Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Edukacyjne marzenia mężczyzn – słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku
  • Strona domowa
  • /
  • Edukacyjne marzenia mężczyzn – słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 32 (2025) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Edukacyjne marzenia mężczyzn – słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku

Autor

  • Adrian Biela Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie https://orcid.org/0009-0008-8682-2916

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2025.009

Słowa kluczowe

andragogika, gerontologia, edukacyjne marzenia, uniwersytet trzeciego wieku, osoba starsza

Abstrakt

Z uwagi na postępujące procesy starzenia się społeczeństwa warto zwrócić uwagę na dotąd słabiej odkryte przestrzenie rozwoju osób starszych. Taką przestrzenią są ich marzenia. W niniejszym artykule podjęto się opisu edukacyjnych marzeń dwóch słuchaczy uniwersytetów trzeciego wieku. Dokonano tego z perspektywy temporalnej i fenomenologicznej. W badaniach jakościowych (studium przypadku) chciano odkryć niezwykłość marzeń osób badanych, dostrzec, jaką postawę przyjmowali wobec realizacji tychże marzeń oraz w jakim stopniu te marzenia oddziaływały na przeszłość Narratorów, a także ich teraźniejszość i przyszłość. Marzenia są bowiem nieodzownym elementem rozwoju człowieka bez względu na metrykę.

Bibliografia

Ablewicz K. (2006), Miejsce badań fenomenologicznych w poznawaniu sytuacji wychowawczych, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 184–185.

Ablewicz K. (2010), Hermeneutyka i fenomenologia a pedagogika, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk 2010, s. 283–309.

Bańka A. (2010), Typy tożsamości wczesnej dorosłości z perspektywy orientacji czasowej preferowanych stylów życia, „Czas w Życiu Człowieka”, nr 1, s. 101–117.

Biela A. (2017), Marzenia jako wyznacznik subiektywnego poczucia jakości życia osób starszych, „EXLIBRIS Biblioteka Gerontologii Społecznej”, nr 2(14), s. 106–117.

Bugajska B. (2014), Uczelnia z misją – 35 lat działalności Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Szczecinie, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 1(84), s. 62–75.

Bugajska B., Timoszyk-Tomczak C. (2010), Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Kształtowanie zrównoważonej perspektywy czasowej w starości, [w:] B. Balogová (red.), Elan vital v priestore medzigeneračných vzťahoj. Zborník príspevkov z konferencie s medzinárodnou účasťou, Univerzity v Prešove, Prešov, s. 108–114.

Covey S.R. (2015), 7 nawyków skutecznego działania, Dom Wydawniczy REBIS Sp. z o.o., Poznań.

Czerniawska O. (2007), Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo WSHE, Łódź.

Demetrio D. (2006), Edukacja dorosłych, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika – subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, t. 3, GWP, Gdańsk, s. 113–236.

Dymara B. (2010), Dziecko w świecie marzeń, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Encyklopedia popularna PWN (2017), Marzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Fabiś A. (2015), Rozwój duchowy jako atrybut dojrzałości w starości, „EXLIBRIS Biblioteka Gerontologii Społecznej”, nr 1(9), s. 11–17.

Flick U. (2010), Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Gudkova S. (2012), Wywiad w badaniach jakościowych, [w:] D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 111–129.

Ingarden R. (2017), Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Majewska-Kofarowska A. (2012), Marzenia w przestrzeni życiowej seniorów – konteksty, znaczenia, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 43–51.

Nawrot A. (2013), Jesień życia to czas na żniwa. Diagnoza partycypacyjna potrzeb osób starszych i prezentacja modelowych rozwiązań, Proethica, Ruda Śląska.

Pietrasiński Z. (1988), Rozwój z perspektywy jego podmiotu, [w:] M. Tyszkowa (red.), Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia. Zagadnienia teoretyczne i metodologiczne, PWN, Warszawa, s. 80–118.

Rożdżeński R. (1999), Spostrzeganie i niespostrzeganie, Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków.

Rożdżeński R. (2010), Filozofia poznania. Zarys problematyki, Wydawnictwo Naukowe UPJPII, Kraków.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Semków J. (2010), Poczucie bezpieczeństwa ludzi starych jako warunek konieczny ich dobrej kondycji psychofizycznej, [w:] M. Halicka, J. Halicki, K. Czykiera (red.), Zagrożenia w starości i na jej przedpolu, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.

Stróżewski W. (2013), Logos, wartość, miłość, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Szatan M. (2012), Strach a lęk w ujęciu nauk humanistycznych, „Studia Gdańskie”, t. 31, s. 325–242.

Timoszyk-Tomczak C., Bugajska B. (2012), Przyszłościowa perspektywa czasowa starości, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.

Yin R.K. (2015), Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Zaleski Z. (1988), Transtemporalne „ja”: osobowość w trzech wymiarach czasowych, „Przegląd Psychologiczny”, t. 31, nr 4, s. 409–432.

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-05-20

Jak cytować

1.
BIELA, Adrian. Edukacyjne marzenia mężczyzn – słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku. Rocznik Andragogiczny [online]. 20 maj 2025, T. 32, s. 153–172. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2025.009.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 32 (2025)

Dział

I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Adrian Biela

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 101
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

andragogika, gerontologia, edukacyjne marzenia, uniwersytet trzeciego wieku, osoba starsza
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa