Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Retoryka świadomości medialnej i mediatyzacji. Refleksje na temat postaw pokoleń young adults i silver
  • Strona domowa
  • /
  • Retoryka świadomości medialnej i mediatyzacji. Refleksje na temat postaw pokoleń young adults i silver
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 32 (2025) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Retoryka świadomości medialnej i mediatyzacji. Refleksje na temat postaw pokoleń young adults i silver

Autor

  • Anna M. Kiełbiewska Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0001-8910-396X

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2025.008

Słowa kluczowe

edukacja medialna, media, mediatyzacja, retoryka, pokolenia

Abstrakt

Analiza obejmuje sposoby wykorzystania przekazów medialnych w nauczaniu i różnic w świadomości medialnej dwóch pokoleń. W artykule przyglądam się specyfice korzystania z mediów i postrzegania ich przez uczestników procesu edukacji medialnej oraz edukacji zapośredniczonej medialnie w zależności od ich przynależności do grup pokoleniowych. Korzystam z własnych doświadczeń dydaktycznych w różnych grupach wiekowych: studentów, studentów uniwersytetu trzeciego wieku, uniwersytetu otwartego.

Bibliografia

Couldry N. (2008), Mediatization or mediation? Alternative understandings of the emergent space of digital storytelling, „New Media & Society”, 10(3), s. 373391, https://doi.org/10.1177/1461444808089414.

Czopek J. (2016), Bezpieczeństwo i ochrona prywatności młodzieży w Internecie w kontekście edukacji medialnej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika”, 12, s. 67–73.

Dogan V. (2019), Why do people experience the fear of missing out (FoMO)? Exposing the link between the self and the FoMO through self-construal, „Journal of Cross-Cultural Psychology”, 50(4), 1–15, https://doi.org/10.1177/0022022119839145.

Drzewiecki P. (2010), Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej?, Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa UKSW, Warszawa.

Golonka I. (2020), Mediatyzacja edukacji na poziomie akademickim. Szanse i zagrożenia z perspektywy studentów i pracowników naukowych – wyniki badań własnych, UMCS, Lublin, https://mediatization.umcs.pl [dostęp: 10.10.2023].

Livingstone S. (2014), The mediatization of childhood and education: reflections on the class, [w:] L. Kramp, N. Carpentier, A. Hepp i in. (red.), Media practice and everyday agency in Europe, edition lumière, Bremen, s. 55–68.

Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. J. Hołówka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Podgórniak-Krzykacz A., Przywojska J. (2018), Srebrna gospodarka jako wyzwanie dla polskich województw, Ekspertyzy i Opracowania. Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego, 70, s. 1–19.

Rosińska-Mamej A. (2020), (Nie)grzeczność w kontaktach z ludźmi starszymi, „Res Rhetorica”, https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/452/253 [dostęp: 10.10.2023].

Spitzer M. (2016), Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze życie, Dobra Literatura, Słupsk.

Szukalski P. (2012), Trzy kolory: srebrny. Co to takiego SILVER ECONOMY?, „Polityka Społeczna”, 5–6, s. 6–10

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-05-20

Jak cytować

1.
M. KIEŁBIEWSKA, Anna. Retoryka świadomości medialnej i mediatyzacji. Refleksje na temat postaw pokoleń young adults i silver. Rocznik Andragogiczny [online]. 20 maj 2025, T. 32, s. 135–152. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2025.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 32 (2025)

Dział

I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Anna M. Kiełbiewska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 96
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja medialna, media, mediatyzacja, retoryka, pokolenia
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa