„A teraz uczę w szkole katolickiej” – doświadczenia początkujących nauczycieli (Early Career Teachers [ECT]) w szkołach katolickich w Lismore i wynikające z nich wnioski odnośnie do wsparcia formacji. Badania pilotażowe
DOI:
https://doi.org/10.12775/PCh.2022.007Słowa kluczowe
szkoły katolickie, początkujący nauczyciele, formacja, sekularyzacjaAbstrakt
Niniejsze opracowanie relacjonuje badania pilotażowe nauczycieli na początkowym etapie kariery (Early Career Teachers [ECT]) w szkołach katolickich w diecezji Lismore w Australii. Głównym celem badań było lepsze poznanie czynników, warunkujących decyzję o rozpoczęciu kariery nauczycielskiej w szkole katolickiej oraz zrozumienie pierwszych doświadczeń, będących udziałem nauczycieli w szkołach katolickich, tak aby lepiej zaspokajać ich bieżące potrzeby formacyjne. Wyniki badań wskazują na otwartość ECT na doświadczenia oparte na wierze oraz wyzwania stojące przed nauczaniem w szkole katolickiej. W świetle wyników badań przedstawiono zalecenia dotyczące wsparcia i formacji nauczycieli na wczesnym etapie kariery.
Bibliografia
Astor, A. & Mayrl, D. (2020). Culturalized Religion: A Synthetic Review and Agenda for Research. Journal for the Scientific Study of Religion, 59(2), 209–226. https://doi.org/10.1111/jssr.12661.
Australian Catholic Bishops Conference [ACBC] (2021). 200 Years Young: A Pastoral Letter from the Bishops of Australia to the Leaders, Staff, Students and Families of Catholic Education in Australia. Canberra, ACT. Retrieved March 5, 2022, from:
Bengtson, V., Putney, N. & Harris, S. (2013). Families and Faith: How Religion is Passed Down across the Generations. New York: Oxford University Press.
Bishops of NSW and ACT (2007).Catholic Schools at a Crossroads. Sydney, NSW. Retrieved March 5, 2022, from: https://www.csnsw.catholic.edu.au/wp-content/uploads/2018/03/catholic-schools-at-a-crossroads.pdf.
Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2007). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn & Bacon.
Clements, B. & Bullivant, S. (2021). To Conscience First, and to the Pope (Long) Afterwards? British Catholics and Their Attitudes Towards Morality and Structural Issues Concerning the Catholic Church. Review of Religious Research, 63, 583–606.
Congregation for Catholic Education (for Educational Institutions) (2022). The Identity of the Catholic School for a Culture of Dialogue. Retrieved March 5, 2022, from: https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/ rc_con_ccatheduc_doc_20220125_istruzione-identita-scuola-cattolica_en.html#.
Demerath, N. (2000). The Rise of ‘Cultural Religion’ in European Christianity: Learning from Poland, Northern Ireland, and Sweden. Social Compass, 47(1), 127–139.
Denton, M. L. & Flory, R. (2021).Back-Pocket God: Religion and Spirituality in the Lives of Emerging Adults. New York: Oxford University Press.
Glendinning, T. & Bruce, S. (2011). Privatization or Deprivatization: British Attitudes about the Public Presence of Religion. Journal for the Scientific Study of Religion, 50(3), 503–516.
Inglehart, R. (2021).Religion’s Sudden Decline: What Is Causing It, and What Comes Next. New York: Oxford University Press.
Minichiello, V., Aroni, R., Timewell, P. & Alexander, L. (1995).In-depth Interviewing: Researching People. Melbourne: Longman Cheshire.
Rymarz, R. & Belmonte, A. (2014). And Now I Find Myself Here: Some Life History Narratives of Religious Education Coordinators in Catholic Schools.International Studies in Catholic Education, 6(2), 191–201.
Smith, C., & Adamczyk, A. (2021). Handing Down the Faith: How Parents Pass Their Religion on to the Next Generation. New York: Oxford University Press.
Smith, C., Longest, K., Hill, J. & Christofersen, K. (2014).Young Catholic America: Emerging Adults in, out of, and Gone from the Church. New York: Oxford University Press.
Stoltz, J. (2009). Explaining Religiosity: Towards a Unified Theoretical Model. British Journal of Sociology, 60(2), 345–376.
Stoltz, J. (2020). Secularization Theories in the Twenty-first Century: Ideas, Evidence, and Problems. Presidential Address. Social Compass, 67(2), 282–308.
Stoltz, J., Purdie, S., Englberger, T., Konemann, J. & Kruggeler, M. (2015). (Un)Believing in Modern Society: Religion, Spirituality, and Religious-secular Competition. London: Ashgate.
Tromp, P., Pless, A. & Houtman, D. (2022). A Smaller Pie with a Different Taste: The Evolution of the Western-European Religious Landscape (European Values Study, 1981–2017). Review of Religious Research, 64, 127–144. https://doi.org/10.1007/s13644-021-00479-6.
Wilkins-LaFlamme, S. (2016a). Secularization and the Wider Gap in Values and Personal Religiosity Between the Religious and Nonreligious. Journal for the Scientific Study of Religion, 55(4), 717–736.
Wilkins-LaFlamme, S. (2016b). The Remaining Core: A Fresh Look at Religiosity Trends in Great Britain. British Journal of Sociology, 67, 632–654.
Zuckerman, P., Galen, L. & Pasquale, F. (2016).The Nonreligious. New York: Oxford University Press.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 297
Liczba cytowań: 0