Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Biographicity in adult education – selected perspectives
  • Home
  • /
  • Biographicity in adult education – selected perspectives
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 30 (2023) /
  4. V. Biograficzność – teoria i badania andragogiczne

Biographicity in adult education – selected perspectives

Authors

  • Elżbieta Dubas Wydział Nauk o Wychowaniu, Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej, Uniwersytet Łódzki https://orcid.org/0000-0002-7803-3369

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2023.018

Keywords

biography, biographicity, educational biography, biographical researcher

Abstract

This article presents the origins of the biographical method and the evolution of the biographicity paradigm within andragogy. The leading biographicity term in educational sciences is the “educational biography.” It is evident in the viewpoints offered by, for example, Gaston Pineau, Pierre Dominicé, Horst Siebert, Dieter Nittel, and Peter Alheit, which are presented in this paper. Special attention is dedicated to the achievements and contributions of Olga Czerniawska in shaping and developing the concept of biographicity in Poland. The article concludes with a reflection on the activity and attitude of a biographical researcher

Author Biography

Elżbieta Dubas, Wydział Nauk o Wychowaniu, Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej, Uniwersytet Łódzki

dr habilitowany  nauk humanistycznych  w zakresie pedagogiki - andragogik,

profesor nauk społecznychi

References

Alheit P. (1990), Biographizitat als Projekt. Der „biografische Ansatz” in der Erwachsenenbildung, Bremen.

Bron A. (2009), Biograficzność w badaniach andragogicznych, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 10, s. 39–53.

Czerniawska O. (1993), Rozważania nad projektami uczenia się dorosłych, [w:] A. Trzuskowski (red.), Edukacja dorosłych w sytuacji przemian na tle porównawczym, Łódź, s. 9–12.

Czerniawska O. (1995), Pedagogika ugody i wyboru a edukacja dorosłych, „Edukacja Dorosłych”, nr 3, s. 31–36.

Czerniawska O. (1996), Dylematy andragogiki, „Edukacja Dorosłych”, nr 22, s. 21–26.

Czerniawska O. (1997), Uczenie się jako styl życia, [w:] M. Dzięgielewska (red.), Przygotowanie do starości, Łódź, s. 19–22.

Czerniawska O. (1997), Funkcje środowiska niewidzialnego w andragogice i gerontologii wychowawczej, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 9–14.

Czerniawska O. (2000), Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź.

Czerniawska O. (2007), Szkice z andragogiki i gerontologii, Łódź.

Czerniawska O. (red.) (2011a), Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych, Łódź.

Czerniawska O. (2011b), Nowe drogi w andragogice i gerontologii, Łódź.

Czerniawska O. (2022), Badania biograficzne a edukacja, [w:] E. Dubas, A. Słowik (red.), W stulecie metody biograficznej. Refleksje i przykłady badań z perspektywy polsko-frankofońskiej, seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, t. 7, Łódź, s. 99–105.

Dominicé P. (1994), Biografia jako proces kształcenia, Łódź.

Dubas E. (1996), Peter Alheit. Biographizitat als Projekt. Der „biograpfische Ansatz” in der Erwachsenenbildung, „Edukacja Dorosłych”, nr 10, s. 161–170 (recenzja).

Dubas E. (2015a), Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty), [w:] E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się, seria: Biografia i badanie biografii, t., 4, Łódź, s. 31–47.

Dubas E. (2015b), Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się, [w:] E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografie i uczenie się, seria: Biografia i badanie biografii, t. 4, Łódź, s. 11–29

Dubas E. (2021), Inspirujące wątki refleksji biograficznej Olgi Czerniawskiej na łamach serii wydawniczej „Biografia i badanie biografii”, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 9–22.

Dubas E., Świtalski W. (red.) (2011a), Uczenie się z biografii Innych, seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, t. 2, Łódź.

Dubas E., Świtalski W. (red.) (2011b), Uczenie się z (własnej) biografii, seria wydawnicza: Biografia i badanie biografii, t. 1, Łódź.

Dyrda T. (1996), Pedagogika dorosłych czy andragogika? (Spór o sens metodologiczny), [w:] Metodologiczne i badawcze problemy nauk pedagogicznych, „Rocznik Świętokrzyski”, Ser. A – Nauki Humanistyczne, Kielce, s. 85–101.

Griese H. (1993), Theoretisch-methodologische Uberlegungen zur biographischen Methode in der Erwachsenenbildung – ein Literaturuberblick, [w:] A. Trzuskowski (red.), Edukacja dorosłych w sytuacji przemian na tle porównawczym, Łódź, s. 13–22.

Nittel D. (1991), Report: Biographieforschung, Reinheim.

Pilch T. (1995), Zasady badań pedagogicznych, Warszawa.

Siebert H. (1985), Lernen im Lebenslauf, Reinheim.

AY

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2024-02-26

How to Cite

1.
DUBAS, Elżbieta. Biographicity in adult education – selected perspectives. AY. Online. 26 February 2024. Vol. 30, pp. 309-330. [Accessed 28 June 2025]. DOI 10.12775/RA.2023.018.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 30 (2023)

Section

V. Biograficzność – teoria i badania andragogiczne

License

Copyright (c) 2024 Elżbieta Dubas

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 300
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

biography, biographicity, educational biography, biographical researcher
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop