Opóźnienie rozwoju psychoruchowego dominującym problemem pielęgnacyjnym u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym – studium przypadku
Słowa kluczowe
mózgowe porażenie dziecięce, problemy pielęgnacyjne, studium przypadkuAbstrakt
Wprowadzenie. Mózgowe porażenie dziecięce (mpd) jest zespołem objawów chorobowych, które powstały w najintensywniejszym okresie rozwoju dziecka – w okresie płodowym, podczas porodu bądź w pierwszych latach życia. Głównymi objawami mpd są zaburzenia czynności ruchowych w postaci różnego stopnia i różnie umiejscowionych niedowładów kończyn oraz tułowia, współistniejące głównie ze wzmożonym napięciem mięśniowym, wygórowanymi odruchami, ruchami mimowolnymi typu pozapiramidowego oraz zaburzeniami zborności ruchów i równowagi.
Prezentacja przypadku. Studium przypadku dotyczy półtorarocznego chłopca z mózgowym porażeniem dziecięcym (niedowład spastyczny czterech kończyn) hospitalizowanego w Oddziale Neurologii z Pododdziałem Rehabilitacji Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego im. J. Brudzińskiego w Bydgoszczy w marcu 2010 r. W pracy przedstawiono działania pielęgniarsko-lecznicze zespołu terapeutycznego względem chłopca wynikające z indywidualnych problemów i potrzeb dziecka.
Dyskusja. Leczenie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym z definicji jest leczeniem objawowym, a jego podstawowym celem jest łagodzenie zaistniałych objawów, w granicach wyznaczonych m.in. przez uszkodzenie mózgu oraz indywidualny potencjał dziecka
Wnioski. 1. Regularna, ukierunkowana rehabilitacja, opieka i pielęgnacja dają szansę dzieciom z mózgowym porażeniem dziecięcym na lepsze funkcjonowanie oraz osiągnięcie swoich maksymalnych możliwości. 2. Zadaniem członków zespołu terapeutycznego mających kontakt z chorymi z mózgowym porażeniem dziecięcym jest stworzenie warunków do optymalnego rozwoju na miarę możliwości oraz poprawienie komfortu podczas pobytów w szpitalu, ośrodkach rehabilitacyjnych oraz na co dzień w domu. 3. W celu zwiększenia prawdopodobieństwa osiągnięcia sukcesów odzwierciedlających potencjalne możliwości dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, rodzice powinni otrzymywać wsparcie od personelu medycznego. (PNN 2013;2(4):172-178)
Bibliografia
Phua V., Reid S.M., Walstab J.E., Reddihough D. Inpatient care of children with cerebral palsy as perceived by their parents. J Paediatr Child Health. 2005;41:432-436.
Kobel-Buys K. Medyczne aspekty mózgowego porażenia dziecięcego. W: Bobera T., Kobel-Buys K. (Red.), Mózgowe porażenie dziecięce z doświadczeń trzyletniego programu rehabilitacyjnego. Wydawnictwo AWF Wrocław, Wrocław 2006;9-25.
Michałowicz R. Dziecko ryzyka. Mózgowe porażenie dziecięce. W: Michałowicz R., Jóźwiak S. (Red.), Neurologia dziecięca. Urban&Partner, Wrocław 2000;99-104.
Milewska-Bobula B., Chmielnik J., Jóźwiak S. Mózgowe porażenie dziecięce. ViaMedica, Gdańsk 2003.
Malinowska-Matuszewska M., Kulesa M., Czupryna A. Skuteczność stosowania toksyny otulinowej typu A u dzieci z dynamicznymi przykurczami kończyn dolnych w przebiegu mózgowego porażenia. Fizjoterapia Polska. 2007;1:38-44.
Michałowicz R. Wady rozwojowe oraz uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego powstałe w życiu płodowym i w okresie okołoporodowym. W: Michałowicz R. (Red.), Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL, Warszawa 2001;28-35.
Wiśniewska E. Rodzina z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym w teorii systemowej. Neurologia Dziecięca. 2009;35(18):61-66.
Aisen M.L., Kerkovich D., Mast J., Mulroy S., Wren T.A.L., Kay R.M., Rethlefsen S.A. Cerebral palsy: clinical care and neurological rehabilitation. Lancet Neurol. 2011;10:844-852.
Gugała B. Udział pielęgniarki w opiece nad dzieckiem z mózgowym porażeniem leczonym toksyną botulinową. Pielęgniarstwo Polskie. 2008;27(1):81-83.
Szwałkiewicz E. Rola opiekuna medycznego w zaspokajaniu potrzeb biologicznych pacjenta. W: Talarska D., Wieczorkowska-Tobis, Szwałkiewicz E. (Red.), Opieka nad osobami przewlekle chorymi w wieku podeszłym i niesamodzielnym. PZWL, 2008;113-115.
Michałowicz R., Chmielnik J., Michałowska-Mrożek J.B., Mrożek K. Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL, Warszawa 1997.
Wiśniewska E., Kułak W. Psychospołeczne funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym. Przegląd Pediatryczny. 2010;40(4):218-225.
Nowotny J., Czupryna K., Domagalska M. Aktualne podejście do rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurologia Dziecięca. 2009;18:53-60.
Przybylak M., Śnieg A. Rehabilitacja dziecka cierpiącego na mózgowe porażenie dziecięce i opieka pielęgniarska nad nim. W: Opieka nad dziećmi i młodzieżą w praktyce pielęgniarskiej. Wydawnictwo Dr Josef Raabe, Warszawa, Grudzień 2010;3-14.
Rybska I., Kowalski I.M., Wiśniewska T. Analiza warunków socjalnych dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. Postępy Rehabilitacji. 2005;4:39-44.
Żarowski M., Mojs E., Gajewska E., Steinborn B., Samborski W. Występowanie problemów ze snem u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym – wyniki wstępne. Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie. 2008;54(2):59-64.
Kosslyn S.M., Rosenberg R.S. Emocje i motywacja: czucie i dążenie. W: Kosslyn S.M., Rosenberg R.S. (Red.), Psychologia, mózg – człowiek – świat. Wydawnictwo Znak, Kraków 2006;458-461.
Oleś P.K., Drat-Ruszczak K., Osobowość. W: Strelau J. Doliński D. (Red.), Psychologia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.
Trempała J. Koncepcje rozwoju człowieka. W: Strelau J. (Red.), Psychologia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 432
Liczba cytowań: 0