Dynamizmy kształtowania duchowości w biografii bł. Natalii Tułasiewicz
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2024.022Słowa kluczowe
Natalia Tułasiewicz, duchowość, dynamizmy wychowaniaAbstrakt
Celem artykułu jest pokazanie znaczenia duchowości dla bycia szczęśliwym w każdych warunkach życiowych na przykładzie biografii polskiej nauczycielki Natalii Tułasiewicz. Materiał biograficzny został uporządkowany według dynamizmów (sił) wychowania wyróżnionych przez klasyka myśli pedagogicznej Stefana Kunowskiego. Należą do nich: bios jako naturalny, psychoorganiczny rozwój człowieka; etos jako społeczne działanie wychowawców; agos jako siła działania moralnego i umysłowego autorytetu wychowawców; los jako niedająca się przewidzieć niewymierna siła. Przyjęto, że wychowawcze wzrastanie jest wypadkową jednoczesnego działania tych dynamizmów. Zastosowano metodę analityczno-syntetyczną. Podstawowe źródło stanowią cztery tomy pamiętnikarskich zapisków Natalii Tułasiewicz, obejmujące lata 1938–1943. W artykule zostały scharakteryzowane wymienione wyżej cztery dynamizmy w życiu Natalii Tułasiewicz ze wskazaniem na to, że rozwój duchowy nie był dla niej celem samym w sobie. Miał przeznaczenie: wzrastać w relacji z Bogiem i ludźmi. Osiągnęła dzięki temu taką dojrzałość w zakresie duchowości naturalnej i religijnej, że mogła uznać każde wydarzenie losu za właściwe, nadać mu wartość i dostrzec sens. W makabrycznych czasach wojennych potrafiła być szczęśliwa i nieść nadzieję innym tam, gdzie jej nie było: w obozie koncentracyjnym.
Bibliografia
Antoniewicz, M. (2010). Integralny rozwój człowieka w ujęciu Caritas in veritate Benedykta XVI. Studia Gnesnensia, 24, 265–277.
Bernard od Matki Bożej. (1938). Duchowość brata Alberta. Kraków: Bracia Albertyni.
Dziaczkowska, L. (2022). Szkic do biografii pedagogicznej Bogdana Nawroczyńskiego. Biografistyka Pedagogiczna, 7(1), 123–147. https://doi.org/10.36578/BP.2022.07.04.
Frankl, V. E. (2002). Der Mensch auf der Suche nach Sinn. Zur Rehumanisierung der Psychoterapie. Freiburg: Herder.
Frankl, V. E. (2015). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Czarna Owca.
Hopf, G. M. (2014). The End: A Postapocalyptic Novel. New York: Plume.
https://blogoslawionanatalia.eu. Retrieved March 23, 2024.
Judkowiak, B. (2018). Kalendarium. In J. Hadryś & B. Judkowiak (Eds.), Wierność łasce i słowu (pp. 321–332). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny.
Judkowiak, B. (2020). Wstęp. In N. Tułasiewicz, Być poetką życia. Zapiski z lat 1938–1943, elaborated by B. Judkowiak (pp. 5–41). Poznań: Flos Carmeli.
Kunowski, S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie.
Kunowski, S. (1996). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Lewandowski, C. (1927). Brat Albert. Kraków: SS. Albertynki.
Marek, Z. (2014). Religia – pomoc czy zagrożenie dla edukacji? Kraków: Wydawnictwo WAM
Marek, Z. (2015). Duchowość, religia i wychowanie. Pedagogika Społeczna, 1(55), 9–22.
Michalski, J. (2020). Duchowość a sens cierpienia w perspektywie analizy egzystencjalnej. In A. Fidelus & J. Michalski (Eds.), Człowiek – duchowość – wychowanie (pp. 80–94). Warszawa: Difin.
Peterson, C. & Seligman, M. (2004). Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification. New York: Oxford University Press.
Read, H. (1976). Wychowanie przez sztukę, transl. A. Trojanowska-Kaczmarska. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Rzesoś, A. (2019). Błogosławiona Natalia Tułasiewicz. Droga do miłości. Poznań: Pro Christiana.
Starnawski, W. (2020). Modele duchowości a wychowanie. In A. Fidelus & J. Michalski (Eds.), Człowiek – duchowość – wychowanie (pp. 80–94). Warszawa: Difin.
Stawrowski, Z. (2020). Etos jako kategoria moralna a środowisko akademickie. In L. Suchanek (Ed.), Etos i etyka w badaniach i w nauczaniu. Debaty PAU, vol. 7 (pp. 21–28). Kraków: Polska Akademia Umiejętności.
Teusz, L. (2018). Świat duchowy bł. Natalii Tułasiewicz w świetle Psalmów. In J. Hadryś & B. Judkowiak (Eds.), Wierność łasce i słowu. Błogosławiona Natalia Tułasiewicz (pp. 247–277). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicz, Wydział Teologiczny.
Tułasiewicz, N. (2020). Być poetką życia. Zapiski z lat 1938–1943, elaborated by B. Judkowiak. Poznań: Flos Carmeli.
Ungeheuer-Gołąb, A. (2011). Wychowanie przez sztukę w edukacji literackiej dziecka. Chowanna, 1, 151–161.
Warchoł, P. (2017). Przesłanie dla Polski św. Andrzeja Boboli. Polonia Sacra, 21(4), 149–166.
Wejman, G. (2019). Sytuacja polityczno-społeczno-religijna XVII wieku w czasie życia i działalności św. Andrzeja Boboli. Studia Bobolanum, 30(1), 87–99.
Wejman, H. (2020). Oblicza duchowości św. Andzreja Boboli i płynące z nich przesłania dla współczesnych ludzi w kontekście encykliki Piusa XII Invicti athletae Christi. Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 27, 315–327.
Węclewski, Z. (1884). Słownik grecko-polski. Warszawa: S. Orgelbranda Synów.
Wojtyła, K. (1976). Osoba: podmiot i wspólnota. Roczniki Filozoficzne, 2, 5–39.
Wojtyła, K. (2000). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Wolska, M. (1929). Dzbanek malin. Medyka: Biblioteka Medycka.
Zachariasz, A. L. (2000). Sens losu ludzkiego w filozofii anatelicznej. Folia Philosophica, 18, 191–204.
Żmidziński, J. (2018). “Wtedy jestem Nutą w skomplikowanej harmonii świata.” “Piękno artystyczne w służbie życia” według bł. Natalii Tułasiewicz. In J. Hardyś & B. Judkowiak (Eds.), Wierność łasce i słowu (pp. 135–164). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 41
Liczba cytowań: 0