Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Pedagogia i personalizm. Fundamentalne odniesienia edukacji między emergencją a poszukiwaniem sensu
  • Strona domowa
  • /
  • Pedagogia i personalizm. Fundamentalne odniesienia edukacji między emergencją a poszukiwaniem sensu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 47 Nr 1 (2021): Pedagogical Personalism and God /
  4. Pedagogical Personalism and God

Pedagogia i personalizm. Fundamentalne odniesienia edukacji między emergencją a poszukiwaniem sensu

Autor

  • Prof. Marisa Musaio Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano https://orcid.org/0000-0003-1555-7314

Słowa kluczowe

pedagogia, personalizm, hermeneutyka, zdolność do kształcenia się, poszukiwanie prawdy

Abstrakt

Ze względu na problematyczność czasów, których dotyczy, refleksja pedagogiczna narażona jest na utratę swojej specyfiki jako teorii poświęconej zachowaniu wielowiekowych podstaw osoby i edukacji. Niniejszy artykuł służy zarysowaniu specyfiki pedagogii i jej inherentnego związku z ideą osoby, wykorzystując w tym celu teoretyczne odniesienia antropologicznej pedagogii zainspirowanej personalizmem i jego zwrotem ku perspektywie hermeneutycznej. Z rozmyślań tych wyłania się „pedagogia osoby” poświęcona, zwłaszcza w kontekście współczesnym, wyróżnieniu głównych „rdzeni tematycznych”, którymi kierować ma się edukacja: osobą, zdolnością do kształcenia się, interpretacją i poszukiwaniem prawdy.

Biogram autora

Prof. Marisa Musaio - Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano

- Pedagogy of care and helping relationship
- New educational poverties and forms of hardship at school, promotion of teachers' well-being
- Processes of regeneration in peripheries, construction of educational and community proximity
- Ppedagogy of beauty and education in creativity, art and aesthetic sensitivity
- Education in the ages of life, with particular reference to adolescents and young adults
- Pedagogy of care and promotion of the elderly person
- Training on the issues of differences, diversity from an intercultural perspective and citizenship
- Theoretical pedagogy, anthropology of education and Christian pedagogy and education

Bibliografia

Agazzi, A. (1950). Saggio sulla natura del fatto educativo in ordine alla teoria della persona e dei valori. Brescia: La Scuola.

Agazzi, A. (1972). La mia pedagogia. In G. Calò et al., La mia pedagogia (pp. 33–66). Padova: Liviana.

Arendt, H. (1958). Vita activa. The Human condition. Chicago: The University of Chicago. Transl. it.: (2004). Vita activa: la condizione umana. Milano: Bompiani.

Benanti, P. (2016). La condizione tecno-umana: domanda di senso nell’era della tecnologia. Bologna: EDB.

Benasayag, M. & Schmit, G. (2003). Les passions tristes. Souffrance psychique et crise sociale. Paris: Le Découvert. Transl. it.: (2004). L’epoca delle passioni tristi. Transl. E. Missana. Milano: Feltrinelli.

Berti, E. (1995). Individuo e persona: la concezione classica. Studium, 4–5, 515–527.

Bertolini, P. (2001). Pedagogia fenomenologica: genesi, sviluppi, orizzonti. Firenze: La Nuova Italia.

Borgna, E. (2005). L’attesa e la speranza. Milano: Feltrinelli.

Bosch, M. (Ed.). (2020). Desire and Human Flourshing. Perspective from Positive Psychology, Moral Education and Virtue Ethics. Springer International Publishing.

Botturi, F. (Ed.). (2003). Soggetto e libertà nella condizione contemporanea. Milano: Vita e Pensiero.

Cambi, F. (2000). Manuale di filosofia dell’educazione. Roma-Bari: Laterza.

Campanini, G. (2015). Condurre la persona al suo sé autentico. Prospettiva Persona, 3, 93–94, 27–32.

Chiosso, G. (2012). Novecento pedagogico. Profilo delle teorie educative contemporanee. Brescia: La Scuola.

Ciancio, C. (Ed.). (2003). Metafisica del desiderio. Milano: Vita e Pensiero.

Comitato per il Progetto culturale della Conferenza Episcopale Italiana (Ed.). (2009). La sfida educativa: rapporto-proposta sull’educazione. Roma-Bari: Laterza.

Dalle Fratte, G. (2003). Questioni di epistemologia pedagogica e filosofia dell’educazione: per una riscoperta del senso. Roma: Armando.

Fabris, A. (2004). Etica dell’indifferenza. In E. Bonan and C. Vigna (Eds.), Etica del plurale: giustizia, riconoscimento, responsabilità (pp. 260–276). Milano: Vita e Pensiero.

Flores d’Arcais, G. (1987). Le «ragioni» di una teoria personalistica della educazione. Brescia: La Scuola.

Flores d’Arcais, G. (1992). Pedagogie personalistiche e/o pedagogia della persona. Brescia: La Scuola.

Frankl, V. E. (2006). Ricerca di Dio e domanda di senso: dialogo tra un teologo e uno psicologo. Torino: Claudiana.

Gadamer, H. G. (1960). Wahrheit und Methode. Tübingen: J.C.R. Mohr: Transl. it.: (1983). Verità e metodo. Transl. G. Vattimo. Milano: Fabbri; Milano: Bompiani.

Galeazzi, G. (1998). Personalismo. Milano: Bibliografica.

Galeazzi, G. (Ed.). (2001). Jacques Maritain. Per una filosofia dell’educazione. Brescia: La Scuola.

Galimberti, U. (2008). L’ospite inquietante: il nichilismo e i giovani. Milano: Feltrinelli.

Gennari, M. (1992). Interpretare l’educazione. Brescia: La Scuola.

Guardini, R. (1972). Virtù. Temi e prospettive della vita morale. Morcelliana: Brescia, 20085.

Guardini, R. (1992). Le età della vita. Loro significato educativo e morale. Milano: Vita e Pensiero.

Guardini, R. (1997). L’opposizione polare. Saggio per una filosofia del concreto vivente. Brescia: Morcelliana.

Guardini, R. (2002). Mondo e persona: saggio di antropologia cristiana. Brescia: Morcelliana.

Laberthonnière, L. (1935). Théorie de l’education. Paris: Vrin. Transl. it.: (1961). Teoria dell’educazione. Brescia: La Scuola.

Malo, A. (2013). Essere persona: un’antropologia dell’identità. Roma: Armando.

Mari, G. (2013). Educazione come sfida della libertà. Brescia: La Scuola.

Mari, G. (2018). Competenza educativa e servizi alla persona. Roma: Studium.

Mari, G. & Musaio, M. (Eds.). (2018). La sfida dell’educazione. Milano: Vita e Pensiero.

Melchiorre, V. (1996). Persona ed etica. In V. Melchiorre (Ed.), L’idea di persona (pp. 149–162). Milano: Vita e Pensiero.

Morin, E. (2001). La Méthode: V. L’Humanité de l’humanité: L’identité humaine. Paris: Seuil. Transl. it.: (2002). Il Metodo: 5. L’identità umana. Milano: Raffaello Cortina.

Mounier, E. (1964). Le Personnalisme. Paris: Presses Universitaires. Transl. it.: (2004). Il Personalismo. Campanini, G. & Pesenti, M. (Eds.). Roma: A.V.E.

Mounier, E. (1982). Manifesto al servizio del personalismo comunitario. Transl. A. Lamacchia. Bari: Ecumenica.

Musaio, M. (2009). Il personalismo pedagogico italiano nel secondo Novecento. Milano: Vita e Pensiero.

Musaio, M. (2010). Pedagogia della persona educabile. L’educazione tra interiorità e relazione. Milano: Vita e Pensiero.

Musaio, M. (2016). Realizzo me stesso. Educare i giovani alla ricerca delle possibilità. Milano-Udine: Mimesis.

Musaio, M. (2020). Pedagogical reflection on Desire and Perspectives for an Education to identity. In M. Bosch (Ed.), Desire and Human Flourishing, Perspectives from Positive Psycology, Moral Education and Virtue Ethics (pp. 390–404). Springer International Publishing.

Nanni, C. (1986). L’educazione tra crisi e ricerca di senso: un approccio filosofico. Roma: LAS.

Nanni, C. (2002). Antropologia pedagogica: prove di scrittura per l’oggi. Roma: LAS.

National Service for the Cultural Project of the IBC. (2010). L’‘emergenza educativa’: persona, intelligenza, libertà, amore: IX Forum del progetto culturale. Bologna: EDB.

Pareyson, P. (1954). Estetica. Teoria della formatività. Torino: Edizioni di Filosofia.

Pareyson, P. (1971). Verità e interpretazione. Milano: Mursia.

Paté-Cornell E. et. al. (Eds.). (2016). Perspective on complex global challenges: education, energy, healthcare, security, and resilience. Wiley (New Jersey): Haboken.

Pavan, A. (2006). Dire persona dopo Mounier. Rivista di filosofia neoscolastica, 98, 237–262.

Pessina, A. (2010). Paradoxa: etica della condizione umana. Milano: Vita e Pensiero.

Petrosino, S. (2019). Il desiderio: noi siamo figli delle stelle. Milano: Vita e Pensiero.

Pollo, M. (2013). Fondamenti di un’antropologia dell’educazione. Milano: FrancoAngeli.

Possenti, V. (2013). Il nuovo principio persona. Roma: Armando.

Reboul, O. (1997). La philosophie de l’éducation. Transl. it.: (1997). La filosofia dell’educazione. Roma: Armando.

Ricoeur, P. (1983). Meurt le personnalisme, revient la personne. Esprit, 73 (1), 113– –119.

Ricoeur, P. (1990). Soi-mȇme comme un autre. Paris: Seuil. Transl. it.: (2015). Sé come un altro. Transl. D. Jannotta. Milano: Jaca Book.

Rigobello, A. (1995). I personalismi. Studium, 4–5, 583–597.

Rilke, R. M. (1929). Briefe an einen jungen Dichter. Frankfurt am Main: Verlag. Trasl. it.: (1980). Lettere a un giovane poeta. Lettere a una giovane signora. Su Dio. Milano: Adelphi.

Scholé (Eds.). (1955). La pedagogia cristiana. Atti del I Convegno di Scholé (Gargnano, 9–11 settembre 1954). Brescia: La Scuola.

Scholé (Eds.). (1990). Teologia e scienze dell’educazione. Atti del XXVIII Convegno di Scholé (Brescia, 18–20 settembre 1989). Brescia: La Scuola.

Scholé (Eds.). (2005). Cinquant’anni di Scholé tra memoria e impegno. Atti del XLIII Convegno di Scholé (Brescia, 7–8 settembre 2004). Brescia: La Scuola.

Scholé (Eds.). (2006). Persona e educazione. Atti del XLIV Convegno di Scholé (Brescia, 6–7 settembre 2005). Brescia: La Scuola.

Scholé (Eds.). (2008). Relazione educativa ed educazione alla scelta nella società dell’incertezza. Atti del XLVI Convegno di Scholé (Brescia, 5–6 settembre 2006). Brescia: La Scuola.

Stein, E. (1932–33). Der Aufbau der menschlichen Person. Freiburg: Verlag Herder. Transl. it.: (2000). La struttura della persona umana. Transl. M. D’Ambra. Roma: Città Nuova.

Sullo, R. A. (2007). Activating the desire to learn. Alexandria (VA): Association for Supervision and Curriculum Development.

Vico, G. (1995). I fini dell’educazione. Brescia: La Scuola.

Vico, G. (2000). Alla ricerca della pedagogia perduta. Brescia: La Scuola.

Vico, G. (2002). Pedagogia generale e nuovo umanesimo. Brescia: La Scuola.

Vico, G. (2009). Emergenza educativa e oblio del perdono. Milano: Vita e Pensiero. Pedagogy and Personalism: Fundamental References of Education… 35 von Balthasar, H. U. (1972). Die Wahrheit ist symphonisch. Transl. it.: (1979). La verità è sinfonica. Milano: Jaca Book.

Xodo, C. (Ed.). (2003). La persona prima evidenza pedagogica per una scienza dell’educazione: 1° seminario pedagogico, Padova, 14 novembre 2003. Lecce: Pensa Multimedia.

Zambrano, M. (1958). Persona y democracia: la historia sacrificial. Transl. it.: (2000). Persona e democrazia. La storia sacrificale. Milano: Mondadori.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Musaio_15-36.pdf (English)

Opublikowane

2021-08-16

Jak cytować

1.
MUSAIO, Marisa. Pedagogia i personalizm. Fundamentalne odniesienia edukacji między emergencją a poszukiwaniem sensu. Paedagogia Christiana [online]. 16 sierpień 2021, T. 47, nr 1, s. 15–35. [udostępniono 28.6.2025].
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 47 Nr 1 (2021): Pedagogical Personalism and God

Dział

Pedagogical Personalism and God

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 327
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

pedagogia, personalizm, hermeneutyka, zdolność do kształcenia się, poszukiwanie prawdy
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa