Osoba, relacja i miłość. Znaczenie personalistycznej antropologii pedagogicznej dla promocji wychowawczych i wspierających relacji
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2024.015Słowa kluczowe
osoba, personalizm, relacja edukacyjno-pomocowa, miłość, wrażliwy rozumAbstrakt
Artykuł przedstawia antropologię pedagogiczną dla nauczycieli, pedagogów i osób trudniących się pomocą ludziom, która podkreśla znaczenie związku między osobą a relacją, biorąc pod uwagę perspektywę dialogu między pedagogiką a personalizmem (Vico, 2002; Mari, 2006; Musaio, 2009). Kiedy pedagodzy i profesjonaliści stają w obliczu wyzwań, dyskomfortu i zranionej egzystencji, polegają na „różnych formach życia” (Zambrano, 1991, 1996) i wykorzystują wrażliwy rozum, aby odkryć ukryte, niewypowiedziane i głębokie wymiary każdej osoby oraz ich relacji edukacyjnych i pomocowych. Aktywnie uczestnicząc w relacji pomocowej, przyczyniają się do
określenia „kochającego działania edukacyjnego” jako zasadniczego podejścia, jako sposobu doświadczania spotkania, przyjmując odpowiedzialność za relację pomocową z drugą osobą, pomagając jej w odkrywaniu i tworzeniu porządku serca (De Monticelli, 2012) pomimo doświadczanych trudności.
Bibliografia
Agazzi, A. (1950). Saggio sulla natura del fatto educativo in ordine alla teoria della persona e dei valori. Brescia: La Scuola.
Beck, U. & Beck-Gernsheim, E. (2012). L’amore a distanza: il caso globale degli affetti. Roma-Bari: Laterza.
Benasayag, M. & Schmit, G. (2004). L’epoca delle passioni tristi. Milano: Feltrinelli.
Bodei, R. (1991). Ordo amoris: conflitti terreni e felicità terrestre. Bologna: il Mulino.
Borgna, E. (2022). Tenerezza. Torino: Einaudi.
Brezzi, F. (Ed.). (2003). Amore ed empatia. Ricerche in corso. Milano: FrancoAngeli.
Buber, M. (1998). Il principio dialogico. Milano: Edizioni di Comunità.
Canevaro, A. (2015). La relazione d’aiuto: l’incontro con l’altro nelle professioni educative. Roma: Carocci.
Chrost, S. (2021). Man – a Human Person in the Context of the Theory of Efficient and Purposeful Causality. Pedagogical Implications. Paedagogia Christiana, 46(2), 37–57.
Dadà, S. (2022). Etica della vulnerabilità. Brescia: Morcelliana.
De Monticelli, R. (2012). L’ordine del cuore. Etica e teoria del sentire. Milano: Garzanti.
Deiana, G. (2021). Il piacere della laicità condivisa: credenti e non credenti alla ricerca dei valori comuni. San Cesario di Lecce: Manni.
Galanti, M. A. (Ed.). (2019). Educabilità. Scuola ed educazione della persona: introspezione e relazionalità. Pisa: ETS.
Galimberti, U. (2004). Le cose dell’amore. Milano: Feltrinelli.
Guardini, R. (1987). Persona e libertà. Saggi di fondazione della teoria pedagogica. Brescia: La Scuola.
Guardini, R. (1993). Ritratto della malinconia. Brescia: Morcelliana.
Guardini, R. (2000). Mondo e persona. Saggio di antropologia cristiana. Brescia: Morcelliana.
Labate, S. (2000). La sapienza dell’amore. In dialogo con Emmanuel Lévinas. Assisi: Cittadella.
Lyotard, J. F. (1985). La condizione postmoderna. Milano: Feltrinelli.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 50
Liczba cytowań: 0