Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Preprinty
  • Dla Autorów i Recenzentów
    • Etyka wydawnicza
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
    • Formularze - Autorzy
    • Formularze - Recenzenci
    • Wyślij swój artykuł
  • O czasopiśmie
    • Ogłoszenia
    • Cele i zakres
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Statystyka
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Rodzice dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec problemów dnia codziennego
  • Strona domowa
  • /
  • Rodzice dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec problemów dnia codziennego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 4 (2013) /
  4. Artykuły oryginalne

Rodzice dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec problemów dnia codziennego

Autor

  • Joanna Rosińczuk Department of Nervous System Diseases, Faculty of Health Sciences, Medical University of Silesian Piasts in Wrocław
  • Aleksandra Kołtuniuk Department of Nervous System Diseases, Faculty of Health Sciences, Medical University of Silesian Piasts in Wrocław
  • Małgorzata Księżyc Department of Nervous System Diseases, Faculty of Health Sciences, Medical University of Silesian Piasts in Wrocław
  • Marta Wolniak Department of Nervous System Diseases, Faculty of Health Sciences, Medical University of Silesian Piasts in Wrocław

Słowa kluczowe

mózgowe porażenie dziecięce, problemy rodziców

Abstrakt

Wprowadzenie. Wychowywanie dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym (MPD) stawia rodziców przed ogromnym wyzwaniem, często zmuszając ich do zrezygnowania z pracy zawodowej, ograniczenia kontaktów towarzyskich, zmiany dotychczasowego trybu życia oraz całkowitego poświęcenia opiece nad dzieckiem. Problemy życia codziennego wywołują u nich rozmaite emocje, permanentny stres, zmęczenie, a także – objawy psychosomatyczne.
Cel. Celem pracy było ustalenie najczęściej występujących problemów dnia codziennego u rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród 50 rodziców dzieci z rozpoznanym MPD, będących uczniami Zespołu Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Ostrowie Wielkopolskim oraz pacjentami Zamiejscowego Oddziału Rehabilitacji Neurologicznej we Wrocławiu wterminie od grudnia 2012 roku do marca 2013 roku. Do zebrania danych posłużono się autorskim kwestionariuszem ankiety. Wyniki poddano analizie statystycznej.
Wyniki. Analiza materiału badawczego wykazała, iż zdecydowana większość rodziców (88%) odczuwa stres związany z opieką nad chorym dzieckiem. Rodzice dzieci z MPD często doświadczają uczucia zmęczenia (94%), osamotnienia (28%) i rozdrażnienia (24%). Dwie trzecie badanych rodziców potwierdziło, iż po narodzinach chorego dziecka musiało znacznie ograniczyć spotkania towarzyskie. Ponad połowa matek zrezygnowała z pracy na rzecz wychowania chorego dziecka.
Wnioski. Wychowywanie dziecka z rozpoznanym mózgowym porażeniem dziecięcym wiąże się z ogromnym obciążeniem zarówno fizycznym, jak i psychicznym, powoduje stres i zmęczenie, które negatywnie wpływają na życie całej rodziny. Rodzice dzieci z MPD borykają się z problemami związanymi z opieką, rehabilitacją, trudnościami finansowymi, a także z koniecznością rezygnacji z pracy zawodowej. (PNN 2013;2(4): 149-154)

Bibliografia

Michałowicz R., Jóźwiak S. Neurologia dziecięca. Urban & Partner, Wrocław 2000.

Borkowska M. ABC rehabilitacji dzieci. Pelikan, Warszawa 1989.

Michałowicz R., Chmielnik J., Mrożek J. Mózgowe porażenie dziecięce. Wskazówki dla rodziców. PZWL, Warszawa 2000.

Maciarz A. Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych. Oficyna Wydawnictwo Impuls, Kraków 2001.

Sekułowicz M. Matki dzieci niepełnosprawnych wobec problemów życiowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2000.

Król M. System Nauczania Kierowanego – zintegrowanie działa rehabilitacyjno-edukacyjno-społecznych wobec dzieci z wczesnym uszkodzeniem mózgu i ich rodzin. Materiały konferencyjne. SPDN, Zamość 2007.

Król M. Jakość życia rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym. Materiały konferencyjne. SPDN, Zamość 2007.

Pisula E. Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

Brzezińska A.I., Kaczan R., Smoczyńska K. Sytuacja i możliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.

Sekułowicz M. Problemy funkcjonowania matek i ojców dzieci z niepełnosprawnością. W:Palak Z., Bujnowska A., Pawlak A. (Red.), Edukacyjne i rehabilitacyjne konteksty rozwoju osób z niepełnosprawnością w różnych okresach ich życia. UMCS, Lublin 2010:47-67.

Okurowska-Zawada B., Kułak W., Wojtkowski J., Sienkiewicz D., Paszko-Patej G. Quality of life of parents of children with cerebral palsy. Prog Health Sci. 2011;1(1):116-123.

Karwowska M. Macierzyństwo wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2007.

Kotlarska-Michalska A. Zalety i wady życia w rodzinie i poza rodziną. Roczniki Socjologii Rodziny. Tom XX. UAM, Poznań 2010.

Sidor K. Wybrane Zagadnienia z Neurologii Dziecięcej. PZWL, Warszawa 1997.

Parchomiuk M. Rodzice dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec sytuacji trudnych. UMCS, Lublin 2007.

Wojciechowski F. Obraz osobowości rodziców dziecka niepełnosprawnego. W: Pilecka W., Ozga A., Kurtka P. (Red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2005:21-29.

Brehaut J.C., Kohen D.E., Raina P., et al. The health of primary caregivers of children with cerebral palsy: How does it compare with that of other Canadian caregivers? Pediatrics. 2004;114(2):e182-191.

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2013-06-28

Jak cytować

1.
ROSIŃCZUK, Joanna, KOŁTUNIUK, Aleksandra, KSIĘŻYC, Małgorzata & WOLNIAK, Marta. Rodzice dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec problemów dnia codziennego. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne [online]. 28 czerwiec 2013, T. 2, nr 4, s. 149–154. [udostępniono 29.6.2025].
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 4 (2013)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1729
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

mózgowe porażenie dziecięce, problemy rodziców

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa