Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Wyzwania edukacyjne – wybrane preferencje mieszkańców obszarów wiejskich
  • Strona domowa
  • /
  • Wyzwania edukacyjne – wybrane preferencje mieszkańców obszarów wiejskich
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 32 (2025) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Wyzwania edukacyjne – wybrane preferencje mieszkańców obszarów wiejskich

Autor

  • Marta Dobrzyniak Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie https://orcid.org/0000-0001-8997-8715

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2025.007

Słowa kluczowe

edukacja pozaformalna, obszary wiejskie, wyzwania edukacyjne, uczenie się dorosłych

Abstrakt

Prezentowane badanie skupiło się na preferencjach edukacyjnych zarówno w wymiarze osobistym, jak i społecznym, a także w kontekście wyzwań cywilizacyjnych (m.in. globalnej zmiany klimatu, ochrony środowiska i rozwoju technologii cyfrowych). Badanie ogólnopolskiej populacji (1001 osób) powyżej 16. roku życia, zamieszkującej obszary wiejskie, uwzględniało edukację formalną i pozaformalną (w tym rozwijanie kompetencji rolniczych, doskonalenie kompetencji zawodowych w innej sferze niż rolnictwo oraz doskonalenie kompetencji cyfrowych), a także kształtowanie umiejętności uczenia się. Celem przeprowadzonego badania było poznanie opinii mieszkańców obszarów wiejskich dotyczących wyzwań edukacyjnych, zakresu edukacji, innowacji edukacyjnych oraz rodzaju działań edukacyjnych. W zaprezentowanym badaniu zastosowano sondaż diagnostyczny. Analiza wyników uwzględniała podejście ilościowe (liczbę wskazań) oraz jakościowe (różnorodność odpowiedzi na otwarte pytania). Wyniki badania wskazały na potrzebę uczenia się i doskonalenia metakompetencji (sprawności uczenia się), a także doskonalenia sprawności cyfrowej. Dostrzeganie wagi społecznego uczenia się znalazło wyraz w podkreślaniu potrzeby organizowania grup o podobnych celach lub zainteresowaniach oraz sieci osób zaangażowanych w podobne działania. Badani uznali też za istotną dostępność pomocy w wybieraniu odpowiedniej oferty edukacyjnej w formie wsparcia informacyjnego i doradczego oraz potrzebę animowania współpracy w obrębie lokalnych wspólnot. Zwrócili również uwagę na znaczenie doskonalenia kompetencji edukatorów.

Bibliografia

Adam-Hernández A., Harteisen U. (2019), A proposed framework for rural resilience – how can peripheral village communities in Europe shape change?, „Rural Journal of Depopulation and Rural Development Studies”, nr 28, s. 7–42.

Babbie E.R. (2021), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Coffield F. (2004), Learning styles and pedagogy in post-16 learning: a systematic and critical review, Learning and Skills Research Centre, London.

Cresswell J.W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Freire P. (2021), Pedagogy of hope, Bloomsbury Publishing PLC, London.

GUS (2024), Uczenie się osób dorosłych 2022, Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Gdańsku, Warszawa–Gdańsk.

Habermas J. (2015), Teoria działania komunikacyjnego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Hicks S.R.C. (2016), Zrozumieć postmodernizm. Sceptycyzm i socjalizm od Rousseau do Foucaulta, Biblioteka Myśli Pedagogicznej, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz.

Knowles M.S. (1984), Andragogy in action. Applying modern principles of adult education, CA: Jossey Bass San Francisco.

Kudełko J. (2023), Problemy i wyzwania rozwoju obszarów wiejskich, [w:] D. Rynio, A. Zakrzewska-Półtorak (red.), Przestrzeń i regiony w nowoczesnej gospodarce. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Stanisławowi Korenikowi, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 247–258.

Kwieciński Z., Śliwerski B. (2019), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Mathie R.G., Wals A.E.J. (2022), Whole school approaches to sustainability: exemplary practices from around the world, Wageningen University, Wageningen.

Meison D. (2022), Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

MRiRW (2022), Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa.

Reupert A., Straussner S.L., Weimand B., Maybery D. (2022), It takes a village to raise a child: understanding and expanding the concept of the “village”, „Frontiers in Public Health”, nr 10, s. 1–7.

Strzemińska A., Wiśnicka M. (2011), Młodzież na wsi. Raport z badania, Pracownia Badań i Innowacji „Stocznia”, Warszawa.

Szempruch J. (2024), Kierunki zmian świata – implikacje dla edukacji i nauczyciela, [w:] J. Szempruch, A. Cybal-Michalska, M.J. Szymański, B. Śliwerski, Wyzwania i dylematy uspołecznienia edukacji, Impuls, Kraków, s. 15–54.

Tremble D. (2023), Andragogy vs pedagogy: which approach is best in the post-16 classroom?, https://www.sec-ed.co.uk/content/best-practice/andragogy-vs-pedagogy-which-approach-is-best-in-the-post-16-classroom [dostęp: 10.12.2024].

Zahavi D. (2012), Fenomenologia Husserla, WAM, Kraków.

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-05-20

Jak cytować

1.
DOBRZYNIAK, Marta. Wyzwania edukacyjne – wybrane preferencje mieszkańców obszarów wiejskich. Rocznik Andragogiczny [online]. 20 maj 2025, T. 32, s. 119–134. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/RA.2025.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 32 (2025)

Dział

I. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Marta Dobrzyniak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 110
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja pozaformalna, obszary wiejskie, wyzwania edukacyjne, uczenie się dorosłych
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa