Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Experiencing studying in a phenomenographic analysis of the utterances of young adults from Z-Generation
  • Home
  • /
  • Experiencing studying in a phenomenographic analysis of the utterances of young adults from Z-Generation
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 32 (2025) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Experiencing studying in a phenomenographic analysis of the utterances of young adults from Z-Generation

Autor/innen

  • Alicja Jurgiel-Aleksander Uniwersytet Gdański https://orcid.org/0000-0002-7952-8910
  • Zdzisław Aleksander Akademia Ateneum w Gdańsku https://orcid.org/0000-0002-4281-7890

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2025.005

Schlagworte

experiencing studying, Z-Generation, phenomenography, formal education, empowerment of learning

Abstract

The aim of this article is to present the results of an analysis of indepth phenomenographic interviews conducted with young adults studying the humanities and social sciences in the Polish higher education system. The authors conducted twenty interviews in 2022 and 2023 with individuals who represented the next generation of university students in their families, focusing on their experiences of studying. The authors conceptualise these experiences from the perspective of representatives of Generation Z in the following ways: (a) as a transition to the next stage in the formal education system, leading to the acquisition of higher qualifications; (b) as a learning process for acquiring and deepening knowledge; (c) as a life stage characterised by the absence of parental care; (d) as the assumption of the student role associated with belonging to an institution such as a university; and (e) as building relationships within and outside university. The authors interpret the identified categories of description as follows: as a consequence of the popularisation of the educational process and its normalisation in everyday life; as a result of students’ intrinsic motivation, derived from cultural capital and aligned with the perception of knowledge acquisition as a developmental process; as an outcome of limited opportunities to practice social competencies in earlier stages of schooling; and as an effect of rapid civilisa

Literaturhinweise

Aleksander, Z. (2010). Szansa na międzypokoleniowy dialog w kontekście rozumienia słów z zakresu moralności przez współczesne podmioty edukacyjne [An opportunity for intergenerational dialogue in the context of understanding moral terms by contemporary education entities]. Gdańsk.

Aleksander, Z. (2015). O konieczności i trudach dialogowego bycia seniorów i młodych: konteksty socjolingwistyczne i filozoficzne [On the necessity and challenges of dialogical coexistence between seniors and youth: sociolinguistic and philosophical contexts]. In L. Buliński (Ed.), Realność złego starzenia się. Poza polityczną i społeczną poprawnością [The reality of bad aging: beyond political and social correctness]. Toruń.

Bauman, T. (2005). Dydaktyczny i społeczny status uczenia się [The didactic and social status of learning]. In T. Bauman (Ed.), Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie [Learning as a life-long endeavour]. Kraków.

Bruner, J. (2009). Culture, mind, and education. In Contemporary theories of learning. Learning theorists … in their own words. London–New York.

Hausner, J. (Ed.). (2020). Poza horyzont. Kurs na edukację. Przyszłość systemu rozwoju kompetencji w Polsce [Beyond the horizon: a course towards education. The future of the competence development system in Poland]. Kraków.

Illeris, K. (2009). A comprehensive understanding of human learning. In Contemporary theories of learning. Learning theorists … in their own words. London New York.

Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy uczenia się [The three dimensions of learning: cognitive, emotional, and social frameworks of learning]. Wrocław.

Jurgiel-Aleksander, A. (2016). Fenomenografia i jej poznawcze konsekwencje w świetle projektu na temat doświadczeń edukacyjnych dorosłych. Refleksja badacza [Phenomenography and its cognitive consequences in light of a project on adult learning experiences: researcher’s reflection]. Rocznik Andragogiczny [The Andragogy Yearbook], 23.

Kopciewicz, L. (2005). Męskość i kobiecość. Polsko-francuskie studium porównawcze [Masculinity and femininity: a Polish-French comparative study]. Kraków.

Kopińska, V., & Solarczyk-Szwec, H. (Eds.). (2017). Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programowych kształcenia ogólnego [Social and civic competences in the core curriculum of general education]. Toruń.

Kwieciński, Z. (2007). Między patosem i dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne [Between pathos and decadence: socio-pedagogical studies and essays]. Wrocław.

Malewski, M. (1988). Ewolucja uniwersytetu – implikacje dla kształcenia [Evolution of university: implications for education]. Pedagogika Szkoły Wyższej [Pedagogy of higher education], 13.

Malewski, M. (2002). Niepewność wiedzy – zawodność edukacyjnej praktyki [The uncertainty of knowledge: the fallibility of educational practice]. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja [The present – human – education], 4(20).

Matron, F. (1986). Phenomenography: a research approach to investigating different understandings of reality. Journal of Thought, 21(3).

Rosa, H. (2020). Przyspieszenie, wyobcowanie, rezonans [Acceleration, alienation, resonance]. Gdańsk.

Rutkowiak, J. (1992). O dialogu edukacyjnym. Rusztowanie kategorialne [On educational dialogue: the categorical scaffolding]. In J. Rutkowiak (Ed.), Pytanie – dialog – wychowanie [Question – dialogue – education]. Warszawa.

Rutkowiak, J. (2000). Udomowienie i zadomowienie jako kategorie krytycznego opisu relacji szkoły i domu rodzinnego ucznia [Domestication and settling as categories of critical description of the relationship between school and the student’s family home]. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja [The present – human – education], 1(09).

Stańczyk, P. (2008). Przemoc i emancypacja: ambiwalencja funkcji studiów zaocznych [Violence and emancipation: the ambivalence of the function of part-time studies]. Gdańsk.

Suchecka, J. (2023). Pokolenie zmiany. Młodzi o sobie i świecie, który nadejdzie [Generation of change: young people on themselves and the world to come]. Warszawa.

Twenge, J. M. (2023). Pokolenia. Prawdziwe różnice między pokoleniami X, Y, Z, baby boomersami i cichym pokoleniem oraz co one oznaczają dla przyszłości zachodniego świata [Generations: the real differences between generations X, Y, Z, baby boomers, and the silent generation, and what they mean for the Western world]. Sopot

Downloads

  • pdf (English)

Veröffentlicht

2025-05-20 — aktualisiert am 2025-06-03

Versionen

  • 2025-06-03 (2)
  • 2025-05-20 (1)

Zitationsvorschlag

1.
JURGIEL-ALEKSANDER, Alicja und ALEKSANDER, Zdzisław. Experiencing studying in a phenomenographic analysis of the utterances of young adults from Z-Generation. Rocznik Andragogiczny. Online. 3 Juni 2025. Vol. 32, pp. 79-98. [Accessed 16 Dezember 2025]. DOI 10.12775/RA.2025.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 32 (2025)

Rubrik

I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Lizenz

Copyright (c) 2025 Alicja Jurgiel - Aleksander

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 170
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

experiencing studying, Z-Generation, phenomenography, formal education, empowerment of learning
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop