Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Dynamizmy kształtowania duchowości w biografii bł. Natalii Tułasiewicz
  • Strona domowa
  • /
  • Dynamizmy kształtowania duchowości w biografii bł. Natalii Tułasiewicz
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 54 Nr 2 (2024): Pedagogical personalism and love /
  4. Artykuły / Articles

Dynamizmy kształtowania duchowości w biografii bł. Natalii Tułasiewicz

Autor

  • Iwona Jazukiewicz Uniwersytet Szczeciński https://orcid.org/0000-0002-1562-6845

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2024.022

Słowa kluczowe

Natalia Tułasiewicz, duchowość, dynamizmy wychowania

Abstrakt

Celem artykułu jest pokazanie znaczenia duchowości dla bycia szczęśliwym w każdych warunkach życiowych na przykładzie biografii polskiej nauczycielki Natalii Tułasiewicz. Materiał biograficzny został uporządkowany według dynamizmów (sił) wychowania wyróżnionych przez klasyka myśli pedagogicznej Stefana Kunowskiego. Należą do nich: bios jako naturalny, psychoorganiczny rozwój człowieka; etos jako społeczne działanie wychowawców; agos jako siła działania moralnego i umysłowego autorytetu wychowawców; los jako niedająca się przewidzieć niewymierna siła. Przyjęto, że wychowawcze wzrastanie jest wypadkową jednoczesnego działania tych dynamizmów. Zastosowano metodę analityczno-syntetyczną. Podstawowe źródło stanowią cztery tomy pamiętnikarskich zapisków Natalii Tułasiewicz, obejmujące lata 1938–1943. W artykule zostały scharakteryzowane wymienione wyżej cztery dynamizmy w życiu Natalii Tułasiewicz ze wskazaniem na to, że rozwój duchowy nie był dla niej celem samym w sobie. Miał przeznaczenie: wzrastać w relacji z Bogiem i ludźmi. Osiągnęła dzięki temu taką dojrzałość w zakresie duchowości naturalnej i religijnej, że mogła uznać każde wydarzenie losu za właściwe, nadać mu wartość i dostrzec sens. W makabrycznych czasach wojennych potrafiła być szczęśliwa i nieść nadzieję innym tam, gdzie jej nie było: w obozie koncentracyjnym.

Bibliografia

Antoniewicz, M. (2010). Integralny rozwój człowieka w ujęciu Caritas in veritate Benedykta XVI. Studia Gnesnensia, 24, 265–277.

Bernard od Matki Bożej. (1938). Duchowość brata Alberta. Kraków: Bracia Albertyni.

Dziaczkowska, L. (2022). Szkic do biografii pedagogicznej Bogdana Nawroczyńskiego. Biografistyka Pedagogiczna, 7(1), 123–147. https://doi.org/10.36578/BP.2022.07.04.

Frankl, V. E. (2002). Der Mensch auf der Suche nach Sinn. Zur Rehumanisierung der Psychoterapie. Freiburg: Herder.

Frankl, V. E. (2015). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Czarna Owca.

Hopf, G. M. (2014). The End: A Postapocalyptic Novel. New York: Plume.

https://blogoslawionanatalia.eu. Retrieved March 23, 2024.

Judkowiak, B. (2018). Kalendarium. In J. Hadryś & B. Judkowiak (Eds.), Wierność łasce i słowu (pp. 321–332). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny.

Judkowiak, B. (2020). Wstęp. In N. Tułasiewicz, Być poetką życia. Zapiski z lat 1938–1943, elaborated by B. Judkowiak (pp. 5–41). Poznań: Flos Carmeli.

Kunowski, S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie.

Kunowski, S. (1996). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Lewandowski, C. (1927). Brat Albert. Kraków: SS. Albertynki.

Marek, Z. (2014). Religia – pomoc czy zagrożenie dla edukacji? Kraków: Wydawnictwo WAM

Marek, Z. (2015). Duchowość, religia i wychowanie. Pedagogika Społeczna, 1(55), 9–22.

Michalski, J. (2020). Duchowość a sens cierpienia w perspektywie analizy egzystencjalnej. In A. Fidelus & J. Michalski (Eds.), Człowiek – duchowość – wychowanie (pp. 80–94). Warszawa: Difin.

Peterson, C. & Seligman, M. (2004). Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification. New York: Oxford University Press.

Read, H. (1976). Wychowanie przez sztukę, transl. A. Trojanowska-Kaczmarska. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Rzesoś, A. (2019). Błogosławiona Natalia Tułasiewicz. Droga do miłości. Poznań: Pro Christiana.

Starnawski, W. (2020). Modele duchowości a wychowanie. In A. Fidelus & J. Michalski (Eds.), Człowiek – duchowość – wychowanie (pp. 80–94). Warszawa: Difin.

Stawrowski, Z. (2020). Etos jako kategoria moralna a środowisko akademickie. In L. Suchanek (Ed.), Etos i etyka w badaniach i w nauczaniu. Debaty PAU, vol. 7 (pp. 21–28). Kraków: Polska Akademia Umiejętności.

Teusz, L. (2018). Świat duchowy bł. Natalii Tułasiewicz w świetle Psalmów. In J. Hadryś & B. Judkowiak (Eds.), Wierność łasce i słowu. Błogosławiona Natalia Tułasiewicz (pp. 247–277). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicz, Wydział Teologiczny.

Tułasiewicz, N. (2020). Być poetką życia. Zapiski z lat 1938–1943, elaborated by B. Judkowiak. Poznań: Flos Carmeli.

Ungeheuer-Gołąb, A. (2011). Wychowanie przez sztukę w edukacji literackiej dziecka. Chowanna, 1, 151–161.

Warchoł, P. (2017). Przesłanie dla Polski św. Andrzeja Boboli. Polonia Sacra, 21(4), 149–166.

Wejman, G. (2019). Sytuacja polityczno-społeczno-religijna XVII wieku w czasie życia i działalności św. Andrzeja Boboli. Studia Bobolanum, 30(1), 87–99.

Wejman, H. (2020). Oblicza duchowości św. Andzreja Boboli i płynące z nich przesłania dla współczesnych ludzi w kontekście encykliki Piusa XII Invicti athletae Christi. Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 27, 315–327.

Węclewski, Z. (1884). Słownik grecko-polski. Warszawa: S. Orgelbranda Synów.

Wojtyła, K. (1976). Osoba: podmiot i wspólnota. Roczniki Filozoficzne, 2, 5–39.

Wojtyła, K. (2000). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Wolska, M. (1929). Dzbanek malin. Medyka: Biblioteka Medycka.

Zachariasz, A. L. (2000). Sens losu ludzkiego w filozofii anatelicznej. Folia Philosophica, 18, 191–204.

Żmidziński, J. (2018). “Wtedy jestem Nutą w skomplikowanej harmonii świata.” “Piękno artystyczne w służbie życia” według bł. Natalii Tułasiewicz. In J. Hardyś & B. Judkowiak (Eds.), Wierność łasce i słowu (pp. 135–164). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Jazukiewicz.pdf (English)

Opublikowane

2025-01-29

Jak cytować

1.
JAZUKIEWICZ, Iwona. Dynamizmy kształtowania duchowości w biografii bł. Natalii Tułasiewicz. Paedagogia Christiana [online]. 29 styczeń 2025, T. 54, nr 2, s. 173–202. [udostępniono 13.12.2025]. DOI 10.12775/PCh.2024.022.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 54 Nr 2 (2024): Pedagogical personalism and love

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 285
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Natalia Tułasiewicz, duchowość, dynamizmy wychowania
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa