Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Preprinty
  • Dla Autorów i Recenzentów
    • Etyka wydawnicza
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
    • Formularze - Autorzy
    • Formularze - Recenzenci
    • Wyślij swój artykuł
  • O czasopiśmie
    • Ogłoszenia
    • Cele i zakres
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Statystyka
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Opóźnienie rozwoju psychoruchowego dominującym problemem pielęgnacyjnym u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym – studium przypadku
  • Strona domowa
  • /
  • Opóźnienie rozwoju psychoruchowego dominującym problemem pielęgnacyjnym u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym – studium przypadku
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 4 (2013) /
  4. Artykuły oryginalne

Opóźnienie rozwoju psychoruchowego dominującym problemem pielęgnacyjnym u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym – studium przypadku

Autor

  • Marta Grabinska Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii Dziecięcej, Wojewódzki Szpital Dziecięcy w Bydgoszczy
  • Ewa Barczykowska Zakład Pielęgniarstwa Pediatrycznego, Collegium Medicum UMK Bydgoszcz
  • Bogumiła Małecka Oddział Pediatrii, Pneumonologii i Alergologii z Pododdziałem Niemowlęcym, Wojewódzki Szpital Dziecięcy w Bydgoszczy

Słowa kluczowe

mózgowe porażenie dziecięce, problemy pielęgnacyjne, studium przypadku

Abstrakt

Wprowadzenie. Mózgowe porażenie dziecięce (mpd) jest zespołem objawów chorobowych, które powstały w najintensywniejszym okresie rozwoju dziecka – w okresie płodowym, podczas porodu bądź w pierwszych latach życia. Głównymi objawami mpd są zaburzenia czynności ruchowych w postaci różnego stopnia i różnie umiejscowionych niedowładów kończyn oraz tułowia, współistniejące głównie ze wzmożonym napięciem mięśniowym, wygórowanymi odruchami, ruchami mimowolnymi typu pozapiramidowego oraz zaburzeniami zborności ruchów i równowagi.
Prezentacja przypadku. Studium przypadku dotyczy półtorarocznego chłopca z mózgowym porażeniem dziecięcym (niedowład spastyczny czterech kończyn) hospitalizowanego w Oddziale Neurologii z Pododdziałem Rehabilitacji Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego im. J. Brudzińskiego w Bydgoszczy w marcu 2010 r. W pracy przedstawiono działania pielęgniarsko-lecznicze zespołu terapeutycznego względem chłopca wynikające z indywidualnych problemów i potrzeb dziecka.
Dyskusja. Leczenie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym z definicji jest leczeniem objawowym, a jego podstawowym celem jest łagodzenie zaistniałych objawów, w granicach wyznaczonych m.in. przez uszkodzenie mózgu oraz indywidualny potencjał dziecka
Wnioski. 1. Regularna, ukierunkowana rehabilitacja, opieka i pielęgnacja dają szansę dzieciom z mózgowym porażeniem dziecięcym na lepsze funkcjonowanie oraz osiągnięcie swoich maksymalnych możliwości. 2. Zadaniem członków zespołu terapeutycznego mających kontakt z chorymi z mózgowym porażeniem dziecięcym jest stworzenie warunków do optymalnego rozwoju na miarę możliwości oraz poprawienie komfortu podczas pobytów w szpitalu, ośrodkach rehabilitacyjnych oraz na co dzień w domu. 3. W celu zwiększenia prawdopodobieństwa osiągnięcia sukcesów odzwierciedlających potencjalne możliwości dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym, rodzice powinni otrzymywać wsparcie od personelu medycznego. (PNN 2013;2(4):172-178)

Bibliografia

Phua V., Reid S.M., Walstab J.E., Reddihough D. Inpatient care of children with cerebral palsy as perceived by their parents. J Paediatr Child Health. 2005;41:432-436.

Kobel-Buys K. Medyczne aspekty mózgowego porażenia dziecięcego. W: Bobera T., Kobel-Buys K. (Red.), Mózgowe porażenie dziecięce z doświadczeń trzyletniego programu rehabilitacyjnego. Wydawnictwo AWF Wrocław, Wrocław 2006;9-25.

