Wątki liberal education w filozofii anarchizmu metodologicznego Paula K. Feyerabenda
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2014.010Słowa kluczowe
filozofia edukacji, filozofia nauki, liberalizm, wychowanie, kształcenieAbstrakt
Celem artykułu jest analiza koncepcji austriackiego filozofia nauki Paula K. Feyerabenda pod kątem zgodności z podstawowymi wyznacznikami koncepcji liberal education. Rozważania skoncentrowane są wokół próby odpowiedzi na pytanie, czy w filozofii anarchizmu metodologicznego odnaleźć można wątki charakterystyczne dla anglosaskiej wykładni kategorii edukacji liberalnej. Analizę otwiera skrótowa prezentacja filozoficznych poglądów Feyerabenda, obejmująca w szczególności ustalenia dotyczące roli i miejsca nauki pośród innych sposobów osiągania wiedzy, ideę pluralizmu epistemologicznego oraz warunki możliwości przyjęcia humanistycznej perspektywy poznawczej. W dalszej kolejności rozważania skoncentrowane są wokół koncepcji liberal education ze szczególnym uwzględnieniem jej przedmiotowego i podmiotowego aspektu. Charakterystyka wskazanych zagadnień daje asumpt do analizy problemu tytułowego. Dociekania zamyka twierdząca odpowiedź na pytanie o związki anarchizmu metodologicznego z koncepcją liberal education oraz wskazanie zagadnień wymagających dalszego opracowania.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 795
Liczba cytowań: 0