Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Preprinty
  • Dla Autorów i Recenzentów
    • Etyka wydawnicza
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
    • Formularze - Autorzy
    • Formularze - Recenzenci
    • Wyślij swój artykuł
  • O czasopiśmie
    • Ogłoszenia
    • Cele i zakres
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Statystyka
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Preprinty
  • Strona domowa
  • /
  • Preprinty
  1. Strona domowa /
  2. Preprinty

Preprinty

Marta Polanowska, Sylwia Krzemińska

Wydział Nauk o Zdrowiu, Wyższa Szkoła Medyczna w Kłodzku

Ocena poziomu empatii w wybranej grupie pielęgniarek

Streszczenie

Wstęp. Empatia jest kluczowa w pielęgniarstwie, wpływając na jakość opieki i relacje z pacjentami. Zdefiniowana jako zdolność rozumienia i dzielenia się emocjami innych, empatia jest niezbędna w procesach terapeutycznych. Ułatwia komunikację, wspiera leczenie, redukuje stres i poprawia dobrostan. Empatia jest istotna w zawodzie pielęgniarki, pomagając zrozumieć potrzeby pacjenta i dostosować plany opieki. Badania pokazują, że wyższy poziom empatii u pielęgniarek prowadzi do lepszych relacji z pacjentami, poprawy wyników leczenia i zmniejszenia wypalenia zawodowego personelu.

Cel. Celem badania było ocenienie poziomu empatii w wybranej grupie pielęgniarek oraz sprawdzenie, czy doświadczenie zawodowe i miejsce pracy mają wpływ na poziom empatii, mierzonej za pomocą Indeksu Reaktywności Interpersonalnej (IRI).

Materiał i metody. Badanie objęło 141 losowo wybranych pielęgniarek z dyplomem, pracujących na oddziałach neurologicznym, wewnętrznym, ratunkowym lub intensywnej terapii. Udział w badaniu był dobrowolny i anonimowy, a zgoda na udział została uzyskana od wszystkich uczestniczek. Badania przeprowadzono przy użyciu standaryzowanego kwestionariusza IRI, który mierzy empatię na czterech skalach: Fantasy, Przejmowanie Perspektywy, Współczucie Empatyczne oraz Osobisty Dyskomfort. Zebrano także dane socjodemograficzne.

Wyniki. Średni wynik IRI wyniósł 61,08 na 112, co wskazuje na średni poziom empatii. Wyniki mieściły się w zakresie od 31 do 99, a mediana wyniosła 60. Najwyższe wyniki uzyskano w skali Współczucia Empatycznego, a najniższe w skali Osobistego Dyskomfortu.

Wnioski. Poziom empatii był średni, z najwyższymi wynikami w skali Współczucia Empatycznego. Pielęgniarki z dłuższym stażem zawodowym oraz te pracujące na oddziale wewnętrznym wykazywały wyższy poziom empatii. (PNN 0000;0(0):0–0)

Słowa kluczowe: emocje, empatia, pielęgniarki

Bibliografia:

[1] Krajewski M. Pacjent, pielęgniarka onkologiczna, rodzina — jako partnerzy w walce z chorobą nowotworową. Pielęg Pol. 2005;1(19):101–104.

[2] Krajewska-Kułak E., Van Damme-Ostapowicz K., Bielemuk A. i wsp. Samoocena postrzegania zawodu pielęgniarki oraz zdolności rozumienia empatycznego innych ludzi przez studentów pielęgniarstwa. Probl Pielęg. 2010;18(1):1–10.

[3] Lelorain S., Brédart A., Dolbeault S., Sultan S. A systematic review of the associations between empathy measures and patient outcomes in cancer care. Psychooncology. 2012;21(12):1255–1264.

[4] Parkin T., de Looy A., Farrand P. Greater professional empathy leads to higher agreement about decisions made in the consultation. Patient Educ Couns. 2014;96(2):144–150.

[5] Raiziene S., Endriulaitiene A. The relations among empathy, occupational commitment, and emotional exhaustion of nurses. Medicina (Kaunas). 2007;43(5):425–431.

[6] Neumann M., Bensing J., Mercer S., Ernstmann N., Ommen O., Pfaff H. Analyzing the “nature” and “specific effectiveness” of clinical empathy: a theoretical overview and contribution towards a theory-based research agenda. Patient Educ Couns. 2009;74(3):339–46.

[7] Kuo J.C., Cheng J.F., Chen Y.L., Livneh H., Tsai T.Y. An exploration of empathy and correlates among Taiwanese nurses. Jpn J Nurs Sci. 2012;9(2):169–176.

[8] Jankowiak-Siuda K., Kantor-Martynuska J., Siwy-Hudowska A. i wsp. Analiza właściwości psychometrycznych polskiej wersji językowej Skróconej Skali Ilorazu Empatii (SSIE) — The Empathy Quotient (EQ-Short). Psychiatr Pol. 2017;51(4):719–734.

[9] Davis M.H. Measuring individual differences in empathy: Evidence for a multidimensional approach. J Pers Soc Psychol. 1983;44(1):113–126.

[10] Pulos S., Elison J., Lennon R. The Hierarchical Structure of the Interpersonal Reactivity Index. Soc Behav Pers. 2004;32:355–360.

[11] R Core Team. A Language and Environment for Statistical Computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna 2018.

[12] Zarzycka D., Ślusarska B., Dobrowolska B., Deluga A., Trojanowska A., Bartoń E. Empatia w pielęgniarstwie. Założenia, praktyka i jej empiryczne uwarunkowania. Pielęg XXI w. 2016;15(3):33–38.

[13] Talarska D., Wieczorowska-Tobis K., Szwałkiewicz E. (Red.), Opieka nad osobami przewlekle chorymi, w wieku podeszłym i niesamodzielnymi. PZWL, Warszawa 2024.

 

Artykuł PDF

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa