Self-education as the basis of continuing education of teachers in the works of Józef Półturzycki
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2022.006Keywords
self-education, continuing education, teacher, variabilityAbstract
Self-education and lifelong education are important and repeatedly discussed topics in Professor Józef Półturzycki’s rich literary output. In this text, the author briefly reviews the items describing the above-mentioned issues. Based on the method of interpreting the terms and understanding the self-education process presented in them, the author presents his own conclusions from the surveys carried out among teachers and school principals. They make it possible for us to identify (1) the lack of knowledge about the theory of self-education, (2) confusing it with unintentional learning or self-learning, (3) the conviction that the term can be used freely, and (4) the absence of self-education process. The collected material confirms the topicality of the thoughts and postulates formulated by Professor Józef Półturzycki.
References
Bauman Z. (2009), Sztuka życia, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Beck U. (2002), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Bereźnicki F. (2007), Podstawy dydaktyki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, wyd. 2, Kraków.
Delors J. (red.) (1998), Edukacja – jest w niej ukryty skarb, Wyd. UNESCO, Warszawa.
Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku (2003–2008), Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Faure E. (red.) (1975), Uczyć się, aby być, PWN, Warszawa.
Frąckowiak A., Gromadzka M., Półturzycki J. (2019), Samokształcenie w edukacji całożyciowej, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Warszawa–Radom.
Kwaśnica R. (1994), Wprowadzenie do myślenia o wspomaganiu nauczycieli w rozwoju, Wrocławska Oficyna Nauczycielska, Wrocław.
Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Kwiatkowska H. (2012), Nauczyciel i jego (nie)przygotowanie. Wprowadzenie w problematykę obrad, [w:] M.M. Urlińska, A. Uniewska, J. Horowski (red.), „Po życie sięgać nowe…”. Teoria a praktyka edukacyjna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H. (2009), Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Wydawnictwo Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu, Toruń.
Półturzycki J. (1983), Wdrażanie do samokształcenia, WSiP, Warszawa.
Półturzycki J. (1991), Dydaktyka dorosłych, WSiP, Warszawa.
Półturzycki J. (2002), Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Novum Sp. z o.o., Płock.
Półturzycki J. (2014), Niepokój o dydaktykę, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Warszawa–Radom.
Półturzycki J. (2016), Spór o edukację ustawiczną. Polemiki i analizy, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Warszawa–Radom.
Śliwerski B. (2010), Myśleć jak pedagog, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010.
Sztompka P., Socjologia, Wydawnictwo „Znak”, Kraków.
Wereszczyński K. (2016), Formy doradztwa metodycznego dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, [w:] K. Żegnałek (red.), Niektóre problemy wczesnej edukacji, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Siedlce.
Netografia:
Bibliografia Uniwersytetu Warszawskiego, http://bibliografia.uw.edu.pl/g2/main.pl?mod=s&p=6&a=1&s=4765&imie=J%F3zef&nazwisko=P%F3%B3turzycki&lim=25&ord= [dostęp: 9.02.2022].
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kierowniczej Kadry Oświatowej, https://oskko.edu.pl/ [dostęp: 22.07.2022].
Superbelfrzy, https://www.superbelfrzy.edu.pl/category/superbelfrzy-razem-i-osobno/ [dostęp: 22.07.2022].
Dokumenty:
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz.U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm.).
Rozporządzenie MEiN z dnia 8 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. z 2019 r., poz. 1045).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 346
Number of citations: 0