Przestrzeń wzruszonych. Edukacja liberalna a sfera publiczna (głos reanimacyjny)
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2014.004Słowa kluczowe
kształcenie ogólne, sfera publiczna, emancypacja, szkodliwe reformy, uniwersytet, nauczyciele jako intelektualiściAbstrakt
W kształceniu ogólnym ostatecznie chodzi o wolność. Polega ono na rozważaniu egzystencjalnych pytań i przewartościowaniu wstępnych społecznych nastawień. To w istocie troska o człowieczeństwo. Szkoły, a zwłaszcza uniwersytety, stanowią uprzywilejowane miejsca takiej troski i są ważne dla indywidualnego rozwoju oraz dla jakości sfery publicznej. Współcześnie tradycja edukacji liberalnej została zniszczona. Klimat konsumeryzmu i nieodpowiedzialne rynkowe reformy edukacji uderzają w istotę wychowania i skazują uczniów, studentów i nauczycieli na los zakładników otoczenia i chwili. Nie wolno jednak zrezygnować ze społeczeństwa ludzi nieobojętnych, dlatego trzeba reanimować edukację liberalną.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 444
Liczba cytowań: 0