Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Uczenie się w dorosłości – trudności i ich kompensacja
  • Strona domowa
  • /
  • Uczenie się w dorosłości – trudności i ich kompensacja
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 30 (2023) /
  4. IV. Dydaktyka dorosłych – strategie i trudności
Istnieje nowsza wersja tego artykułu opublikowanego 2024-02-26. Przeczytaj wersję najnowszą.

Uczenie się w dorosłości – trudności i ich kompensacja

Autor

  • Alina Matlakiewicz Wyższa szkoła Gospodarki w Bydgoszczy https://orcid.org/0000-0001-5627-384X

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2023.016

Słowa kluczowe

uczenie się dorosłych, behawioryzm, kognitywizm, kompensacja trudności w uczeniu się

Abstrakt

Celem artykułu jest wybiórcze przytoczenie badań, które wyjaśniają – z przyjętej przez badaczkę perspektywy – zjawisko utrudnień oraz efektów uczenia się w dorosłości. Autorka charakteryzuje uczenie się dorosłych w świetle behawioryzmu i kognitywizmu. Wskazuje na problemy uczących się dorosłych: obszary regresu poznawczego, spadek sprawności pamięci, koncentracji, czasu reakcji. Następnie charakteryzuje bariery w uczeniu się dorosłych i sposoby ich pokonywania pod postacią praktycznych wskazówek, jak lepiej się uczyć i zapamiętywać.

Bibliografia

Gołębniak B. (2006), Nauczanie i uczenie się w klasie, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kawecki I. (2003), Wprowadzenie do wiedzy o szkole i nauczaniu, Impuls, Kraków.

Ledzińska M. (2000), Uczenie się wykraczające poza warunkowanie, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, GWP, Gdańsk.

Maruszewski T. (2000), Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, GWP, Gdańsk.

Pietrasiński Z. (1990), Rozwój człowieka dorosłego, Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa.

Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock.

Spitzer M. (2007), Jak uczy się mózg, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji TWP, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Strelau J. (red.) (2000), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, GWP, Gdańsk.

Wechsler D. (1972), „Hold” and „Don’t Hold” Tests, [w:] S.M. Chown (red.), Human ageing. Selected readings, Harmondsworth.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-02-26 — zaktualizowane 2024-02-26

Wersje

  • 2024-02-28 - (3)
  • 2024-02-26 - (2)
  • 2024-02-26 - (1)

Jak cytować

1.
MATLAKIEWICZ, Alina. Uczenie się w dorosłości – trudności i ich kompensacja. Rocznik Andragogiczny [online]. 26 luty 2024, T. 30, s. 283–292. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2023.016.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 30 (2023)

Dział

IV. Dydaktyka dorosłych – strategie i trudności

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Dr Alina Matlakiewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 64
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

uczenie się dorosłych, behawioryzm, kognitywizm, kompensacja trudności w uczeniu się
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa