Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Dynamisms of Spirituality Formation in the Biography of Natalia Tułasiewicz
  • Home
  • /
  • Dynamisms of Spirituality Formation in the Biography of Natalia Tułasiewicz
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 54 No. 2 (2024): Pedagogical personalism and love /
  4. Articles

Dynamisms of Spirituality Formation in the Biography of Natalia Tułasiewicz

Authors

  • Iwona Jazukiewicz University of Szczecin https://orcid.org/0000-0002-1562-6845

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2024.022

Keywords

Natalia Tułasiewicz, spirituality, educational dynamism

Abstract

This article aimed to demonstrate the importance of spirituality for achieving happiness in all life circumstances, based on the biography of the Polish teacher Natalia Tułasiewicz. The biographical material is organised according to the dynamisms (powers) of education identified by the classical pedagogical thought of Stefan Kunowski. These dynamisms include bios, representing the natural, psycho-organic development of the human being; etos, denoting the social action of educators; agos, signifying the power of the moral action and mental authority of educators; and fate, an unpredictable and unquantifiable force. It has been assumed that educational growth arises from the simultaneous interaction of these dynamics, with spirituality playing a crucial role. The analytical-synthetic method has been employed, with the primary source being Natalia Tułasiewicz’s four volumes of diary entries covering the years 1938–1943. This paper outlined the four dynamisms in Natalia Tułasiewicz’s life, emphasising the role of spirituality in overcoming adversity. For her, spirituality was not an end in itself but a means to develop relationships with God and others. In doing so, she attained a level of maturity in both natural and religious spirituality, enabling her to perceive each event of fate as meaningful and valuable. During the tragic times of war, she managed to find happiness and bring hope to others too in a concentration camp – a place where hope had seemingly vanished. 

References

Antoniewicz, M. (2010). Integralny rozwój człowieka w ujęciu Caritas in veritate Benedykta XVI. Studia Gnesnensia, 24, 265–277.

Bernard od Matki Bożej. (1938). Duchowość brata Alberta. Kraków: Bracia Albertyni.

Dziaczkowska, L. (2022). Szkic do biografii pedagogicznej Bogdana Nawroczyńskiego. Biografistyka Pedagogiczna, 7(1), 123–147. https://doi.org/10.36578/BP.2022.07.04.

Frankl, V. E. (2002). Der Mensch auf der Suche nach Sinn. Zur Rehumanisierung der Psychoterapie. Freiburg: Herder.

Frankl, V. E. (2015). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Czarna Owca.

Hopf, G. M. (2014). The End: A Postapocalyptic Novel. New York: Plume.

https://blogoslawionanatalia.eu. Retrieved March 23, 2024.

Judkowiak, B. (2018). Kalendarium. In J. Hadryś & B. Judkowiak (Eds.), Wierność łasce i słowu (pp. 321–332). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny.

Judkowiak, B. (2020). Wstęp. In N. Tułasiewicz, Być poetką życia. Zapiski z lat 1938–1943, elaborated by B. Judkowiak (pp. 5–41). Poznań: Flos Carmeli.

Kunowski, S. (1981). Podstawy współczesnej pedagogiki. Łódź: Wydawnictwo Salezjańskie.

Kunowski, S. (1996). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Lewandowski, C. (1927). Brat Albert. Kraków: SS. Albertynki.

Marek, Z. (2014). Religia – pomoc czy zagrożenie dla edukacji? Kraków: Wydawnictwo WAM

Marek, Z. (2015). Duchowość, religia i wychowanie. Pedagogika Społeczna, 1(55), 9–22.

Michalski, J. (2020). Duchowość a sens cierpienia w perspektywie analizy egzystencjalnej. In A. Fidelus & J. Michalski (Eds.), Człowiek – duchowość – wychowanie (pp. 80–94). Warszawa: Difin.

Peterson, C. & Seligman, M. (2004). Character Strengths and Virtues: A Handbook and Classification. New York: Oxford University Press.

Read, H. (1976). Wychowanie przez sztukę, transl. A. Trojanowska-Kaczmarska. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Rzesoś, A. (2019). Błogosławiona Natalia Tułasiewicz. Droga do miłości. Poznań: Pro Christiana.

Starnawski, W. (2020). Modele duchowości a wychowanie. In A. Fidelus & J. Michalski (Eds.), Człowiek – duchowość – wychowanie (pp. 80–94). Warszawa: Difin.

Stawrowski, Z. (2020). Etos jako kategoria moralna a środowisko akademickie. In L. Suchanek (Ed.), Etos i etyka w badaniach i w nauczaniu. Debaty PAU, vol. 7 (pp. 21–28). Kraków: Polska Akademia Umiejętności.

Teusz, L. (2018). Świat duchowy bł. Natalii Tułasiewicz w świetle Psalmów. In J. Hadryś & B. Judkowiak (Eds.), Wierność łasce i słowu. Błogosławiona Natalia Tułasiewicz (pp. 247–277). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicz, Wydział Teologiczny.

Tułasiewicz, N. (2020). Być poetką życia. Zapiski z lat 1938–1943, elaborated by B. Judkowiak. Poznań: Flos Carmeli.

Ungeheuer-Gołąb, A. (2011). Wychowanie przez sztukę w edukacji literackiej dziecka. Chowanna, 1, 151–161.

Warchoł, P. (2017). Przesłanie dla Polski św. Andrzeja Boboli. Polonia Sacra, 21(4), 149–166.

Wejman, G. (2019). Sytuacja polityczno-społeczno-religijna XVII wieku w czasie życia i działalności św. Andrzeja Boboli. Studia Bobolanum, 30(1), 87–99.

Wejman, H. (2020). Oblicza duchowości św. Andzreja Boboli i płynące z nich przesłania dla współczesnych ludzi w kontekście encykliki Piusa XII Invicti athletae Christi. Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 27, 315–327.

Węclewski, Z. (1884). Słownik grecko-polski. Warszawa: S. Orgelbranda Synów.

Wojtyła, K. (1976). Osoba: podmiot i wspólnota. Roczniki Filozoficzne, 2, 5–39.

Wojtyła, K. (2000). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Wolska, M. (1929). Dzbanek malin. Medyka: Biblioteka Medycka.

Zachariasz, A. L. (2000). Sens losu ludzkiego w filozofii anatelicznej. Folia Philosophica, 18, 191–204.

Żmidziński, J. (2018). “Wtedy jestem Nutą w skomplikowanej harmonii świata.” “Piękno artystyczne w służbie życia” według bł. Natalii Tułasiewicz. In J. Hardyś & B. Judkowiak (Eds.), Wierność łasce i słowu (pp. 135–164). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Teologiczny.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Jazukiewicz.pdf

Published

2025-01-29

How to Cite

1.
JAZUKIEWICZ, Iwona. Dynamisms of Spirituality Formation in the Biography of Natalia Tułasiewicz. Paedagogia Christiana. Online. 29 January 2025. Vol. 54, no. 2, pp. 173-202. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2024.022.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 54 No. 2 (2024): Pedagogical personalism and love

Section

Articles

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 151
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Natalia Tułasiewicz, spirituality, educational dynamism
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop