Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Trauma i „owocność” procesów uczenia się dorosłych
  • Home
  • /
  • Trauma i „owocność” procesów uczenia się dorosłych
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 32 (2025) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne
Dies ist eine überholte Version, die am 2025-05-20 veröffentlicht wurde. Lesen Sie die aktuellste Version.

Trauma i „owocność” procesów uczenia się dorosłych

Autor/innen

  • Hanna (Zielińska) Stawiarska WSB Merito University in Toruń https://orcid.org/0000-0003-1214-0935

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2025.002

Schlagworte

owocne uczenie się, refleksja, trauma, Peter Jarvis

Abstract

Artykuł ma charakter analityczny, a postawiona teza jest udowadniana za pomocą celowo dobranej literatury i takiej rekonstrukcji jej treści, która pozwala na doprowadzenie do zaplanowanych wniosków. Celem artykułu jest analiza zjawiska traumy w kontekście trajektorii uczenia się zawartych w koncepcji refleksyjnego uczenia się Petera Jarvisa. Analiza pokazuje, że trauma uniemożliwia człowiekowi autorefleksję, w związku z czym wykluczone jest jego owocne uczenie się i wzrost osobisty bez pomocy z zewnątrz. Owocne trajektorie, które charakteryzuje w swojej teorii Jarvis, są możliwe do realizacji w trudnych sytuacjach życiowych, ale nie w przypadku traumy. Artykuł wieńczy krótka recenzja podręcznika traumy autorstwa Lydii Hantke i Hansa-Joachima Görgesa z 2023 r.

Literaturhinweise

Aleksander T. (2012), Etapy i uwarunkowania całożyciowego uczenia się, [w:] J. Aksman, S. Nieciuński (red.), Proces uczenia się przez całe życie, Kraków.

Brameld T. (1956), Toward a reconstructed philosophy of education, New York.

Brzezińska A. (2002), Dorosłość. Szanse i zagrożenia dla rozwoju, [w:] K. Appelt, A. Brzezińska, J. Wojciechowska (red.), Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości, Poznań.

Czerkawska O. (2012), O transgresji w edukacji dorosłych i poradnictwie, „Edukacja Dorosłych”, 2.

Dubas E. (2023), Biograficzność w oświacie dorosłych – wybrane stanowiska, „Rocznik Andragogiczny”, t. 30.

Faure E. (1975), Uczyć się, aby być, Warszawa.

Garland C. (red.) (2009), Czym jest trauma. Podejście psychoanalityczne, Warszawa.

Hantke L., Görges H.-J. (2023), Handbuch Traumakompetenz. Basiswissen für Therapie, Beratung und Pädagogik, wyd. 2 uaktualnione, Paderborn.

Illeris K. (2006), Trzy wymiary uczenia się, Wrocław.

Jarvis P. (2006), Towards comprehensive theory of human learning, Routledge, London–New York.

Jarvis P. (2012), Adult learning in the social context, Routledge, London–New York-Sydney.

Jarvis P. (2012), Transformatywny potencjał uczenia się w sytuacjach kryzysowych, tłum. A. Nizińska, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(59).

Kozielecki J. (2001), Psychotransgresjonizm, Warszawa.

Kwieciński Z. (1995), Socjopatologia edukacji, Olecko.

Kwieciński Z. (2012), Pedagogie postu. Preteksty. Konteksty. Podteksty, Kraków.

Levine P.A. (2017), Trauma i pamięć. Mózg i ciało w poszukiwaniu autentycznej przeszłości, Warszawa.

Levine P.A. (2017), Uleczyć traumę. 12-stopniowy program wychodzenia z traumy, Warszawa.

Lis-Turlejska M. (2012), Stres potraumatyczny. Występowanie, następstwa, terapia, Warszawa.

Malec M. (2004), Doświadczenie krytycznego wydarzenia – „prowokacją” uczenia się dorosłych, [w:] R. Góralska, J. Półturzycki (red.), Edukacja ustawiczna w szkołach wyższych – od idei do praktyki, Płock–Toruń.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O pragmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław.

Miller A. (2007), Dramat udanego dziecka. W poszukiwaniu siebie, Warszawa.

Miller M. (2014), Prawdziwy „dramat udanego dziecka”: tragedia Alice Miller – jak ukryty uraz wojenny oddziałuje na rodzinę, Kraków.

Oleś P. (2015), Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość – zmiana – integracja, Warszawa.

Pawlak J. (2009), Autokreacja. Psychologiczna analiza zjawiska i jego znaczenie dla rozwoju człowieka, Kraków.

Perkowska-Klejman A. (2019), Poszukiwanie refleksyjności w edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa.

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (red.) (2000), Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa.

Schiraldi G.R. (2019), Siła rezyliencji: jak poradzić sobie ze stresem, traumą i przeciwnościami losu?, Sopot.

Shankarnarayan S. (2009), Procesy identyfikacyjne w przypadku traumy, [w:] G. Garland (red.), Czym jest trauma. Podejście psychoanalityczne, Warszawa, s. 152–164.

Solarczyk-Szwec H. (2014), Uczenie się przez całe życie jako metakompetencja, [w:] J. Grzesiak (red.), Ewaluacja poprawy jakości kształcenia, Kalisz–Konin.

Solarczyk-Szwec H. (2015), Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się, „Rocznik Andragogiczny”, t. 22.

Sztompka P. (2000), Trauma wielkiej zmiany, Warszawa.

Wolynn M. (2017), Nie zaczęło się od ciebie: jak dziedziczona trauma wpływa na to, kim jesteśmy i jak zakończyć ten proces, Warszawa.

Zielińska-Kostyło H. (2010), Uniwersalność przesłania „Pedagogii uciśnionych” Paula Freire’go, „Rocznik Andragogiczny”, t. 17

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Veröffentlicht

2025-05-20

Versionen

  • 2025-06-03 (2)
  • 2025-05-20 (1)

Zitationsvorschlag

1.
(ZIELIŃSKA) STAWIARSKA , Hanna. Trauma i „owocność” procesów uczenia się dorosłych . Rocznik Andragogiczny. Online. 20 Mai 2025. Vol. 32, pp. 27-42. [Accessed 16 Dezember 2025]. DOI 10.12775/RA.2025.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 32 (2025)

Rubrik

I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Lizenz

Copyright (c) 2025 Hanna (Zielińska) Stawiarska

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 51
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

owocne uczenie się, refleksja, trauma, Peter Jarvis
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop