Retoryka świadomości medialnej i mediatyzacji. Refleksje na temat postaw pokoleń young adults i silver
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2025.008Słowa kluczowe
edukacja medialna, media, mediatyzacja, retoryka, pokoleniaAbstrakt
Analiza obejmuje sposoby wykorzystania przekazów medialnych w nauczaniu i różnic w świadomości medialnej dwóch pokoleń. W artykule przyglądam się specyfice korzystania z mediów i postrzegania ich przez uczestników procesu edukacji medialnej oraz edukacji zapośredniczonej medialnie w zależności od ich przynależności do grup pokoleniowych. Korzystam z własnych doświadczeń dydaktycznych w różnych grupach wiekowych: studentów, studentów uniwersytetu trzeciego wieku, uniwersytetu otwartego.
Bibliografia
Couldry N. (2008), Mediatization or mediation? Alternative understandings of the emergent space of digital storytelling, „New Media & Society”, 10(3), s. 373391, https://doi.org/10.1177/1461444808089414.
Czopek J. (2016), Bezpieczeństwo i ochrona prywatności młodzieży w Internecie w kontekście edukacji medialnej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika”, 12, s. 67–73.
Dogan V. (2019), Why do people experience the fear of missing out (FoMO)? Exposing the link between the self and the FoMO through self-construal, „Journal of Cross-Cultural Psychology”, 50(4), 1–15, https://doi.org/10.1177/0022022119839145.
Drzewiecki P. (2010), Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej?, Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa UKSW, Warszawa.
Golonka I. (2020), Mediatyzacja edukacji na poziomie akademickim. Szanse i zagrożenia z perspektywy studentów i pracowników naukowych – wyniki badań własnych, UMCS, Lublin, https://mediatization.umcs.pl [dostęp: 10.10.2023].
Livingstone S. (2014), The mediatization of childhood and education: reflections on the class, [w:] L. Kramp, N. Carpentier, A. Hepp i in. (red.), Media practice and everyday agency in Europe, edition lumière, Bremen, s. 55–68.
Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. J. Hołówka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Podgórniak-Krzykacz A., Przywojska J. (2018), Srebrna gospodarka jako wyzwanie dla polskich województw, Ekspertyzy i Opracowania. Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego, 70, s. 1–19.
Rosińska-Mamej A. (2020), (Nie)grzeczność w kontaktach z ludźmi starszymi, „Res Rhetorica”, https://resrhetorica.com/index.php/RR/article/view/452/253 [dostęp: 10.10.2023].
Spitzer M. (2016), Cyberchoroby. Jak cyfrowe życie rujnuje nasze życie, Dobra Literatura, Słupsk.
Szukalski P. (2012), Trzy kolory: srebrny. Co to takiego SILVER ECONOMY?, „Polityka Społeczna”, 5–6, s. 6–10
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Anna M. Kiełbiewska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 96
Liczba cytowań: 0