Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Paedagogia Christiana

Pedagogiczna nadzieja między obecnością i obietnicą
  • Strona domowa
  • /
  • Pedagogiczna nadzieja między obecnością i obietnicą
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 47 Nr 1 (2021): Pedagogical Personalism and God /
  4. Pedagogical Personalism and God

Pedagogiczna nadzieja między obecnością i obietnicą

Autor

  • Monica Crotti Katolicki Uniwersytet Najświętszego Serca w Milanie https://orcid.org/0000-0001-5882-0624

DOI:

https://doi.org/10.12775/PCh.2021.005

Słowa kluczowe

personalism, personalizm, nadzieja pedagogiczna, obecność wychowawcza, nadzieja, dialog międzypokoleniowy

Abstrakt

Co można uznać za oryginalny wkład chrześcijaństwa w rozwój personalizmu na gruncie filozofii? Na wstępie niniejszego artykułu zaprezentowano, przede wszystkim poprzez odniesienie do paradygmatycznej idei nadziei, refleksyjne odczytanie chrześcijańskiej myśli personalistycznej w kontekście bieżącego dyskursu pedagogicznego. Wracając do tradycyjnej koncepcji osoby, jak i filozoficzno-ontologicznej spuścizny tegoż pojęcia, niniejszy esej poświęcony jest omówieniu dynamiki relacji wychowawczej zachodzącej między nauczycielem i wychowankiem. W tym właśnie ujęciu podjęta zostaje próba wykazania, że wychowawca przedstawia się jako osoba nadziei poprzez swoją wychowawczą obecność i szacunek dla obietnicy.

Bibliografia

Agazzi, A. (1955). Pedagogia secondo la concezione cristiana e situazione storico-culturale. In Scholé (Eds.), La pedagogia cristiana, Atti del I Convegno di Scholé (Gargnano, 9–11 settembre 1954) (pp. 249–259). Brescia: La Scuola.

Agosti, M. (1955). Premesse e contributi alla elaborazione di una pedagogia integrale secondo il personalismo cristiano. In Scholé (Eds.), La pedagogia cristiana, Atti del I Convegno di Scholé (Gargnano, 9–11 settembre 1954) (pp. 237–247). Brescia: La Scuola.

Arvanitis, E. (2018). Preservice teacher education: Towards a transformative and reflexive learning. Global Studies of Childhood, 8(2), 114–130.

Benasayag, M. & Schmit, G. (2003). Les passions tristes. Paris: La Découvert.

Benedetto XVI (2009). Caritas in veritate. Lettera enciclica. Vaticano: Libreria Editrice Vaticana.

Bloch, E. (1959). Das Prinzip Hoffnung. Frankfurt: Suhrkamp. Transl. It.: (2019). Il principio speranza. Milano: Mimesis.

Boella, L. (2019). Europa perduta, Europa da ricostruire, Maria Zambrano. Materiali di estetica, 6, 2, 53–71.

Buber, M. (1956). Between man and man Education. Pastoral Psychology, 7, 9, 41–45.

Buber, M. (1967). A believing humanism: my testament. New York: Simon and Schuster.

Catalfamo, G. (1986). Fondamenti di una pedagogia della speranza. Brescia: La Scuola.

Catalfamo, G. (1966). I fondamenti del personalismo pedagogico. Roma: Armando.

Crotti, M. (2017). Reflectiveness in professional teacher training. Edetania, 52, 85–106.

Erikson, E. H. (1964). Insight and responsibility. New York: Norton.

Flores D’Arcais, G. (Ed.) (1994). Pedagogie personalistiche e/o pedagogia della persona. Brescia: La Scuola.

Goisis, G. (2020). La speranza. Padova: Edizioni Messaggero.

Kant, I. (2007). Critique of Pure Reason. New York: Cambridge University Press.

Koselleck, R. (2004). Futures Past: On the Semantics of Historical Time. New York: Columbia University Press.

Lamacchia, A. (1977). Introduzione a E. Mounier, Personalismo e cristianesimo. Bari: Ecumenica.

Lizzola, I. (2015). Di generazione in generazione. L’esperienza educativa tra consegna e nuovo inizio. Milano: Franco Angeli.

Macchietti, S. S. (1998). Appunti per una pedagogia della persona. Roma: Bulzoni.

Malebranche, N. (1963). Traité de l’amour de Dieu and Trois Lettres du P. Malebranche. Vol. 14. Ed. André Robinet. Paris: Vrin.

Marcel, G. (1973). Tragic Wisdom and Beyond. Evanston, IL: Northwestern University Press.

Marcel, G. (1980). Homo viator. Prolegomeni ad una metafisica della speranza. Roma: Borla.

Mari, G. (2001). Pedagogia cristiana come pedagogia dell’essere. Brescia: La Scuola.

Mari, G. (2017). The teacher as educator: a fundamental contribution to school quality. Edetania, 52, 107–124.

Maritain, J. (1943). Education at the Crossroads. New Haven: Yale University Press.

Maritain, J. (1982). De l’espérance. Cahiers Jacques Maritain, 4-bis, 67–73.

Melchiorre, V. (2000). Sulla speranza. Brescia: Morcelliana.

Melchiorre, V. (2007). Essere persona. Natura e struttura. Milano: Fondazione Achille e Giulia Boroli.

Mounier, E. (1975/1936). Manifesto al servizio del personalismo comunitario. Bari: Ecumenica.

Mounier, E. (2001). Lettere sul dolore. Uno sguardo sul mistero della sofferenza. Milano: Biblioteca Universale Rizzoli.

Mounier, E. (2010/1952). Personalism. Notre Dame: Routledge & Kagan Paul Ltd.

Nédoncelle, M. (1959). Verso una filosofia dell’amore e della persona. Roma: Edizioni Paoline.

Péguy, C. (1929). La Porche du Mystère de la deuxième vertu. Paris: Gallimard.

Péguy, C. (2017/1956). I misteri. Il mistero dei santi innocenti. Milano: Jaca Book.

Ricoeur, P. (1983). Meurt le personnalisme, revient la personne… Esprit, 73(1), 113–119.

Ricoeur, P. (1990). Soimême comme un autre. Paris: Seuil.

Ricoeur, P. (1991). From text to action. Evanston: Northwestern University Press.

Ricoeur, P. (1992). Oneself as Another. Chicago: University of Chicago Press.

Ricoeur, P. (2002). La persona. Brescia: Morcelliana.

Ricoeur, P. (2005). Percorsi del riconoscimento. Milano: Raffaello Cortina.

Stefanini, L. (1955). Institutio divina e institutio umana. In Scholé (Eds.), La pedagogia cristiana, Atti del I Convegno di Scholé (Gargnano, 9–11 settembre 1954) (pp. 33–53). Brescia: La Scuola.

Vico, G. (1995). I fini dell’educazione. Brescia: La Scuola.

Vico, G. (2007). L’avvento educativo dei ‘poveri cristi’. Milano: Vita e Pensiero.

Paedagogia Christiana

Pobrania

  • Crotti_105-118.pdf (English)

Opublikowane

2021-08-16

Jak cytować

1.
CROTTI, Monica. Pedagogiczna nadzieja między obecnością i obietnicą. Paedagogia Christiana [online]. 16 sierpień 2021, T. 47, nr 1, s. 105–118. [udostępniono 28.6.2025]. DOI 10.12775/PCh.2021.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 47 Nr 1 (2021): Pedagogical Personalism and God

Dział

Pedagogical Personalism and God

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 657
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

personalism, personalizm, nadzieja pedagogiczna, obecność wychowawcza, nadzieja, dialog międzypokoleniowy
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa