„To Love a Beautiful and Young Life” – Marxist and Eugenic Education of Wladyslaw Spasowski: Assumptions and Personalistic Criticism
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2017.005Keywords
marxist education, Wladyslaw Spasowski, eugenic, personalistic criticismAbstract
The aim of this article is to present the Marxist and eugenic pedagogy of Wladyslaw Spasowski. In his concept, Spasowski uses anthropological reductionism, rejects individuality and puts society above a person. In his opinion, work is the highest value with the power of creating people. In fact, the whole of his pedagogy is based on the concept of work. Upbringing and education have to prepare for the communist reality. He endorses social education in special institutions designed to inculcate socialist and collectivist ideals. Whereas religion education and family fostering are considered as harmful to children’s development. His educational affection is reserved for “admirers” of values he regards as true. Spasowski also supports the rationalization of reproduction and internationalization of upbringing. The school he proposes is similar to the Bolshevik’s school.
References
Antoine, Karol. „Szkoła socjalistyczna”. W: Socjalizm i komunizm potępiony przez papieży, red. Aneta Maniecka, 288–296. Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne, 2009.
Bartnik, Czesław S. Osoba i personalizm. Lublin: Standruk, 2012.
Chmaj, Ludwik. Kierunki i prądy pedagogiki współczesnej. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1938.
Chmaj, Ludwik. Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1963.
Chudy, Wojciech. Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2009.
Chudy, Wojciech. Społeczeństwo zakłamane. Esej o społeczeństwie i kłamstwie. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2007.
Dec, Ignacy. „Personalizm”. W: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 8, red. Andrzej Maryniarczyk, 122–127. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2005.
Drynda, Danuta. Pedagogika Drugiej Rzeczypospolitej, warunki, orientacje, kontrowersje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1987.
Encyklopedia: http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Spasowski-Wladyslaw;3978044.html.
Garaudy, Roger. Marksizm a osobowość. Warszawa: Książka i Wiedza, 1950.
Gramsci, Antonio. Pisma wybrane, t. 1. Warszawa: Książka i Wiedza, 1961.
Horowski, Jarosław. „Podmiotowość w pedagogice chrześcijańskiej o inspiracji tomistycznej”. Paedagogia Christiana 2/24 (2009): 63–78.
Jagielska, Dominika, Janina Kostkiewicz. Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015.
Jan Paweł II. Familiaris Consortio. Wrocław: Wydawnictwo Księgarni Archidiecezjalnej, 1994.
Jasiński, Walery. O katolicką pedagogikę w Polsce. Katowice: Księgarnia Katolicka, 1938.
Kostkiewicz, Janina. Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918–1939. Kraków: Impuls, 2013.
Kostkiewicz, Janina. Wychowanie do wolności wyboru. Ponadczasowy wymiar pedagogiki Fryderyka Wilhelma Foerstera. Kraków: Impuls, 2008.
Kowalczyk, Stanisław. „Marksizm”. W: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 6, red. Andrzej Maryniarczyk, 855–858. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2005.
Kowalczyk, Stanisław. Personalizm: podstawy, idee, konsekwencje. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2012.
Kuchta, Jan. Nowe kierunki i dążenia współczesnej katolickiej pedagogiki. Lwów, 1939.
Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 1993.
Marks, Karol, Fryderyk Engels. O religii. Warszawa: Książka i Wiedza, 1962.
Marks, Karol, Fryderyk Engels. O wychowaniu. Wrocław–Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Państwowej Akademii Naukowej, 1965.
Nawroczyński, Bogdan. Polska myśl pedagogiczna. Jej główne linie rozwojowe, stan współczesny i cechy charakterystyczne. Lwów–Warszawa: Książnica–Atlas, 1938.
Nawroczyński, Bogdan. Współczesne prądy pedagogiczne. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1936.
Ożóg, Tomasz. „J. Maritaina koncepcja wychowania człowieka”. Roczniki Nauk Społecznych 2 (1993): 5–19.
Podoleński, Stanisław. Rodzina w sowietach. Kraków: Wydawnictwo Księża Jezuici, 1938.
Schaff, Adam. Marksizm a jednostka ludzka. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe, 1965.
Sempołowska, Stefania. Pisma pedagogiczne i oświatowe. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1960.
Spasowski, Władysław. Wybór pism, oprac. Władysław Ozga. Warszawa: Książka i Wiedza, 1949.
Spasowski, Władysław. Wybór pism pedagogicznych, oprac. Wacław Wojtyński. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1949.
Spasowski, Władysław. Wyzwolenie człowieka w świetle filozofii, socjologii pracy i wychowania ludzkości. Warszawa: Nakładem F. Hoesicka, 1933.
Spasowski, Władysław. Zasady samokształcenia. Warszawa: Wydawnictwo Michała Arcta, 1923.
Spasowski, Władysław. Z.S.R.R. rozbudowa nowego ustroju. Warszawa: Wydawnictwo Jakuba Przeworskiego, 1936.
Walicki, Andrzej. „Rewolucja październikowa jako projekt komunistyczny”. W: Totalitaryzmy XX wieku. Idee, instytucje, interpretacje, red. Wiesław Kozub-Ciembroniewicz, 123–132. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1692
Number of citations: 0