Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Nowy nauczyciel, nowa szkoła
  • Strona domowa
  • /
  • Nowy nauczyciel, nowa szkoła
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 43 Nr 1 (2019): The Pedagogy of Chiara Lubich /
  4. Artykuły / Articles

Nowy nauczyciel, nowa szkoła

Autor

  • Italo Fiorin Uniwersytet LUMSA w Rzymie https://orcid.org/0000-0002-0822-9884

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2019.010

Słowa kluczowe

nauczanie, osoba, relacja wychowawcza, dialog, braterstwo, wspólnota

Abstrakt

W jaki sposób myśl edukacyjna Chiary Lubich może inspirować dydaktykę, profil nauczyciela, model organizacyjny szkoły? W wizji Lubich podstawowe znaczenie nadaje się osobie ludzkiej, która jest sercem relacji. Modelem nauczyciela według Lubich jest Jezus Mistrz. Relacja nauczyciel–uczeń stawia w swoim centrum Jezusa (Jezusa pośrodku). Modelem organizacyjnym szkoły jest wspólnota, miejsce troski o człowieka, miejsce dialogu i braterstwa. Wspólnota inspiruje się wartościami rodziny, lecz nie jest miejscem zamkniętym. Jest miejscem edukacji, które wzbudza odpowiedzialność wobec innych i społeczeństwa. Nauczać to nie znaczy debatować, lecz zanurzyć się w rzeczywistości, działać, by budować lepszy świat.

Bibliografia

Bauman, Zygmunt. Capitalismo parassitario. Bari: Laterza, 2009.

Bauman, Zygmunt. Homo consumens. Trento: Erickson, 2007.

Bettelheim, Bruno. Cudowne i pożyteczne: O znaczeniach i wartościach baśni. Tłum. Danuta Denek. Warszawa: Wydawnictwo WAB, 2010.

Callebaut, Bernard. La nascita dei focolari. Storia e sociologia di un carisma. Roma: Città Nuova, 2017.

Commisione Europea. Insegnare ad apprendere. Verso la società conoscitiva. Bruxelles-Lussemburgo: CECA-CE-CEEA, 1995.

De Beni, Michele. „Una maestra speciale nel ricordo dei suoi primi alunni”. W: Essere educatori. Coraggio di una presenza, red. Michele De Beni, 28–31. Roma: Città Nuova, 2013.

Delors, Jacques. Learning: the treasure within. Paris: UNESCO, 1996.

Fiorin, Italo. La sfida dell’insegnamento. Milano: Mondadori, 2017.

Franciszek. Evangelii Gaudium. Kraków: Wydawnictwo M, 2013.

Lubich, Chiara. „Charyzmat jedności i pedagogika. Fragment wykładu wygłoszonego 10 listopada 2000 r. na Catholic University of America w Waszyngtonie, z okazji przyznania Chiarze doktoratu honoris causa z pedagogiki”. W: Chiara Lubich, Charyzmat jedności, red. Michel Vandeleene, 313–320. Kraków: Fundacja Mariapoli, Wydawnictwo M, 2007.

Lubich, Chiara. Gesu Maestro. Discorso tenuto a Loppiano 17 febbraio 1971. Rocca di Papa: Archivio Generale del Movimento dei Focolari.

Lubich, Chiara. Le vie dell’unità. Messaggio al Gen-Fest, Roma, 29 marzo 1985. Rocca di Papa: Archivio Generale del Movimento dei Focolari.

Maritain, Jacques. „Od filozofii człowieka do filozofii wychowania”. W: Człowiek, wychowanie, kultura, red. Franciszek Adamski, 61–79. Kraków: Wydawnictwo WAM, 1993.

Maslow, Abraham. Motywacja i osobowość. Tłum. Józef Radzicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014.

Morin, Edgar. La testa ben fatta. Milano: Raffaello Cortina, 2000.

Oltre l’aula. La proposta pedagogica del Service Learning, red. Italo Fiorin. Milano: Mondadori, 2017.

Rossa, Carina. „Apprendere è servire”. W: Essere educatori. Coraggio di una presenza, red. Michele De Beni, 128–134. Roma: Città Nuova, 2013.

Sergiovanni, Thomas J. Costruire comunità nella scuola. Roma: LAS, 2000.

Sorgi, Tommaso. Costruire il sociale. Roma: Città Nuova, 1982.

Tapia, Nieves. Educazione e solidarietà. Roma: Città Nuova, 2006.

Torno, Armando. Chiara Lubich. Życie i dzieło. Tłum. Krystyna Kozak. Poznań–Warszawa: Fundacja Mariapoli, Święty Wojciech, 2013.

Zani, A. Vincenzo. Lubich. Educazione come vita. Brescia: La Scuola, 2010.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-09-02

Jak cytować

1.
FIORIN, Italo. Nowy nauczyciel, nowa szkoła. Paedagogia Christiana [online]. 2 wrzesień 2019, T. 43, nr 1, s. 211–228. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2019.010.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 43 Nr 1 (2019): The Pedagogy of Chiara Lubich

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 742
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

nauczanie, osoba, relacja wychowawcza, dialog, braterstwo, wspólnota
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa