Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Uczenie się w dorosłości – trudności i ich kompensacja
  • Home
  • /
  • Uczenie się w dorosłości – trudności i ich kompensacja
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 30 (2023) /
  4. IV. Dydaktyka dorosłych – strategie i trudności

Uczenie się w dorosłości – trudności i ich kompensacja

Autor/innen

  • Dr Alina Matlakiewicz Uniwersytet WSB Merito Toruń https://orcid.org/0000-0001-5627-384X

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2023.016

Schlagworte

uczenie się dorosłych, behawioryzm, kognitywizm, kompensacja trudności w uczeniu się

Abstract

Celem artykułu jest wybiórcze przytoczenie badań, które wyjaśniają – z przyjętej przez badaczkę perspektywy – zjawisko utrudnień oraz efektów uczenia się w dorosłości. Autorka charakteryzuje uczenie się dorosłych w świetle behawioryzmu i kognitywizmu. Wskazuje na problemy uczących się dorosłych: obszary regresu poznawczego, spadek sprawności pamięci, koncentracji, czasu reakcji. Następnie charakteryzuje bariery w uczeniu się dorosłych i sposoby ich pokonywania pod postacią praktycznych wskazówek, jak lepiej się uczyć i zapamiętywać.

Literaturhinweise

Gołębniak B. (2006), Nauczanie i uczenie się w klasie, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kawecki I. (2003), Wprowadzenie do wiedzy o szkole i nauczaniu, Impuls, Kraków.

Ledzińska M. (2000), Uczenie się wykraczające poza warunkowanie, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, GWP, Gdańsk.

Maruszewski T. (2000), Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, GWP, Gdańsk.

Pietrasiński Z. (1990), Rozwój człowieka dorosłego, Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa.

Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock.

Spitzer M. (2007), Jak uczy się mózg, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji TWP, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Strelau J. (red.) (2000), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, GWP, Gdańsk.

Wechsler D. (1972), „Hold” and „Don’t Hold” Tests, [w:] S.M. Chown (red.), Human ageing. Selected readings, Harmondsworth.

Rocznik Andragogiczny

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Veröffentlicht

2024-02-26 — aktualisiert am 2024-02-28

Versionen

  • 2024-02-28 (3)
  • 2024-02-26 (2)
  • 2024-02-26 (1)

Zitationsvorschlag

1.
MATLAKIEWICZ, Alina. Uczenie się w dorosłości – trudności i ich kompensacja. Rocznik Andragogiczny. Online. 28 Februar 2024. Vol. 30, pp. 283-292. [Accessed 17 Dezember 2025]. DOI 10.12775/RA.2023.016.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 30 (2023)

Rubrik

IV. Dydaktyka dorosłych – strategie i trudności

Lizenz

Copyright (c) 2024 Dr Alina Matlakiewicz

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 679
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

uczenie się dorosłych, behawioryzm, kognitywizm, kompensacja trudności w uczeniu się
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop