Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Osoba, relacja i miłość. Znaczenie personalistycznej antropologii pedagogicznej dla promocji wychowawczych i wspierających relacji
  • Strona domowa
  • /
  • Osoba, relacja i miłość. Znaczenie personalistycznej antropologii pedagogicznej dla promocji wychowawczych i wspierających relacji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 54 Nr 2 (2024): Pedagogical personalism and love /
  4. Pedagogical Personalism and Love

Osoba, relacja i miłość. Znaczenie personalistycznej antropologii pedagogicznej dla promocji wychowawczych i wspierających relacji

Autor

  • Marisa Musaio Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano https://orcid.org/0000-0003-1555-7314

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2024.015

Słowa kluczowe

osoba, personalizm, relacja edukacyjno-pomocowa, miłość, wrażliwy rozum

Abstrakt

Artykuł przedstawia antropologię pedagogiczną dla nauczycieli, pedagogów i osób trudniących się pomocą ludziom, która podkreśla znaczenie związku między osobą a relacją, biorąc pod uwagę perspektywę dialogu między pedagogiką a personalizmem (Vico, 2002; Mari, 2006; Musaio, 2009). Kiedy pedagodzy i profesjonaliści stają w obliczu wyzwań, dyskomfortu i zranionej egzystencji, polegają na „różnych formach życia” (Zambrano, 1991, 1996) i wykorzystują wrażliwy rozum, aby odkryć ukryte, niewypowiedziane i głębokie wymiary każdej osoby oraz ich relacji edukacyjnych i pomocowych. Aktywnie uczestnicząc w relacji pomocowej, przyczyniają się do
określenia „kochającego działania edukacyjnego” jako zasadniczego podejścia, jako sposobu doświadczania spotkania, przyjmując odpowiedzialność za relację pomocową z drugą osobą, pomagając jej w odkrywaniu i tworzeniu porządku serca (De Monticelli, 2012) pomimo doświadczanych trudności.

Biogram autora

Marisa Musaio - Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano

- Pedagogy of care and helping relationship
- New educational poverties and forms of hardship at school, promotion of teachers' well-being
- Processes of regeneration in peripheries, construction of educational and community proximity
- Ppedagogy of beauty and education in creativity, art and aesthetic sensitivity
- Education in the ages of life, with particular reference to adolescents and young adults
- Pedagogy of care and promotion of the elderly person
- Training on the issues of differences, diversity from an intercultural perspective and citizenship
- Theoretical pedagogy, anthropology of education and Christian pedagogy and education

Bibliografia

Agazzi, A. (1950). Saggio sulla natura del fatto educativo in ordine alla teoria della persona e dei valori. Brescia: La Scuola.

Beck, U. & Beck-Gernsheim, E. (2012). L’amore a distanza: il caso globale degli affetti. Roma-Bari: Laterza.

Benasayag, M. & Schmit, G. (2004). L’epoca delle passioni tristi. Milano: Feltrinelli.

Bodei, R. (1991). Ordo amoris: conflitti terreni e felicità terrestre. Bologna: il Mulino.

Borgna, E. (2022). Tenerezza. Torino: Einaudi.

Brezzi, F. (Ed.). (2003). Amore ed empatia. Ricerche in corso. Milano: FrancoAngeli.

Buber, M. (1998). Il principio dialogico. Milano: Edizioni di Comunità.

Canevaro, A. (2015). La relazione d’aiuto: l’incontro con l’altro nelle professioni educative. Roma: Carocci.

Chrost, S. (2021). Man – a Human Person in the Context of the Theory of Efficient and Purposeful Causality. Pedagogical Implications. Paedagogia Christiana, 46(2), 37–57.

Dadà, S. (2022). Etica della vulnerabilità. Brescia: Morcelliana.

De Monticelli, R. (2012). L’ordine del cuore. Etica e teoria del sentire. Milano: Garzanti.

Deiana, G. (2021). Il piacere della laicità condivisa: credenti e non credenti alla ricerca dei valori comuni. San Cesario di Lecce: Manni.

Galanti, M. A. (Ed.). (2019). Educabilità. Scuola ed educazione della persona: introspezione e relazionalità. Pisa: ETS.

Galimberti, U. (2004). Le cose dell’amore. Milano: Feltrinelli.

Guardini, R. (1987). Persona e libertà. Saggi di fondazione della teoria pedagogica. Brescia: La Scuola.

Guardini, R. (1993). Ritratto della malinconia. Brescia: Morcelliana.

Guardini, R. (2000). Mondo e persona. Saggio di antropologia cristiana. Brescia: Morcelliana.

Labate, S. (2000). La sapienza dell’amore. In dialogo con Emmanuel Lévinas. Assisi: Cittadella.

Lyotard, J. F. (1985). La condizione postmoderna. Milano: Feltrinelli.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Musaio.pdf (English)

Opublikowane

2025-01-29

Jak cytować

1.
MUSAIO, Marisa. Osoba, relacja i miłość. Znaczenie personalistycznej antropologii pedagogicznej dla promocji wychowawczych i wspierających relacji. Paedagogia Christiana [online]. 29 styczeń 2025, T. 54, nr 2, s. 25–42. [udostępniono 25.12.2025]. DOI 10.12775/PCh.2024.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 54 Nr 2 (2024): Pedagogical personalism and love

Dział

Pedagogical Personalism and Love

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 201
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

osoba, personalizm, relacja edukacyjno-pomocowa, miłość, wrażliwy rozum
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa