Un nuovo maestro, una scuola nuova
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2019.009Słowa kluczowe
nauczanie, osoba, relacja wychowawcza, dialog, braterstwo, wspólnotaAbstrakt
Nowy nauczyciel, nowa szkoła
W jaki sposób myśl edukacyjna Chiary Lubich może inspirować dydaktykę, profil nauczyciela, model organizacyjny szkoły? W wizji Lubich podstawowe znaczenie nadaje się osobie ludzkiej, która jest sercem relacji. Modelem nauczyciela według Lubich jest Jezus Mistrz. Relacja nauczyciel–uczeń stawia w swoim centrum Jezusa (Jezusa pośrodku). Modelem organizacyjnym szkoły jest wspólnota, miejsce troski o człowieka, miejsce dialogu i braterstwa. Wspólnota inspiruje się wartościami rodziny, lecz nie jest miejscem zamkniętym. Jest miejscem edukacji, które wzbudza odpowiedzialność wobec innych i społeczeństwa. Nauczać to nie znaczy debatować, lecz zanurzyć się w rzeczywistości, działać, by budować lepszy świat.
Bibliografia
Bauman, Zygmunt. Capitalismo parassitario. Bari: Laterza, 2009.
Bauman, Zygmunt. Homo consumens. Trento: Erickson, 2007.
Bettelheim, Bruno. The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fair, Tales. New York: Knopf, 1976.
Callebaut, Bernhard. La nascita dei focolari. Storia e sociologia di un carisma. Roma: Città Nuova, 2017.
COM. Insegnare ad apprendere. Verso la società conoscitiva. Bruxelles: CECA-CE-CEEA, 1995.
De Beni, Michele. ˮUna maestra speciale nel ricordo dei suoi primi alunni”. In: Essere educatori. Coraggio di una presenza, ed. Michele De Beni, 28–31. Roma: Città Nuova, 2013.
Delors, Jacques. Learning: the treasure within. Paris: UNESCO, 1996.
Fiorin, Italo. La sfida dell’insegnamento. Milano: Mondadori, 2017.
Lubich, Chiara. Gesù Maestro. Discorso tenuto a Loppiano il 17 febbraio 1971. Rocca di Papa: Archivio Centro Chiara Lubich, Movimento dei Focolari.
Lubich, Chiara. ˮIl carisma dell’unità e la pedagogia. Estratto della lezione svolta, il 10 novembre 2000, presso la Catholic University of America di Washington, in occasione del conferimento del dottorato honoris causa in pedagogiaˮ. In: Chiara Lubich, La Dottrina spirituale, 265–272. Milano: Mondadori, 2001.
Lubich, Chiara. Le vie dell’unità. Messaggio al GEN-Fest, Roma, 29 marzo 1985. Rocca di Papa: Archivio Centro Chiara Lubich, Movimento dei Focolari.
Maritain, Jacques. L’educazione al bivio. Brescia: La Scuola, 1987.
Maslow, Abraham. Motivation and Personality. New York: Harper Collins, 1970.
Morin, Edgar. La testa ben fatta. Milano: Raffaello Cortina, 2000.
Oltre l’aula. La proposta pedagogica del Service Learning, ed. Italo Fiorin. Milano: Mondadori, 2017.
Francesco. Evangelii Gaudium. Libreria Città del Vaticano, 2013.
Rossa, Carina. ˮApprendere è servire”. In: Essere educatori. Coraggio di una presenza, ed. Michele De Beni, 128–134. Roma: Città Nuova, 2013.
Sergiovanni, Thomas J. Costruire comunità nella scuola. Roma: LAS, 2000.
Sorgi, Tommaso. Costruire il sociale. Roma: Città Nuova, 1982.
Tapia, Nieves. Educazione e solidarietà. Roma: Città Nuova, 2006.
Zani, A. Vincenzo. Lubich. Educazione come vita. Brescia: La Scuola, 2010.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 649
Liczba cytowań: 0