Adult learning – difficulties and their compensation
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2023.016Keywords
adult learning, behaviourism, cognitivism, learning difficulty compensationAbstract
The purpose of this article is to present selected studies that, from the researcher’s perspective, explain the challenges and outcomes associated with adult learning. The author describes adult learning in the context of behaviourism and cognitivism. Problems faced by adult learners are identified, including cognitive regression, memory decline, reduced concentration, and slower reaction time. The author also describes obstacles encountered in adult learning and strategies to overcome them, offering practical tips to learn and remember better.
References
Gołębniak B. (2006), Nauczanie i uczenie się w klasie, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kawecki I. (2003), Wprowadzenie do wiedzy o szkole i nauczaniu, Impuls, Kraków.
Ledzińska M. (2000), Uczenie się wykraczające poza warunkowanie, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, GWP, Gdańsk.
Maruszewski T. (2000), Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, GWP, Gdańsk.
Pietrasiński Z. (1990), Rozwój człowieka dorosłego, Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa.
Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock.
Spitzer M. (2007), Jak uczy się mózg, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji TWP, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Strelau J. (red.) (2000), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, GWP, Gdańsk.
Wechsler D. (1972), „Hold” and „Don’t Hold” Tests, [w:] S.M. Chown (red.), Human ageing. Selected readings, Harmondsworth.
Downloads
Published
Versions
- 2024-02-28 (3)
- 2024-02-26 (2)
- 2024-02-26 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dr Alina Matlakiewicz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 329
Number of citations: 0