Nowy nauczyciel, nowa szkoła
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2019.010Słowa kluczowe
nauczanie, osoba, relacja wychowawcza, dialog, braterstwo, wspólnotaAbstrakt
W jaki sposób myśl edukacyjna Chiary Lubich może inspirować dydaktykę, profil nauczyciela, model organizacyjny szkoły? W wizji Lubich podstawowe znaczenie nadaje się osobie ludzkiej, która jest sercem relacji. Modelem nauczyciela według Lubich jest Jezus Mistrz. Relacja nauczyciel–uczeń stawia w swoim centrum Jezusa (Jezusa pośrodku). Modelem organizacyjnym szkoły jest wspólnota, miejsce troski o człowieka, miejsce dialogu i braterstwa. Wspólnota inspiruje się wartościami rodziny, lecz nie jest miejscem zamkniętym. Jest miejscem edukacji, które wzbudza odpowiedzialność wobec innych i społeczeństwa. Nauczać to nie znaczy debatować, lecz zanurzyć się w rzeczywistości, działać, by budować lepszy świat.
Bibliografia
Bauman, Zygmunt. Capitalismo parassitario. Bari: Laterza, 2009.
Bauman, Zygmunt. Homo consumens. Trento: Erickson, 2007.
Bettelheim, Bruno. Cudowne i pożyteczne: O znaczeniach i wartościach baśni. Tłum. Danuta Denek. Warszawa: Wydawnictwo WAB, 2010.
Callebaut, Bernard. La nascita dei focolari. Storia e sociologia di un carisma. Roma: Città Nuova, 2017.
Commisione Europea. Insegnare ad apprendere. Verso la società conoscitiva. Bruxelles-Lussemburgo: CECA-CE-CEEA, 1995.
De Beni, Michele. „Una maestra speciale nel ricordo dei suoi primi alunni”. W: Essere educatori. Coraggio di una presenza, red. Michele De Beni, 28–31. Roma: Città Nuova, 2013.
Delors, Jacques. Learning: the treasure within. Paris: UNESCO, 1996.
Fiorin, Italo. La sfida dell’insegnamento. Milano: Mondadori, 2017.
Franciszek. Evangelii Gaudium. Kraków: Wydawnictwo M, 2013.
Lubich, Chiara. „Charyzmat jedności i pedagogika. Fragment wykładu wygłoszonego 10 listopada 2000 r. na Catholic University of America w Waszyngtonie, z okazji przyznania Chiarze doktoratu honoris causa z pedagogiki”. W: Chiara Lubich, Charyzmat jedności, red. Michel Vandeleene, 313–320. Kraków: Fundacja Mariapoli, Wydawnictwo M, 2007.
Lubich, Chiara. Gesu Maestro. Discorso tenuto a Loppiano 17 febbraio 1971. Rocca di Papa: Archivio Generale del Movimento dei Focolari.
Lubich, Chiara. Le vie dell’unità. Messaggio al Gen-Fest, Roma, 29 marzo 1985. Rocca di Papa: Archivio Generale del Movimento dei Focolari.
Maritain, Jacques. „Od filozofii człowieka do filozofii wychowania”. W: Człowiek, wychowanie, kultura, red. Franciszek Adamski, 61–79. Kraków: Wydawnictwo WAM, 1993.
Maslow, Abraham. Motywacja i osobowość. Tłum. Józef Radzicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014.
Morin, Edgar. La testa ben fatta. Milano: Raffaello Cortina, 2000.
Oltre l’aula. La proposta pedagogica del Service Learning, red. Italo Fiorin. Milano: Mondadori, 2017.
Rossa, Carina. „Apprendere è servire”. W: Essere educatori. Coraggio di una presenza, red. Michele De Beni, 128–134. Roma: Città Nuova, 2013.
Sergiovanni, Thomas J. Costruire comunità nella scuola. Roma: LAS, 2000.
Sorgi, Tommaso. Costruire il sociale. Roma: Città Nuova, 1982.
Tapia, Nieves. Educazione e solidarietà. Roma: Città Nuova, 2006.
Torno, Armando. Chiara Lubich. Życie i dzieło. Tłum. Krystyna Kozak. Poznań–Warszawa: Fundacja Mariapoli, Święty Wojciech, 2013.
Zani, A. Vincenzo. Lubich. Educazione come vita. Brescia: La Scuola, 2010.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 742
Liczba cytowań: 0