Michałowicz R. Dziecko ryzyka. Mózgowe porażenie dziecięce. W: Michałowicz R., Jóźwiak S. (Red.), Neurologia dziecięca. Urban&Partner, Wrocław 2000;99-104.

Milewska-Bobula B., Chmielnik J., Jóźwiak S. Mózgowe porażenie dziecięce. ViaMedica, Gdańsk 2003.

Malinowska-Matuszewska M., Kulesa M., Czupryna A. Skuteczność stosowania toksyny otulinowej typu A u dzieci z dynamicznymi przykurczami kończyn dolnych w przebiegu mózgowego porażenia. Fizjoterapia Polska. 2007;1:38-44.

Michałowicz R. Wady rozwojowe oraz uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego powstałe w życiu płodowym i w okresie okołoporodowym. W: Michałowicz R. (Red.), Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL, Warszawa 2001;28-35.

Wiśniewska E. Rodzina z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym w teorii systemowej. Neurologia Dziecięca. 2009;35(18):61-66.

Aisen M.L., Kerkovich D., Mast J., Mulroy S., Wren T.A.L., Kay R.M., Rethlefsen S.A. Cerebral palsy: clinical care and neurological rehabilitation. Lancet Neurol. 2011;10:844-852.

Gugała B. Udział pielęgniarki w opiece nad dzieckiem z mózgowym porażeniem leczonym toksyną botulinową. Pielęgniarstwo Polskie. 2008;27(1):81-83.

Szwałkiewicz E. Rola opiekuna medycznego w zaspokajaniu potrzeb biologicznych pacjenta. W: Talarska D., Wieczorkowska-Tobis, Szwałkiewicz E. (Red.), Opieka nad osobami przewlekle chorymi w wieku podeszłym i niesamodzielnym. PZWL, 2008;113-115.

Michałowicz R., Chmielnik J., Michałowska-Mrożek J.B., Mrożek K. Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL, Warszawa 1997.

Wiśniewska E., Kułak W. Psychospołeczne funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym. Przegląd Pediatryczny. 2010;40(4):218-225.

Nowotny J., Czupryna K., Domagalska M. Aktualne podejście do rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurologia Dziecięca. 2009;18:53-60.

Przybylak M., Śnieg A. Rehabilitacja dziecka cierpiącego na mózgowe porażenie dziecięce i opieka pielęgniarska nad nim. W: Opieka nad dziećmi i młodzieżą w praktyce pielęgniarskiej. Wydawnictwo Dr Josef Raabe, Warszawa, Grudzień 2010;3-14.

Rybska I., Kowalski I.M., Wiśniewska T. Analiza warunków socjalnych dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. Postępy Rehabilitacji. 2005;4:39-44.

Żarowski M., Mojs E., Gajewska E., Steinborn B., Samborski W. Występowanie problemów ze snem u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym – wyniki wstępne. Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie. 2008;54(2):59-64.

Kosslyn S.M., Rosenberg R.S. Emocje i motywacja: czucie i dążenie. W: Kosslyn S.M., Rosenberg R.S. (Red.), Psychologia, mózg – człowiek – świat. Wydawnictwo Znak, Kraków 2006;458-461.

Oleś P.K., Drat-Ruszczak K., Osobowość. W: Strelau J. Doliński D. (Red.), Psychologia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.

Trempała J. Koncepcje rozwoju człowieka. W: Strelau J. (Red.), Psychologia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2013-06-28

Jak cytować

1.
GRABINSKA, Marta, BARCZYKOWSKA, Ewa & MAŁECKA, Bogumiła. Opóźnienie rozwoju psychoruchowego dominującym problemem pielęgnacyjnym u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym – studium przypadku. Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne [online]. 28 czerwiec 2013, T. 2, nr 4, s. 172–178. [udostępniono 6.7.2025].
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 4 (2013)

Dział

Artykuły oryginalne

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 480
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

mózgowe porażenie dziecięce, problemy pielęgnacyjne, studium przypadku

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa