Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

„To Love a Beautiful and Young Life” – Marxist and Eugenic Education of Wladyslaw Spasowski: Assumptions and Personalistic Criticism
  • Home
  • /
  • „To Love a Beautiful and Young Life” – Marxist and Eugenic Education of Wladyslaw Spasowski: Assumptions and Personalistic Criticism
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 39 No. 1 (2017) /
  4. Articles

„To Love a Beautiful and Young Life” – Marxist and Eugenic Education of Wladyslaw Spasowski: Assumptions and Personalistic Criticism

Authors

  • Justyna Legutko Zakład Pedagogiki Szkoły Wyższej i Polskiej Myśli Pedagogicznej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2017.005

Keywords

marxist education, Wladyslaw Spasowski, eugenic, personalistic criticism

Abstract

The aim of this article is to present the Marxist and eugenic pedagogy of Wladyslaw Spasowski. In his concept, Spasowski uses anthropological reductionism, rejects individuality and puts society above a person. In his opinion, work is the highest value with the power of creating people. In fact, the whole of his pedagogy is based on the concept of work. Upbringing and education have to prepare for the communist reality. He endorses social education in special institutions designed to inculcate socialist and collectivist ideals. Whereas religion education and family fostering are considered as harmful to children’s development. His educational affection is reserved for “admirers” of values he regards as true. Spasowski also supports the rationalization of reproduction and internationalization of upbringing. The school he proposes is similar to the Bolshevik’s school.

References

Antoine, Karol. „Szkoła socjalistyczna”. W: Socjalizm i komunizm potępiony przez papieży, red. Aneta Maniecka, 288–296. Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne, 2009.

Bartnik, Czesław S. Osoba i personalizm. Lublin: Standruk, 2012.

Chmaj, Ludwik. Kierunki i prądy pedagogiki współczesnej. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1938.

Chmaj, Ludwik. Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1963.

Chudy, Wojciech. Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2009.

Chudy, Wojciech. Społeczeństwo zakłamane. Esej o społeczeństwie i kłamstwie. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2007.

Dec, Ignacy. „Personalizm”. W: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 8, red. Andrzej Maryniarczyk, 122–127. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2005.

Drynda, Danuta. Pedagogika Drugiej Rzeczypospolitej, warunki, orientacje, kontrowersje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1987.

Encyklopedia: http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Spasowski-Wladyslaw;3978044.html.

Garaudy, Roger. Marksizm a osobowość. Warszawa: Książka i Wiedza, 1950.

Gramsci, Antonio. Pisma wybrane, t. 1. Warszawa: Książka i Wiedza, 1961.

Horowski, Jarosław. „Podmiotowość w pedagogice chrześcijańskiej o inspiracji tomistycznej”. Paedagogia Christiana 2/24 (2009): 63–78.

Jagielska, Dominika, Janina Kostkiewicz. Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015.

Jan Paweł II. Familiaris Consortio. Wrocław: Wydawnictwo Księgarni Archidiecezjalnej, 1994.

Jasiński, Walery. O katolicką pedagogikę w Polsce. Katowice: Księgarnia Katolicka, 1938.

Kostkiewicz, Janina. Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918–1939. Kraków: Impuls, 2013.

Kostkiewicz, Janina. Wychowanie do wolności wyboru. Ponadczasowy wymiar pedagogiki Fryderyka Wilhelma Foerstera. Kraków: Impuls, 2008.

Kowalczyk, Stanisław. „Marksizm”. W: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 6, red. Andrzej Maryniarczyk, 855–858. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2005.

Kowalczyk, Stanisław. Personalizm: podstawy, idee, konsekwencje. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2012.

Kuchta, Jan. Nowe kierunki i dążenia współczesnej katolickiej pedagogiki. Lwów, 1939.

Kunowski, Stefan. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie, 1993.

Marks, Karol, Fryderyk Engels. O religii. Warszawa: Książka i Wiedza, 1962.

Marks, Karol, Fryderyk Engels. O wychowaniu. Wrocław–Warszawa–Kraków: Wydawnictwo Państwowej Akademii Naukowej, 1965.

Nawroczyński, Bogdan. Polska myśl pedagogiczna. Jej główne linie rozwojowe, stan współczesny i cechy charakterystyczne. Lwów–Warszawa: Książnica–Atlas, 1938.

Nawroczyński, Bogdan. Współczesne prądy pedagogiczne. Warszawa: Nasza Księgarnia, 1936.

Ożóg, Tomasz. „J. Maritaina koncepcja wychowania człowieka”. Roczniki Nauk Społecznych 2 (1993): 5–19.

Podoleński, Stanisław. Rodzina w sowietach. Kraków: Wydawnictwo Księża Jezuici, 1938.

Schaff, Adam. Marksizm a jednostka ludzka. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe, 1965.

Sempołowska, Stefania. Pisma pedagogiczne i oświatowe. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1960.

Spasowski, Władysław. Wybór pism, oprac. Władysław Ozga. Warszawa: Książka i Wiedza, 1949.

Spasowski, Władysław. Wybór pism pedagogicznych, oprac. Wacław Wojtyński. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1949.

Spasowski, Władysław. Wyzwolenie człowieka w świetle filozofii, socjologii pracy i wychowania ludzkości. Warszawa: Nakładem F. Hoesicka, 1933.

Spasowski, Władysław. Zasady samokształcenia. Warszawa: Wydawnictwo Michała Arcta, 1923.

Spasowski, Władysław. Z.S.R.R. rozbudowa nowego ustroju. Warszawa: Wydawnictwo Jakuba Przeworskiego, 1936.

Walicki, Andrzej. „Rewolucja październikowa jako projekt komunistyczny”. W: Totalitaryzmy XX wieku. Idee, instytucje, interpretacje, red. Wiesław Kozub-Ciembroniewicz, 123–132. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2017-09-10

How to Cite

1.
LEGUTKO, Justyna. „To Love a Beautiful and Young Life” – Marxist and Eugenic Education of Wladyslaw Spasowski: Assumptions and Personalistic Criticism. Paedagogia Christiana. Online. 10 September 2017. Vol. 39, no. 1, pp. 91-112. [Accessed 18 November 2025]. DOI 10.12775/PCh.2017.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 39 No. 1 (2017)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 1976
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

marxist education, Wladyslaw Spasowski, eugenic, personalistic criticism
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop