Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

„A teraz uczę w szkole katolickiej” – doświadczenia początkujących nauczycieli (Early Career Teachers [ECT]) w szkołach katolickich w Lismore i wynikające z nich wnioski odnośnie do wsparcia formacji. Badania pilotażowe
  • Strona domowa
  • /
  • „A teraz uczę w szkole katolickiej” – doświadczenia początkujących nauczycieli (Early Career Teachers [ECT]) w szkołach katolickich w Lismore i wynikające z nich wnioski odnośnie do wsparcia formacji. Badania pilotażowe
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 49 Nr 1 (2022): Personalizm pedagogiczny a prawda /
  4. Artykuły / Articles

„A teraz uczę w szkole katolickiej” – doświadczenia początkujących nauczycieli (Early Career Teachers [ECT]) w szkołach katolickich w Lismore i wynikające z nich wnioski odnośnie do wsparcia formacji. Badania pilotażowe

Autor

  • Kurt Challinor Diocese of Lismore – Catholic Schools https://orcid.org/0000-0001-8305-4757
  • Joan Lancaster Diocese of Lismore – Catholic Schools https://orcid.org/0000-0003-2039-808X
  • Richard Rymarz The Australian Institute of Theological Education https://orcid.org/0000-0001-7574-1661

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2022.007

Słowa kluczowe

szkoły katolickie, początkujący nauczyciele, formacja, sekularyzacja

Abstrakt

Niniejsze opracowanie relacjonuje badania pilotażowe nauczycieli na początkowym etapie kariery (Early Career Teachers [ECT]) w szkołach katolickich w diecezji Lismore w Australii. Głównym celem badań było lepsze poznanie czynników, warunkujących decyzję o rozpoczęciu kariery nauczycielskiej w szkole katolickiej oraz zrozumienie pierwszych doświadczeń, będących udziałem nauczycieli w szkołach katolickich, tak aby lepiej zaspokajać ich bieżące potrzeby formacyjne. Wyniki badań wskazują na otwartość ECT na doświadczenia oparte na wierze oraz wyzwania stojące przed nauczaniem w szkole katolickiej. W świetle wyników badań przedstawiono zalecenia dotyczące wsparcia i formacji nauczycieli na wczesnym etapie kariery.

Bibliografia

Astor, A. & Mayrl, D. (2020). Culturalized Religion: A Synthetic Review and Agenda for Research. Journal for the Scientific Study of Religion, 59(2), 209–226. https://doi.org/10.1111/jssr.12661.

Australian Catholic Bishops Conference [ACBC] (2021). 200 Years Young: A Pastoral Letter from the Bishops of Australia to the Leaders, Staff, Students and Families of Catholic Education in Australia. Canberra, ACT. Retrieved March 5, 2022, from:

https://www.ncec.catholic.edu.au/news-events/media-releases/554-pastoral-letter-on-catholic-education-200-years-young/file.

Bengtson, V., Putney, N. & Harris, S. (2013). Families and Faith: How Religion is Passed Down across the Generations. New York: Oxford University Press.

Bishops of NSW and ACT (2007).Catholic Schools at a Crossroads. Sydney, NSW. Retrieved March 5, 2022, from: https://www.csnsw.catholic.edu.au/wp-content/uploads/2018/03/catholic-schools-at-a-crossroads.pdf.

Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (2007). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn & Bacon.

Clements, B. & Bullivant, S. (2021). To Conscience First, and to the Pope (Long) Afterwards? British Catholics and Their Attitudes Towards Morality and Structural Issues Concerning the Catholic Church. Review of Religious Research, 63, 583–606.

Congregation for Catholic Education (for Educational Institutions) (2022). The Identity of the Catholic School for a Culture of Dialogue. Retrieved March 5, 2022, from: https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/ rc_con_ccatheduc_doc_20220125_istruzione-identita-scuola-cattolica_en.html#.

Demerath, N. (2000). The Rise of ‘Cultural Religion’ in European Christianity: Learning from Poland, Northern Ireland, and Sweden. Social Compass, 47(1), 127–139.

Denton, M. L. & Flory, R. (2021).Back-Pocket God: Religion and Spirituality in the Lives of Emerging Adults. New York: Oxford University Press.

Glendinning, T. & Bruce, S. (2011). Privatization or Deprivatization: British Attitudes about the Public Presence of Religion. Journal for the Scientific Study of Religion, 50(3), 503–516.

Inglehart, R. (2021).Religion’s Sudden Decline: What Is Causing It, and What Comes Next. New York: Oxford University Press.

Minichiello, V., Aroni, R., Timewell, P. & Alexander, L. (1995).In-depth Interviewing: Researching People. Melbourne: Longman Cheshire.

Rymarz, R. & Belmonte, A. (2014). And Now I Find Myself Here: Some Life History Narratives of Religious Education Coordinators in Catholic Schools.International Studies in Catholic Education, 6(2), 191–201.

Smith, C., & Adamczyk, A. (2021). Handing Down the Faith: How Parents Pass Their Religion on to the Next Generation. New York: Oxford University Press.

Smith, C., Longest, K., Hill, J. & Christofersen, K. (2014).Young Catholic America: Emerging Adults in, out of, and Gone from the Church. New York: Oxford University Press.

Stoltz, J. (2009). Explaining Religiosity: Towards a Unified Theoretical Model. British Journal of Sociology, 60(2), 345–376.

Stoltz, J. (2020). Secularization Theories in the Twenty-first Century: Ideas, Evidence, and Problems. Presidential Address. Social Compass, 67(2), 282–308.

Stoltz, J., Purdie, S., Englberger, T., Konemann, J. & Kruggeler, M. (2015). (Un)Believing in Modern Society: Religion, Spirituality, and Religious-secular Competition. London: Ashgate.

Tromp, P., Pless, A. & Houtman, D. (2022). A Smaller Pie with a Different Taste: The Evolution of the Western-European Religious Landscape (European Values Study, 1981–2017). Review of Religious Research, 64, 127–144. https://doi.org/10.1007/s13644-021-00479-6.

Wilkins-LaFlamme, S. (2016a). Secularization and the Wider Gap in Values and Personal Religiosity Between the Religious and Nonreligious. Journal for the Scientific Study of Religion, 55(4), 717–736.

Wilkins-LaFlamme, S. (2016b). The Remaining Core: A Fresh Look at Religiosity Trends in Great Britain. British Journal of Sociology, 67, 632–654.

Zuckerman, P., Galen, L. & Pasquale, F. (2016).The Nonreligious. New York: Oxford University Press.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Challinor,Lancaster,Rymarz.pdf (English)

Opublikowane

2023-01-15

Jak cytować

1.
CHALLINOR, Kurt, LANCASTER, Joan & RYMARZ, Richard. „A teraz uczę w szkole katolickiej” – doświadczenia początkujących nauczycieli (Early Career Teachers [ECT]) w szkołach katolickich w Lismore i wynikające z nich wnioski odnośnie do wsparcia formacji. Badania pilotażowe. Paedagogia Christiana [online]. 15 styczeń 2023, T. 49, nr 1, s. 121–143. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/PCh.2022.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 49 Nr 1 (2022): Personalizm pedagogiczny a prawda

Dział

Artykuły / Articles

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 434
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

szkoły katolickie, początkujący nauczyciele, formacja, sekularyzacja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa