Psychomotor Retardation as Dominant Issue of the Nursing Care in a Child with Cerebral Palsy – a Case Study
Keywords
cerebral palsy, nursing problems, a case studyAbstract
Background. Cerebral palsy (CP) is a set of symptoms that have arisen in the most intense period of development of the child - in the prenatal period, during birth or in the first years of life. The main symptoms of cerebral palsy are motor dysfunctions in the form of varying degrees and in different ways localized paralysis the limbs and trunk, mainly concomitant with increased muscle tone, excessive reflexes, involuntary movements such extrapyramidal and movement disorders and balance.
Case study. The case study concerns the year and a half old boy with cerebral palsy (spastic paralysis of four limbs), hospitalized in the Department of Neurology with Unit of Rehabilitation the Provincial Children's Hospital in Bydgoszcz in March 2010. This paper presents the actions of therapeutic-nursing team caused by problems and needs of the child.
Discussion. Treatment of children with cerebral palsy by definition is symptomatic treatment, and its primary purpose is to alleviate the symptoms occurred within the limits of such by damage to the brain and the individual child's potential.
Conclusions. 1 Regular, focused rehabilitation and care provides an opportunity for children with cerebral palsy to function better and to achieve their maximum potential. 2 The task of the therapeutic team members who come into contact with patients with cerebral palsy is to create conditions for optimal development as much as possible and to improve comfort during hospital visits, rehabilitation centers, and every day at home. 3 In order to increase the probability of achieving success reflects the potential of children with cerebral palsy, parents should receive support from the medical staff. (PNN 2013;2(4):172-178)
References
Phua V., Reid S.M., Walstab J.E., Reddihough D. Inpatient care of children with cerebral palsy as perceived by their parents. J Paediatr Child Health. 2005;41:432-436.
Kobel-Buys K. Medyczne aspekty mózgowego porażenia dziecięcego. W: Bobera T., Kobel-Buys K. (Red.), Mózgowe porażenie dziecięce z doświadczeń trzyletniego programu rehabilitacyjnego. Wydawnictwo AWF Wrocław, Wrocław 2006;9-25.
Michałowicz R. Dziecko ryzyka. Mózgowe porażenie dziecięce. W: Michałowicz R., Jóźwiak S. (Red.), Neurologia dziecięca. Urban&Partner, Wrocław 2000;99-104.
Milewska-Bobula B., Chmielnik J., Jóźwiak S. Mózgowe porażenie dziecięce. ViaMedica, Gdańsk 2003.
Malinowska-Matuszewska M., Kulesa M., Czupryna A. Skuteczność stosowania toksyny otulinowej typu A u dzieci z dynamicznymi przykurczami kończyn dolnych w przebiegu mózgowego porażenia. Fizjoterapia Polska. 2007;1:38-44.
Michałowicz R. Wady rozwojowe oraz uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego powstałe w życiu płodowym i w okresie okołoporodowym. W: Michałowicz R. (Red.), Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL, Warszawa 2001;28-35.
Wiśniewska E. Rodzina z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym w teorii systemowej. Neurologia Dziecięca. 2009;35(18):61-66.
Aisen M.L., Kerkovich D., Mast J., Mulroy S., Wren T.A.L., Kay R.M., Rethlefsen S.A. Cerebral palsy: clinical care and neurological rehabilitation. Lancet Neurol. 2011;10:844-852.
Gugała B. Udział pielęgniarki w opiece nad dzieckiem z mózgowym porażeniem leczonym toksyną botulinową. Pielęgniarstwo Polskie. 2008;27(1):81-83.
Szwałkiewicz E. Rola opiekuna medycznego w zaspokajaniu potrzeb biologicznych pacjenta. W: Talarska D., Wieczorkowska-Tobis, Szwałkiewicz E. (Red.), Opieka nad osobami przewlekle chorymi w wieku podeszłym i niesamodzielnym. PZWL, 2008;113-115.
Michałowicz R., Chmielnik J., Michałowska-Mrożek J.B., Mrożek K. Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL, Warszawa 1997.
Wiśniewska E., Kułak W. Psychospołeczne funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym. Przegląd Pediatryczny. 2010;40(4):218-225.
Nowotny J., Czupryna K., Domagalska M. Aktualne podejście do rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurologia Dziecięca. 2009;18:53-60.
Przybylak M., Śnieg A. Rehabilitacja dziecka cierpiącego na mózgowe porażenie dziecięce i opieka pielęgniarska nad nim. W: Opieka nad dziećmi i młodzieżą w praktyce pielęgniarskiej. Wydawnictwo Dr Josef Raabe, Warszawa, Grudzień 2010;3-14.
Rybska I., Kowalski I.M., Wiśniewska T. Analiza warunków socjalnych dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. Postępy Rehabilitacji. 2005;4:39-44.
Żarowski M., Mojs E., Gajewska E., Steinborn B., Samborski W. Występowanie problemów ze snem u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym – wyniki wstępne. Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie. 2008;54(2):59-64.
Kosslyn S.M., Rosenberg R.S. Emocje i motywacja: czucie i dążenie. W: Kosslyn S.M., Rosenberg R.S. (Red.), Psychologia, mózg – człowiek – świat. Wydawnictwo Znak, Kraków 2006;458-461.
Oleś P.K., Drat-Ruszczak K., Osobowość. W: Strelau J. Doliński D. (Red.), Psychologia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.
Trempała J. Koncepcje rozwoju człowieka. W: Strelau J. (Red.), Psychologia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 185
Number of citations: 0