Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Style partycypacji kulturalnej człowieka dorosłego. Walidacja narzędzia pomiarowego
  • Strona domowa
  • /
  • Style partycypacji kulturalnej człowieka dorosłego. Walidacja narzędzia pomiarowego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 (2017) /
  4. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Style partycypacji kulturalnej człowieka dorosłego. Walidacja narzędzia pomiarowego

Autor

  • Katarzyna Karolina Jarosz Uniwersytet Opolski

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2017.007

Słowa kluczowe

walidacja narzędzia pomiarowego, partycypacja kulturalna, podmiotowość, kultura, układy kultury, standardy funkcjonowania jednostki

Abstrakt

Artykuł przedstawia proces walidacji narzędzia pomiarowego, diagnozującego style partycypacji kulturalnej człowieka dorosłego. Jego celem jest opis uzyskanych wyników w poszczególnych etapach walidacji oraz określenie związku pomiędzy stylami partycypacji kulturalnej a układami kultury prezentowanymi przez socjologów kultury. W związku z czym przedmiotem badań jest styl partycypacji kulturalnej człowieka dorosłego. Badania pilotażowe, jak i właściwe zostały przeprowadzone w województwie opolskim, próba badawcza kolejno liczyła 100, a następnie 400 respondentów.

Za podstawę teoretyczno-metodologiczną rozważań przyjęto konstrukt teoretyczny Kazimierza Obuchowskiego, opisujący podmiotowy oraz przedmiotowy standard funkcjonowania jednostki, oraz układy kultury według Antoniny Kłoskowskiej.

Analiza wyników badań została przeprowadzona w programie Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) i obejmowała analizę czynnikową oraz określiła rzetelność jak również trafność wewnętrzną oraz zewnętrzną skali stylów partycypacji kulturalnej. Statystka rzetelności Alfa Cronbacha uzyskała wysokie wartości i wyniosła dla stylu partycypacji podmiotowego 0,95, a dla stylu partycypacji przedmiotowego 0,88. Trafność wewnętrzną opisywanej skali potwierdził współczynnik korelacji r-Pearsona wynoszący r= - 0,79. Zadowalające okazały się także wartości potwierdzające trafność wewnętrzną narzędzia poddanego procesowi walidacji, będące efektem korelacji analizowanych stylów z podmiotowym wymiarem jakości życia respondentów, które wyniosły kolejno dla stylu partycypacji podmiotowego r= 0,45, a dla stylu partycypacji przedmiotowego r= -0,38.

Propozycja skali składa się 54 twierdzeń zgrupowanych w dwa główne wymiary, którymi okazały się: podmiotowy oraz przedmiotowy styl partycypacji kulturalnej.

Bibliografia

American Educational Reasearch Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education, (2007), Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice, tłum. E. Hornowska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Bedyńska S., Brzezicka A., (2007), Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa.

Brzeziński J., (1999), Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Dziubińska-Michalewicz M., Kojder A., (2003), Uczestnictwo w kulturze mieszkańców Polski. Raport nr 215, Kancelaria Sejmu: Biuro Studiów i Ekspertyz (raport o stanie i zróżnicowaniach kultury miejskiej w Polsce).

Eco U., (1996), Semiologia życia codziennego, przeł. J. Ugniewska, P. Salwa, Spółdzielnia Wydawnicza „ Czytelnik”, Warszawa.

Francuz P., Mackiewicz R., (2005), Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą, Wydawnictwo KUL, Lublin.

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, tłum. E. Hornowska, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Frąckowiak T. (2004), Kwestionariusz Poczucia Jakości Życia autorstwa Marii Straś-Romanowskiej, Anny Oleszkiewicz, Tomasza Frąckowiaka, (niepublikowana praca magisterska, Uniwersytet Wrocławski), Wrocław.

Golka M., (2007), Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Hejnicka-Bezwińska T., (2008), Pedagogika ogólna, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Horbowski A., (2004), Kultura w edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Hornowska E., (2005), Testy psychologiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.

Jankowski D., (1998), Kultura. Uczestnictwo w kulturze, [w:] Encyklopedia psychologii, W. Szewczuk (red.), Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa.

Jankowski D., (2009), Pedagogika kultury: studia i koncepcje, Oficyna Wydawnicza

„Impuls”, Kraków.

Jarosz K., (2016), Znaczenie aktywności kulturalnej dla jakości życia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

Obuchowski K., (2008), Od przedmiotu do podmiotu, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.

Słowińska S., (2016), Edukacja kulturalna dorosłych w teorii i badaniach empirycznych w Polsce po 1989 roku – wybrane aspekty, „Rocznik Andragogiczny”.

Szyling G., Koncepcja walidacji efektów uczenia się: obszary pedagogicznych redukcji ich (nie)zamierzonych efektów, „Rocznik Andragogiczny”.

Straś-Romanowska M., (1992), Los człowieka jako problem psychologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Tyszka A., (1971), Uczestnictwo w kulturze. O różnorodności stylów życia, Państwowe Wydawnictwo Akademickie, Warszawa.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-04-17

Jak cytować

1.
JAROSZ, Katarzyna Karolina. Style partycypacji kulturalnej człowieka dorosłego. Walidacja narzędzia pomiarowego. Rocznik Andragogiczny [online]. 17 kwiecień 2018, T. 24, s. 103–120. [udostępniono 24.5.2025]. DOI 10.12775/RA.2017.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 (2017)

Dział

Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 448
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

walidacja narzędzia pomiarowego, partycypacja kulturalna, podmiotowość, kultura, układy kultury, standardy funkcjonowania jednostki
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa