Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Liberal Education Themes in the Philosophy of Methodological Anarchism of Paul K. Feyerabend
  • Home
  • /
  • Liberal Education Themes in the Philosophy of Methodological Anarchism of Paul K. Feyerabend
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 33 No. 1 (2014): Liberal education /
  4. Articles

Liberal Education Themes in the Philosophy of Methodological Anarchism of Paul K. Feyerabend

Authors

  • Agata Łopatkiewicz Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2014.010

Keywords

philosophy of education, philosophy of science, liberalism, upbringing, education

Abstract

The paper aims at analyzing the conception of Austrian philosopher of science, Paul K. Feyerabend, for compatibility with the fundamental determinants of the conception of liberal education. The considerations are centered around attempts to answer the question of whether it is possible to indicate themes characteristic for Anglo-Saxon interpretation of the category of liberal education in the philosophy of methodological anarchism. The analysis begins with a brief presentation of the philosophical views of Feyerabend, including, in particular, the findings on the role and place of science amongst other ways to achieve knowledge, the idea of epistemological pluralism and the conditions for acceptability of cognitive perspective characteristic for humanities. Further investigations are focused on the conception of liberal education, with particular emphasis on its subjective and objective aspects. Characteristics of abovementioned topics give rise to the analysis of the title problem. The investigations are concluded with an affirmative answer to the question of relationship between methodological anarchism and the conception of liberal education, and indication of issues that require further study.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-12-30

How to Cite

1.
ŁOPATKIEWICZ, Agata. Liberal Education Themes in the Philosophy of Methodological Anarchism of Paul K. Feyerabend. Paedagogia Christiana. Online. 30 December 2014. Vol. 33, no. 1, pp. 149-164. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2014.010.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 33 No. 1 (2014): Liberal education

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 795
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

philosophy of education, philosophy of science, liberalism, upbringing, education
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop