Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Kultura szkoły katolickiej w kontekście pedagogii salezjanów
  • Strona domowa
  • /
  • Kultura szkoły katolickiej w kontekście pedagogii salezjanów
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 35 Nr 1 (2015) /
  4. Artykuły / Articles

Kultura szkoły katolickiej w kontekście pedagogii salezjanów

Autor

  • Stanisław Chrobak Katedra Historii Wychowania i Dziejów Oświaty, Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2015.013

Słowa kluczowe

szkoła, kultura szkoły, szkoła katolicka, system prewencyjny, wychowanie

Abstrakt

Człowiek tworzy kulturę, ale i ona kształtuje jego życie. Symbolem miejsca edukacji w kulturze jest szkoła. Na kulturową tożsamość szkoły składa się zwykle kilka podstawowych elementów. Jest to zjawisko wielowarstwowe, a wartości, normy, przekonania i symbole, które leżą u podstaw zachowań kręgów związanych ze szkołą, nie zawsze pokrywają się z wartościami i normami deklarowanymi w oficjalnych dokumentach i deklaracjach szkoły. Szkoła katolicka całą ludzką kulturę porządkuje ostatecznie zgodnie z orędziem zbawienia, tak aby poznanie, które wychowankowie stopniowo zdobywają odnośnie do świata, życia i człowieka, było oświetlone wiarą. Szkoła salezjańska jest osadzona w posłannictwie Kościoła. Dokumenty Towarzystwa Salezjańskiego podkreślają, że szkoła salezjańska powstała w Oratorium na Valdocco (Turyn), aby odpowiedzieć na konkretne potrzeby młodzieży i włączyć się w powszechny program wychowania i ewangelizacji młodzieży, szczególnie najuboższej. Misja szkoły salezjańskiej: wychowywać „uczciwych obywateli i dobrych chrześcijan”, jest podstawowym narzędziem kształtowania jej kulturowej tożsamości, określa bowiem podstawowe cele, wartości i zasady działania, wyrażone w specyficzny sposób, które orientują codzienną jej aktywność.

Bibliografia

Adrjan, Beata. Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego. Kraków: Impuls, 2011.

Bosco, Teresio. Złote myśli Księdza Bosko. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 2002.

Bronk, Andrzej. „Kultura”. W: Leksykon filozofii klasycznej, red. Józef Herbut, 332-335.

Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1997.

Buhler, Patricia. Zarządzanie. Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2002.

Chavez, Villanueva Pascual. „Salezjańska służba młodzieży na polu edukacji”. W: Ks. Pascual Chávez Villanueva SDB, generał Towarzystwa św. Franciszka Salezego: doktor honoris causa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 63-95. Lublin: KUL, 2011.

Cian, Luciano. Wychowanie w duchu Księdza Bosko. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 1990.

Cian, Luciano. System zapobiegawczy św. Jana Bosko i jego charakterystyka. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 2001.

De Pieri, Severino. Ukierunkowanie w wychowaniu i towarzyszenie powołaniu. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 2002.

Gatti, Guido. „Tradycja wychowawcza ks. Bosko dzisiaj: konieczność wychowawcy”. W: Współczesny wychowawca w stylu księdza Bosko, red. Józef Wilk, 67-81. Lublin: Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, 1998.

Gołębniak, Bogusława Dorota. „Szkoła wspomagająca rozwój”. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, 98-122. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2003.

Jan Paweł II. Iuvenum patris. List Ojca Świętego Jana Pawła II do księdza Egidio Viganó Przełożonego Generalnego Towarzystwa św. Franciszka Salezego w setną rocznicę śmierci św. Jana Bosko. Tipografia Poliglotta Vaticana, 1988.

Jan Paweł II. „Zadania szkoły. List na Światowy Dzień Modlitw o Powołania Kapłańskie i Zakonne, Watykan, 2 lutego 1989”. L`Osservatore Romano 1-2 (1989): 25.

Jan Paweł II. List do rodzin. Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, 1994.

Jan Paweł II. Encyklika Fides et ratio. Poznań: Pallottinum, 1998.

Jaroszyński, Piotr. „Edukacja na rozdrożu cywilizacji”. W: Filozofia i edukacja, red. Piotr Jaroszyński, Paweł Tarasiewicz, Imelda Chłodna, 13-21. Lublin: Fundacja „Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej”, 2005.

Kodeks Prawa Kanonicznego. Poznań: Pallottinum, 1984.

Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego. „Świecki katolik świadkiem wiary w szkole”. W: Paideia chrześcijańska. Cz. 1. Wychowanie człowieka w nauczaniu Kościoła, 137-193. Warszawa: Ośrodek Działalności Kulturalnej i Edukacji Narodowej, Stowarzyszenie PAX, 1982.

Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego. „Szkoła katolicka u progu trzeciego tysiąclecia”. W: Szkoła miejscem kształtowania postawy patriotycznej, 105-131. Częstochowa: Biblioteka „Niedzieli” 64, 1997.

Kongregacja Nauczania Katolickiego. „Szkoła katolicka”. W: Paideia chrześcijańska. Cz. 1. Wychowanie człowieka w nauczaniu Kościoła, 89-136. Warszawa: Ośrodek Działalności Kulturalnej i Edukacji Narodowej, Stowarzyszenie PAX, 1977.

Kongregacja Wychowania Katolickiego. Osoby konsekrowane i ich misja w szkole. Refleksje i wskazania. Poznań: Pallottinum, 2003.

Konstytucje Towarzystwa św. Franciszka Salezego. Rzym: S.G.S. Istituto Pio XI, 1986.

Kostera, Monika. Zarządzanie personelem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 1994.

Maryniarczyk, Andrzej. „Religia w posłudze wychowawcy: anachronizm czy niezbywalny wymóg?”. W: Współczesny wychowawca w stylu księdza Bosko, red. Józef Wilk, 105-121. Lublin: Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, 1998.

Misiaszek, Kazimierz. „Pedagogia salezjanów (Towarzystwa Św. Franciszka Salezego)”. W: Pedagogie katolickich zgromadzeń zakonnych. Historia i współczesność, t. 1, red. Janina Kostkiewicz, 229-269. Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2012.

Nalaskowski, Aleksander. Przestrzenie i miejsca szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2002.

Nowak, Marian. „Laudacja”. W: Ks. Pascual Chávez Villanueva SDB, generał Towarzystwa św. Franciszka Salezego: doktor honoris causa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 41-62. Lublin: KUL, 2011.

Okulicz-Kozaryn, Katarzyna. 2015. Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli. https://www.ore.edu.pl/index.php?...i-kultura...i.

Olbrycht, Katarzyna. „Aksjologia szkoły katolickiej”. Ethos 75 (2006): 91-98.

Ostaszewski, Krzysztof. „Kultura szkoły a zachowania ryzykowne uczniów”. Edukacja 1 (2014): 14-24.

Pedagogika. Leksykon PWN, red. Bogusław Milerski, Bogusław Śliwerski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.

Salezjańskie duszpasterstwo młodzieżowe. Podstawowe punkty i odniesienia. Kraków: Salezjańskie Centrum Wychowania i Duszpasterstwa, 1999.

Smolińska-Theiss, Barbara, Wiesław Theiss. „Asystencja i dialog pedagogiczny”. W: Jestem wychowawcą. Model pracy z uczniem i klasą szkolną według systemu prewencyjnego Jana Bosko, red. Kazimierz Franczak, 43-53. Warszawa: Salezjański Instytut Wychowania Chrześcijańskiego, 2004.

Sobór Watykański II. „Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum educationis”. W: Sobór Watykański II. Konstytucje, Dekrety, Deklaracje. Poznań: Pallottinum, 1986.

Szczupaczyński, Jerzy. Edukacja a zarządzanie. Pułtusk: Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, 2004.

Wereszczyńska, Katarzyna. „Wychowanie szkolne – między socjalizacją a indywidualizacją”. W: Wychowanie w szkole: od bezradności ku możliwościom, red. Radosław Chałupniak, Tomasz Michalewski, Ewa Smak, 109-118. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2014.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-02-25

Jak cytować

1.
CHROBAK, Stanisław. Kultura szkoły katolickiej w kontekście pedagogii salezjanów. Paedagogia Christiana [online]. 25 luty 2016, T. 35, nr 1, s. 235–256. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2015.013.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 35 Nr 1 (2015)

Dział

Artykuły / Articles

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 969
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

szkoła, kultura szkoły, szkoła katolicka, system prewencyjny, wychowanie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa