„Kochać życie piękne i młode” – marksistowska i eugeniczna pedagogika Władysława Spasowskiego. Założenia i krytyka personalistyczna
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2017.005Słowa kluczowe
pedagogika marksistowska, Władysław Spasowski, eugenika, krytyka personalistycznaAbstrakt
Celem artykułu jest ukazanie marksistowskiej i eugenicznej pedagogiki Władysława Spasowskiego. W swej koncepcji Spasowski stosuje antropologiczny redukcjonizm, odrzuca też indywidualność jednostki, nad którą stawia społeczeństwo. Za najwyższą wartość uznaje pracę, twierdząc, że stworzyła człowieka i na niej opiera całą rzeczywistość, w tym pedagogikę. Wychowanie i nauczanie w jego ujęciu ma przygotować do mającej się zrealizować komunistycznej rzeczywistości. Spasowski popiera wychowanie społeczne odbywające się w specjalnie przygotowanych instytucjach i wpajające ideały socjalistyczne oraz kolektywistyczne. Sprzeciwia się też wychowaniu religijnemu i rodzinnemu, uznając je za szkodliwe dla rozwoju, a swą wychowawczą miłość rezerwuje dla „wielbicieli” wartości, które sam wyznaje. Spasowski jest też zwolennikiem racjonalizacji rozrodczości oraz internalizacji wychowania. Szkoła, jaką proponuje, jest adekwatna do bolszewickiej.
Bibliografia
Antoine, Karol. „Szkoła socjalistyczna”. W: Socjalizm i komunizm potępiony przez papieży, red. Aneta Maniecka, 288–296. Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne, 2009.
Bartnik, Czesław S. Osoba i personalizm. Lublin: Standruk, 2012.
Chmaj, Ludwik. Kierunki i prądy pedagogiki współczesnej. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1938.
Chmaj, Ludwik. Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1963.
Chudy, Wojciech. Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2009.
Chudy, Wojciech. Społeczeństwo zakłamane. Esej o społeczeństwie i kłamstwie. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2007.
Dec, Ignacy. „Personalizm”. W: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 8, red. Andrzej Maryniarczyk, 122–127. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2005.
Drynda, Danuta. Pedagogika Drugiej Rzeczypospolitej, warunki, orientacje, kontrowersje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1987.
Encyklopedia: http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Spasowski-Wladyslaw;3978044.html.
Garaudy, Roger. Marksizm a osobowość. Warszawa: Książka i Wiedza, 1950.
Gramsci, Antonio. Pisma wybrane, t. 1. Warszawa: Książka i Wiedza, 1961.
Horowski, Jarosław. „Podmiotowość w pedagogice chrześcijańskiej o inspiracji tomistycznej”. Paedagogia Christiana 2/24 (2009): 63–78.
Jagielska, Dominika, Janina Kostkiewicz. Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015.
Jan Paweł II. Familiaris Consortio. Wrocław: Wydawnictwo Księgarni Archidiecezjalnej, 1994.
Jasiński, Walery. O katolicką pedagogikę w Polsce. Katowice: Księgarnia Katolicka, 1938.
Kostkiewicz, Janina. Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918–1939. Kraków: Impuls, 2013.
Kostkiewicz, Janina. Wychowanie do wolności wyboru. Ponadczasowy wymiar pedagogiki Fryderyka Wilhelma Foerstera. Kraków: Impuls, 2008.
Kowalczyk, Stanisław. „Marksizm”. W: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 6, red. Andrzej Maryniarczyk, 855–858. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2005.
Kowalczyk, Stanisław. Personalizm: podstawy, idee, konsekwencje. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2012.
Kuchta, Jan. Nowe kierunki i dążenia współczesnej katolickiej pedagogiki. Lwów, 1939.
Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 1993.
Marks, Karol, Fryderyk Engels. O religii. Warszawa: Książka i Wiedza, 1962.
Marks, Karol, Fryderyk Engels. O wychowaniu. Wrocław–Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Państwowej Akademii Naukowej, 1965.
Nawroczyński, Bogdan. Polska myśl pedagogiczna. Jej główne linie rozwojowe, stan współczesny i cechy charakterystyczne. Lwów–Warszawa: Książnica–Atlas, 1938.
Nawroczyński, Bogdan. Współczesne prądy pedagogiczne. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1936.
Ożóg, Tomasz. „J. Maritaina koncepcja wychowania człowieka”. Roczniki Nauk Społecznych 2 (1993): 5–19.
Podoleński, Stanisław. Rodzina w sowietach. Kraków: Wydawnictwo Księża Jezuici, 1938.
Schaff, Adam. Marksizm a jednostka ludzka. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe, 1965.
Sempołowska, Stefania. Pisma pedagogiczne i oświatowe. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1960.
Spasowski, Władysław. Wybór pism, oprac. Władysław Ozga. Warszawa: Książka i Wiedza, 1949.
Spasowski, Władysław. Wybór pism pedagogicznych, oprac. Wacław Wojtyński. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1949.
Spasowski, Władysław. Wyzwolenie człowieka w świetle filozofii, socjologii pracy i wychowania ludzkości. Warszawa: Nakładem F. Hoesicka, 1933.
Spasowski, Władysław. Zasady samokształcenia. Warszawa: Wydawnictwo Michała Arcta, 1923.
Spasowski, Władysław. Z.S.R.R. rozbudowa nowego ustroju. Warszawa: Wydawnictwo Jakuba Przeworskiego, 1936.
Walicki, Andrzej. „Rewolucja październikowa jako projekt komunistyczny”. W: Totalitaryzmy XX wieku. Idee, instytucje, interpretacje, red. Wiesław Kozub-Ciembroniewicz, 123–132. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1692
Liczba cytowań: 0