Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Ferdinand Ebner i paradoks samotności
  • Strona domowa
  • /
  • Ferdinand Ebner i paradoks samotności
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 35 Nr 1 (2015) /
  4. Wokół myśli Ferdinarda Ebnera

Ferdinand Ebner i paradoks samotności

Autor

  • Piotr Kostyło Zakład Filozofii Edukacji i Metodologii Badań w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2015.004

Słowa kluczowe

Ebner, dialog, doświadczenie religijne, państwo liberalno- demokratyczne, edukacja religijna

Abstrakt

Tekst porusza kwestię dialogu jako doświadczenia religijnego w ujęciu austriackiego myśliciela, Ferdinanda Ebnera. Doświadczenie religijne, jako ucieczka od upadającej kultury, charakteryzowane jest jako przeżywane subiektywnie spotkanie ze Słowem Boga i słowem drugiego człowieka. Doświadczenie to jest następnie konfrontowane z dialogiem w rozumieniu państwa liberalno-demokratycznego. Dzięki tej konfrontacji uwypuklone zostaje napięcie między maksymalistycznym a minimalistycznym podejściem do dialogu. Całość analiz pokazuje paradoks samotności wyłaniający się z myśli Ebnera i jednocześnie prowadzi do postawienia istotnych pytań o kształt edukacji religijnej we współczesnym społeczeństwie.

 

Bibliografia

Ajdukiewicz, Kazimierz. Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka. Kęty–Warszawa: Wydawnictwo Antyk – Fundacja Aletheia, 2003.

Ebner, Ferdinand. Słowo i realności duchowe. Fragmenty pneumatologiczne, tłum. Krzysztof Skorulski. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2006.

Habermas, Jürgen. Między naturalizmem a religią, tłum. Maciej Pańków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.

Habermas, Jürgen. Teoria działania komunikacyjnego, tłum. Andrzej M. Kaniowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.

Horowski, Jarosław. Wychowanie moralne według pedagogiki neotomistycznej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015.

Johnston, William M. The Austrian Mind. An Intellectual and Social History 1848-1938. Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press, 1983.

Micińska, Magdalena. Inteligencja na rozdrożach 1864-1918. Warszawa: Instytut Historii PAN, Wydawnictwo Neriton, 2008.

O’Donnell, John. „The Trinity as Divine Community”. Gregorianum 69 (1988): 5-34.

Rawls, John. Teoria sprawiedliwości, tłum. Maciej Panufnik, Jarosław Pasek, Adam Romaniuk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994.

Russell, Bertrand. Dzieje filozofii Zachodu, tłum. Tadeusz Baszniak, Adam Lipszyc i Michał Szczubiałka. Warszawa: Fundacja Aletheia, 2000.

Skorulski, Krzysztof. „Ferdinand Ebner i miejsce filozofii dialogu w myśli katolickiej XX wieku”. Paedagogia Christiana 1 (2011): 49-68.

Skorulski, Krzysztof. „Od ideologicznej samotności do dialogicznego spotkania: F. Ebner, L. Althusser, P. Freire”. Forum Oświatowe 1 (2014): 15-35.

Stewart, John. „Przedmowa”. W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. John Stewart, 15-22. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-02-24

Jak cytować

1.
KOSTYŁO, Piotr. Ferdinand Ebner i paradoks samotności. Paedagogia Christiana [online]. 24 luty 2016, T. 35, nr 1, s. 79–98. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/PCh.2015.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 35 Nr 1 (2015)

Dział

Wokół myśli Ferdinarda Ebnera

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1023
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Ebner, dialog, doświadczenie religijne, państwo liberalno- demokratyczne, edukacja religijna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa