Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Wolni w poszukiwaniu i kochaniu Stwórcy: fundamentalna zasada edukacji chrześcijańskiej
  • Strona domowa
  • /
  • Wolni w poszukiwaniu i kochaniu Stwórcy: fundamentalna zasada edukacji chrześcijańskiej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 47 Nr 1 (2021): Pedagogical Personalism and God /
  4. Pedagogical Personalism and God

Wolni w poszukiwaniu i kochaniu Stwórcy: fundamentalna zasada edukacji chrześcijańskiej

Autor

  • Luis Mariano Bartoli Abat Oliba CEU University https://orcid.org/0000-0003-0324-5532

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2021.004

Słowa kluczowe

wychowanie, wolność, osoba, Bóg, personalizm, wybór, Wojtyła

Abstrakt

Wychowanie osoby zakłada formację jej wolności. Maritain twierdzi, że „człowiek rodzi się wolny, a równocześnie jest powołany do zdobywania własnej wolności”. Wychowanie jest pomocą osobie w osiąganiu doskonałej wolności. Równocześnie, wolność jest obecnie często źle rozumiana i redukowana do prostego wyboru. Z tego względu w niniejszym artykule – w oparciu o nauczanie Karola Wojtyły/ Jana Pawła II oraz Konstytucję Gaudium et Spes – podjęta zostanie refleksja nad najbardziej podstawowym pojęciem wolności, które powinno wyznaczać kierunek działalności wychowawczej.

Bibliografia

Aquinas, T. (1994). Suma de Teología. Vol. 5. Madrid: BAC.

Aquinas, T. (1999). Compendio de Teología. Madrid: Folio.

Aranda, A. (1992). Persona humana, libertad, verdad. Scripta Theologica, 24(1), 201–220.

Areitio, J. R. (1982). El sentido y fin de la vida humana y el dinamismo de las virtudes. Scripta Theologica, 14, 889–900.

Barrio, J. M. (2010). Elementos de antropología pedagógica. Madrid: Rialp.

Barrio, J. M. (1999). Los límites de la libertad. Su compromiso con la libertad. Madrid: Rialp.

Benedict XVI. (2008) Carta a la Diócesis de Roma sobre la tarea urgente de educar.

Benedict XVI. (2009). Encyclical Caritas in Veritate.

Burgos, J. M. (ed.). (2007). La filosofía personalista de Karol Wojtyla. Madrid: Palabra.

Congregation for the Doctrine of the Faith. (1986). Instruction Libertatis Conscientia.

Documents of the Second Vatican Council. (1965). Pastoral Constitution Gaudium et Spes.

Francis. (2018). Audiencia general del 12 de septiembre de 2018.

Francis. (2020). Encyclical Fratelli Tutti.

García López, J. (2006). Escritos de antropología filosófica. Eunsa: Pamplona.

Izquierdo, C. (1985). Cristo manifiesta el hombre al hombre mismo. In IV Simposio Internacional de Teología de la Universidad de Navarra. Pamplona: Eunsa.

John Paul II. (1979a). Encyclical Redemptor Hominis.

John Paul II. (1979b). Discurso en la Inauguración de la III Conferencia general del Episcopado Latinoameticano en Puebla.

John Paul II. (1980). General Audience, November 8th.

John Paul II. (1981a). Encyclical Familiaris Consortio.

John Paul II. (1981b). Encyclical Laborem Excercens.

John Paul II. (1986). Encyclical Dives in Misericordia.

John Paul II. (1993). Encyclical Veritatis Splendor.

Maritain, J. (1965). La educación en este momento crucial. Buenos Aires: Ediciones Desclée de Browser.

Maritain, J. (1982). Breve tratado acerca de la existencia y de lo existente. Buenos Aires: Club de lectores.

Mateo-Seco, L. F. (1980). La liberación de la libertad. Tarea humana y cristiana. In Ética y teología ante la crisis contemporánea: I Simposio Internacional de Teología de la Universidad de Navarra (pp. 545–551). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra.

Melendo, T. (1996). Dignidad: ¿una palabra vacía? Pamplona: Eunsa.

Millán Puelles, A. (1995). El valor de la libertad. Madrid: Rialp.

Moreno, F. (1990). Libertad y desarrollo del hombre. Lima: Editorial Latina.

Ortega y Gasset, J. (1965). Meditación sobre la técnica. Madrid: Espasa Calpe.

Postman, N. (1999). El fin de la educación. Una nueva definición del valor de la escuela. Barcelona: Octaedro.

Seifert, J. (1983). Verdad, libertad y amor en el pensamiemnto antropológico y ético de Karol Wojtyla. Persona y Derecho, 10, 177–193.

Thibon, G. (2010). Sobre el amor humano. Madrid: El Buey Mudo.

Wojtyla, K. (1991). Amor y responsabilidad. Santiago de Chile: Fundación Cultura Nacional.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Bartoli_83-104.pdf (English)

Opublikowane

2021-08-16

Jak cytować

1.
BARTOLI, Luis Mariano. Wolni w poszukiwaniu i kochaniu Stwórcy: fundamentalna zasada edukacji chrześcijańskiej . Paedagogia Christiana [online]. 16 sierpień 2021, T. 47, nr 1, s. 83–103. [udostępniono 28.12.2025]. DOI 10.12775/PCh.2021.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 47 Nr 1 (2021): Pedagogical Personalism and God

Dział

Pedagogical Personalism and God

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 556
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

wychowanie, wolność, osoba, Bóg, personalizm, wybór, Wojtyła
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa