Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Anthropology and Pedagogy in the Field of Human Sciences. Problems and Challenges
  • Home
  • /
  • Anthropology and Pedagogy in the Field of Human Sciences. Problems and Challenges
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 47 No. 1 (2021): Pedagogical Personalism and God /
  4. Pedagogical Personalism and God

Anthropology and Pedagogy in the Field of Human Sciences. Problems and Challenges

Authors

  • Urszula Ostrowska Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim https://orcid.org/0000-0003-2280-706X

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2021.007

Keywords

human sciences, anthropology, pedagogy, problems, challenges

Abstract

Contemporary human sciences, practicing their subject of research and implementing the set goals and tasks, are more and more willing to establish interdisciplinary contacts using the scientific achievements of various disciplines supporting and expanding their own achievements and development opportunities. The beginning of our century was dominated by the ‘great revolution’ supported by science and its achievements, confronting man with even greater tasks to be solved and dilemmas of an unprecedented scale of complexity and problematic. Meanwhile, in the face of experiencing the insufficiency of knowledge about man, transhumanism promotes more and more projects to overcome human limitations to improve the human condition. This state of affairs presents science and education with challenges that will not be easy to face in the face of emerging dilemmas, and at the same time generates numerous key problems ad deliberandum.

References

Ablewicz, K. (2003). Antropologia pedagogiczna. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. I (s. 146–150). Warszawa: „Żak”.

Ajdukiewicz, K. (1960). Język i poznanie, t. I. Warszawa: PWN.

Augustyn (2000). Wyznania. Tłum. Z. Kubiak. Kraków: Znak.

Bartnik, Cz. S. (2005). Osoba ludzka jej wymiar społeczny i transcendentny. Ethos, 18(1/2), 41–49.

Bostrom, N. (2020). Transhumanism. From Ancestors to avatars. Cambridge: University Press [The Transhumanist FAQ. A General Introduction, version 2.1, World Transhumanist Association. Pobrano 12.12.2021 z: http://www.transhumanism.org/resources/FAQv21.pdf.]

Chrost, S. (2020). Antropologia pedagogiczna perspektywie personalizmu teistycznego. Warszawa: Difin.

Coenen, C., Gammel, S., Heil, R., Woyke, A. (eds.). (2010). Die Debatte über «Human Enhancement». Historische, philosophische und ethische Aspekte der technologischen Verbesserung des Menschen. Bielefeld: transcript Verlag.

Fellmann, F. (1993). Świat przeżywany i świat duchowy. Fenomenologiczne pojęcie świata a protestancka filozofia kultury. Tłum. M. Łukasiewicz. W: Z. Krasnodębski, K. Nellen (red.), Świat przeżywany. Fenomenologia i nauki społeczne (s. 48–102). Warszawa: PIW.

Fukuyama, F. (2004). Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej. Tłum. B. Pietrzyk. Kraków: Znak.

Gadamer, H.-G. (2004). Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Tłum. B. Baran. Warszawa: PWN.

Gadamer, H.-G. (2008). Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane. Tłum. P. Dehnel, A. Przyłębski, A. Mergler, P. Sosnowska. Warszawa: Wydawnictwo UW.

Habermas, J. (2002). Wierzyć i wiedzieć. Tłum. M. Łukasiewicz. Znak, 568(9), 8–21.

Habermas, J. (2003). Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?. Tłum. M. Łukasiewicz. Warszawa: Scholar.

Habermas, J. (2012). Między naturalizmem a religią. Tłum. M. Pańków. Warszawa: PWN.

Hume, D. (1963). Traktat o naturze ludzkiej, t. I. Tłum. Cz. Znamierowski. Warszawa: PWN.

Ingarden, R. (1987a). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Ingarden, R. (1987b). Spór o istnienie świata, t. I. Tłum. D. Gierulanka. Warszawa: PWN.

Jaspers, K. (1990). Człowiek. Tłum. D. Lachowska. W: idem, Filozofia egzystencji. Wybór pism. Warszawa: PIW.

Jaspers, K. (1999). Wiara filozoficzna wobec objawienia. Tłum. G. Sowiński. Kraków: Znak.

Kierkegaard, S. (1996). Pojęcie lęku, t. I. Tłum. A. Dajkowska. Warszawa: PWN.

Krapiec, M. A. (1986). Człowiek i prawo naturalne. Lublin: TN KUL.

Maliszewski, K. (2016). Pedagogika filozoficzna jako ruch transdyscyplinarny. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(1), 15–28.

Marcel, G. (1962). Być i mieć. Tłum. P. Lubicz. Warszawa: PAX.

Marcel, G. (1984). Homo viator. Wstęp do metafizyki nadziei. Tłum. P. Lubicz. Warszawa: PAX.

Marcel, G. (1987). Dziennik metafizyczny. Tłum. E. Wende. Warszawa: PAX.

Marcel, G. (1995). Tajemnica bytu. Tłum. M. Frankiewicz. Kraków: Znak.

Mariański, J. (2017). Godność ludzka jako nowy paradygmat w socjologii moralności. Uniwersyteckie Czasopismo Socjologiczne, 21(4), 9–20.

Nowak, M. (1999). Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej. Lublin: RW KUL.

Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: WAiP.

Ostrowska U. (2017). Aksjologia pedagogiczna – subdyscyplina naukowa pedagogiki (in statu nascendi). Roczniki Pedagogiczne, 9(2), 11–30.

Ostrowska, U. (2000). Etos języka edukacji w kontekście problemów globalizacji. W: U. Ostrowska i A. M. de Tchorzewski (red.), Etos pedagogiów i edukacji wobec problemów globalizacji (s. 179–190). Bydgoszcz-Olsztyn: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

Ostrowska, U. (2020). Coditio humana człowieka współczesnego. W trosce o człowieczeństwo z perspektywy aksjologicznej. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Akademii im. Jakuba z Paradyża.

Pascal, B. (2003). Myśli oraz Rozprawa o kondycji możnych. Modlitwa o dobry początek Rozprawa o namiętności miłości. Tłum. T. Boy-Żeleński. Kraków: Zielona Sowa.

Plessner, H. (1988). Homo absconditus. W: idem, Pytanie o conditio humana. Tłum. Z. Krasnodębski (s. 107–121). Warszawa: PIW.

Plessner, H. (1994). Władza a natura ludzka. Esej o antropologii światopoglądu historycznego. Tłum. E. Paczkowska-Łagowska. Warszawa: PWN.

Scheler, M. (1987). Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy. Tłum. A. Węgrzecki. Warszawa: PWN.

Schweitzer, A. (1981). Z mojego życia…. Tłum. I. Salomon. Kraków: PAX.

Spaemann, R. (1988). O pojęciu natury ludzkiej. W: K. Michalski (red.), Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Castel Gandolfo. Tłum. Z Krasnodębski. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Wołoszyn, S. (1998). Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym. Kielce: Strzelec.

Paedagogia Christiana

Downloads

  • Ostrowska_141-164.pdf (Język Polski)

Published

2021-09-28

How to Cite

1.
OSTROWSKA, Urszula. Anthropology and Pedagogy in the Field of Human Sciences. Problems and Challenges. Paedagogia Christiana. Online. 28 September 2021. Vol. 47, no. 1, pp. 141-164. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/PCh.2021.007.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 47 No. 1 (2021): Pedagogical Personalism and God

Section

Pedagogical Personalism and God

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 2084
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

human sciences, anthropology, pedagogy, problems, challenges
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop