The article is of an analytical nature, and the thesis is proven using deliberately selected literature and a reconstruction of its content that allows for reaching the planned conclusions. The aim of the article is to analyze the phenomenon of trauma in the context of learning trajectories included in Peter Jarvis’ concept of reflective learning. The analysis shows that trauma prevents a person from self-reflection, and, therefore, fruitful learning and personal growth without external help is excluded. The fruitful trajectories that Jarvis characterizes in his theory are possible to achieve in difficult life situations, but not in the case of trauma. The article ends with a short review of the 2023 trauma textbook by Lydia Hantke and Hans-Joachim Görges
References
Aleksander, T. (2012). Etapy i uwarunkowania całożyciowego uczenia się [Stages and determinants of lifelong learning]. In J. Aksman & S. Nieciuński (Eds.), Proces uczenia się przez całe życie [The process of life-long learning]. Kraków.
Brameld, T. (1956). Toward a reconstructed philosophy of education. New York.
Brzezińska, A. (2002). Dorosłość. Szanse i zagrożenia dla rozwoju [Adulthood: Opportunities and threats for development]. In K. Appelt, A. Brzezińska, & J. Wojciechowska (Eds.), Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości [Opportunities and threats to development in adulthood]. Poznań.
Czerkawska, O. (2012). O transgresji w edukacji dorosłych i poradnictwie [On transgression in adult education and counselling]. Edukacja Dorosłych [Adult Education], 2.
Dubas, E. (2023). Biograficzność w oświacie dorosłych – wybrane stanowiska [Biographicity in adult education – selected perspectives]. Rocznik Andragogiczny [The Andragogy Yearbook], 30.
Faure, E. (1975). Uczyć się, aby być [Learning to be]. Warszawa.
Garland, C. (Ed.). (2009). Czym jest trauma. Podejście psychoanalityczne [What is trauma? A psychoanalytic approach]. Warszawa.
Hantke, L., & Görges, H.-J. (2023). Handbuch Traumakompetenz. Basiswissen für Therapie,Beratung und Pädagogik [Trauma competence handbook: Basic knowledge in therapy, Counselling, and Education] (2nd ed., updated). Paderborn.
Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się [Three dimensions of learning]. Wrocław.
Jarvis, P. (2006). Towards Comprehensive Theory of Human Learning. Routledge. London–New York.
Jarvis, P. (2012). Adult Learning in the Social Context. Routledge. London–New York–Sydney.
Jarvis, P. (2012). Transformatywny potencjał uczenia się w sytuacjach kryzysowych [The transformative potential of learning in situations of crisis]. (A. Nizińska, Trans.). Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja [The present – human – education], 3(59).
Kozielecki, J. (2001). Psychotransgresjonizm [Psychotransgressionism]. Warszawa.
Kwieciński, Z. (1995). Socjopatologia edukacji [Sociopathology of education]. Olecko.
Kwieciński, Z. (2012). Pedagogie postu. Preteksty. Konteksty. Podteksty [Pedagogies of the post. Pretexts. Contexts. Subtexts]. Kraków.
Levine, P. A. (2017). Trauma i pamięć. Mózg i ciało w poszukiwaniu autentycznej przeszłości [Trauma and memory: Brain and body in a search for the living past]. Warszawa.
Levine, P. A. (2017). Uleczyć traumę. 12-stopniowy program wychodzenia z traumy [Healing trauma]. Warszawa.
Lis-Turlejska, M. (2012). Stres potraumatyczny. Występowanie, następstwa, terapia [Post-traumatic stress: Occurrence, consequences, and therapy]. Warszawa.
Malec, M. (2004). Doświadczenie krytycznego wydarzenia – „prowokacją” uczenia się dorosłych [The experience of a critical event as a “provocation” for adult learning]. In R. Góralska & J. Półturzycki (Eds.), Edukacja ustawiczna w szkołach wyższych – od idei do praktyki [Lifelong education in higher education – from idea to practice]. Płock–Toruń.
Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się. O pragmatycznej zmianie w andragogice [From teaching to learning: On the pragmatic shift in andragogy]. Wrocław.
Miller, A. (2007). Dramat udanego dziecka. W poszukiwaniu siebie [The drama of the gifted child: The search for the true self]. Warszawa.
Miller, M. (2014). Prawdziwy „dramat udanego dziecka”: tragedia Alice Miller – jak ukryty uraz wojenny oddziałuje na rodzinę [The true drama of the gifted child]. Kraków.
Oleś, P. (2015). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość – zmiana – integracja [Psychology of the adult: Continuity – change – integration]. Warszawa.
Pawlak, J. (2009). Autokreacja. Psychologiczna analiza zjawiska i jego znaczenie dla rozwoju człowieka [Self-creation: A psychological analysis of the phenomenon and its significance for human development]. Kraków.
Perkowska-Klejman, A. (2019). Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne [The search for reflectivity in education: A theoretical and empirical study]. Warszawa.
Przetacznik-Gierowska, M., & Tyszkowa, M. (Eds.). (2000). Psychologia rozwoju człowieka [Psychology of human development]. Warszawa.
Shankarnarayan, S. (2009). Procesy identyfikacyjne w przypadku traumy [Identificatory processes in trauma]. In C. Garland (Ed.), Czym jest trauma. Podejście psychoanalityczne [What is trauma? A psychoanalytical approach] (pp. 152–164). Warszawa.
Shiraldi, G. R. (2019). Siła rezyliencji: jak poradzić sobie ze stresem, traumą i przeciwnościami losu? [The resilience workbook: essential skills to recover from stress, trauma, and adversity]. Sopot.
Solarczyk-Szwec, H. (2014). Uczenie się przez całe życie jako metakompetencja [Life-long learning as a meta-competence]. In J. Grzesiak (Ed.), Ewaluacja poprawy jakości kształcenia [Evaluation of quality improvement in education]. Kalisz–Konin.
Solarczyk-Szwec, H. (2015). Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się [Four quarters of biographical learning]. Rocznik Andragogiczny [The Andragogy Yearbook], 22.
Sztompka, P. (2000). Trauma wielkiej zmiany [The trauma of great change]. Warszawa.
Wolynn, M. (2017). Nie zaczęło się od ciebie: jak dziedziczona trauma wpływa na to, kim jesteśmy i jak zakończyć ten proces [It did not start with you: how inherited trauma affects who we are and how to end the cycle]. Warszawa.
Zielińska-Kostyło, H. (2010). Uniwersalność przesłania “Pedagogii uciśnionych” Paula Freire’go [The universality of the message of Paulo Freire’s “Pedagogy of the oppressed”]. Rocznik Andragogiczny [The Andragogy Yearbook], 17.
Downloads
Published
Versions
- 2025-06-03 (3)
- 2025-06-03 (2)
- 2025-05-20 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hanna (Zielińska) Stawiarska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 32
Number of citations: 0