Uczenie się w dorosłości – trudności i ich kompensacja
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2023.016Schlagworte
uczenie się dorosłych, behawioryzm, kognitywizm, kompensacja trudności w uczeniu sięAbstract
Celem artykułu jest wybiórcze przytoczenie badań, które wyjaśniają – z przyjętej przez badaczkę perspektywy – zjawisko utrudnień oraz efektów uczenia się w dorosłości. Autorka charakteryzuje uczenie się dorosłych w świetle behawioryzmu i kognitywizmu. Wskazuje na problemy uczących się dorosłych: obszary regresu poznawczego, spadek sprawności pamięci, koncentracji, czasu reakcji. Następnie charakteryzuje bariery w uczeniu się dorosłych i sposoby ich pokonywania pod postacią praktycznych wskazówek, jak lepiej się uczyć i zapamiętywać.
Literaturhinweise
Gołębniak B. (2006), Nauczanie i uczenie się w klasie, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kawecki I. (2003), Wprowadzenie do wiedzy o szkole i nauczaniu, Impuls, Kraków.
Ledzińska M. (2000), Uczenie się wykraczające poza warunkowanie, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, GWP, Gdańsk.
Maruszewski T. (2000), Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, GWP, Gdańsk.
Pietrasiński Z. (1990), Rozwój człowieka dorosłego, Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa.
Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock.
Spitzer M. (2007), Jak uczy się mózg, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji TWP, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Strelau J. (red.) (2000), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, GWP, Gdańsk.
Wechsler D. (1972), „Hold” and „Don’t Hold” Tests, [w:] S.M. Chown (red.), Human ageing. Selected readings, Harmondsworth.
Downloads
Veröffentlicht
Versionen
- 2024-02-28 (3)
- 2024-02-26 (2)
- 2024-02-26 (1)
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2024 Dr Alina Matlakiewicz

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Stats
Number of views and downloads: 679
Number of citations: 0