Dynamisms of Spirituality Formation in the Biography of Natalia Tułasiewicz
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2024.022Keywords
Natalia Tułasiewicz, spirituality, educational dynamismAbstract
This article aimed to demonstrate the importance of spirituality for achieving happiness in all life circumstances, based on the biography of the Polish teacher Natalia Tułasiewicz. The biographical material is organised according to the dynamisms (powers) of education identified by the classical pedagogical thought of Stefan Kunowski. These dynamisms include bios, representing the natural, psycho-organic development of the human being; etos, denoting the social action of educators; agos, signifying the power of the moral action and mental authority of educators; and fate, an unpredictable and unquantifiable force. It has been assumed that educational growth arises from the simultaneous interaction of these dynamics, with spirituality playing a crucial role. The analytical-synthetic method has been employed, with the primary source being Natalia Tułasiewicz’s four volumes of diary entries covering the years 1938–1943. This paper outlined the four dynamisms in Natalia Tułasiewicz’s life, emphasising the role of spirituality in overcoming adversity. For her, spirituality was not an end in itself but a means to develop relationships with God and others. In doing so, she attained a level of maturity in both natural and religious spirituality, enabling her to perceive each event of fate as meaningful and valuable. During the tragic times of war, she managed to find happiness and bring hope to others too in a concentration camp – a place where hope had seemingly vanished.
References
Antoniewicz, M. (2010). Integralny rozwój człowieka w ujęciu Caritas in veritate Benedykta XVI. Studia Gnesnensia, 24, 265–277.
Bernard od Matki Bożej. (1938). Duchowość brata Alberta. Kraków: Bracia Albertyni.
Dziaczkowska, L. (2022). Szkic do biografii pedagogicznej Bogdana Nawroczyńskiego. Biografistyka Pedagogiczna, 7(1), 123–147. https://doi.org/10.36578/BP.2022.07.04.
Frankl, V. E. (2002). Der Mensch auf der Suche nach Sinn. Zur Rehumanisierung der Psychoterapie. Freiburg: Herder.
Frankl, V. E. (2015). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Czarna Owca.
Hopf, G. M. (2014). The End: A Postapocalyptic Novel. New York: Plume.
https://blogoslawionanatalia.eu. Retrieved March 23, 2024.
Judkowiak, B. (2018). Kalendarium. In J. Hadryś & B. Judkowiak (Eds.), Wierność łasce i słowu (pp. 321–332). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny.
Judkowiak, B. (2020). Wstęp. In N. Tułasiewicz, Być poetką życia. Zapiski z lat 1938–1943, elaborated by B. Judkowiak (pp. 5–41). Poznań: Flos Carmeli.
Kunowski, S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie.
Kunowski, S. (1996). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Lewandowski, C. (1927). Brat Albert. Kraków: SS. Albertynki.
Marek, Z. (2014). Religia – pomoc czy zagrożenie dla edukacji? Kraków: Wydawnictwo WAM
Marek, Z. (2015). Duchowość, religia i wychowanie. Pedagogika Społeczna, 1(55), 9–22.
Michalski, J. (2020). Duchowość a sens cierpienia w perspektywie analizy egzystencjalnej. In A. Fidelus & J. Michalski (Eds.), Człowiek – duchowość – wychowanie (pp. 80–94). Warszawa: Difin.
Peterson, C. & Seligman, M. (2004). Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification. New York: Oxford University Press.
Read, H. (1976). Wychowanie przez sztukę, transl. A. Trojanowska-Kaczmarska. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Rzesoś, A. (2019). Błogosławiona Natalia Tułasiewicz. Droga do miłości. Poznań: Pro Christiana.
Starnawski, W. (2020). Modele duchowości a wychowanie. In A. Fidelus & J. Michalski (Eds.), Człowiek – duchowość – wychowanie (pp. 80–94). Warszawa: Difin.
Stawrowski, Z. (2020). Etos jako kategoria moralna a środowisko akademickie. In L. Suchanek (Ed.), Etos i etyka w badaniach i w nauczaniu. Debaty PAU, vol. 7 (pp. 21–28). Kraków: Polska Akademia Umiejętności.
Teusz, L. (2018). Świat duchowy bł. Natalii Tułasiewicz w świetle Psalmów. In J. Hadryś & B. Judkowiak (Eds.), Wierność łasce i słowu. Błogosławiona Natalia Tułasiewicz (pp. 247–277). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicz, Wydział Teologiczny.
Tułasiewicz, N. (2020). Być poetką życia. Zapiski z lat 1938–1943, elaborated by B. Judkowiak. Poznań: Flos Carmeli.
Ungeheuer-Gołąb, A. (2011). Wychowanie przez sztukę w edukacji literackiej dziecka. Chowanna, 1, 151–161.
Warchoł, P. (2017). Przesłanie dla Polski św. Andrzeja Boboli. Polonia Sacra, 21(4), 149–166.
Wejman, G. (2019). Sytuacja polityczno-społeczno-religijna XVII wieku w czasie życia i działalności św. Andrzeja Boboli. Studia Bobolanum, 30(1), 87–99.
Wejman, H. (2020). Oblicza duchowości św. Andzreja Boboli i płynące z nich przesłania dla współczesnych ludzi w kontekście encykliki Piusa XII Invicti athletae Christi. Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 27, 315–327.
Węclewski, Z. (1884). Słownik grecko-polski. Warszawa: S. Orgelbranda Synów.
Wojtyła, K. (1976). Osoba: podmiot i wspólnota. Roczniki Filozoficzne, 2, 5–39.
Wojtyła, K. (2000). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Wolska, M. (1929). Dzbanek malin. Medyka: Biblioteka Medycka.
Zachariasz, A. L. (2000). Sens losu ludzkiego w filozofii anatelicznej. Folia Philosophica, 18, 191–204.
Żmidziński, J. (2018). “Wtedy jestem Nutą w skomplikowanej harmonii świata.” “Piękno artystyczne w służbie życia” według bł. Natalii Tułasiewicz. In J. Hardyś & B. Judkowiak (Eds.), Wierność łasce i słowu (pp. 135–164). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 41
Number of citations: 0