Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Autoethnography in Intrapersonal and Intra-Active Training of Pedagogues. Selected Aspects and Application Possibilities
  • Strona domowa
  • /
  • Autoethnography in Intrapersonal and Intra-Active Training of Pedagogues. Selected Aspects and Application Possibilities
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 28 (2019) /
  4. Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Autoethnography in Intrapersonal and Intra-Active Training of Pedagogues. Selected Aspects and Application Possibilities

Autor

  • Magdalena Ciechowska https://orcid.org/0000-0001-6811-482X
  • Justyna Kusztal https://orcid.org/0000-0001-9493-7504
  • Maria Szymańska https://orcid.org/0000-0001-5244-5966

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2019.010

Słowa kluczowe

autoethnography, intra-activity, intra-personality, education of pedagogues, autoethnography techniques

Abstrakt

The article presents autoethnography in the context of posthumanistic student education as a way not only for a deep self-knowledge, but also for understanding other people. In this context, the authors seek answers to questions about the essence of autoethnography as a research method and its significance for personalized intra-personal and intra-active pedagogical training. By pedagogues/educators we mean people who lead others to maturity. The article presents innovative research techniques conducive to auto-ethnographic cognition and examples of application of autoethnography in the education of pedagogical students.

Bibliografia

Amulya, J. (2004). What is Reflective Practice? Massachusetts: Centre for Reflective Community Practice: Massachusetts Institute of Technology.

Barad, K. (1999). Agential Realism: feminism interventions is understanding scientific practices. In: M. Biagoli (ed.), The Science Studies Reader (pp. 1–11). New York: Routledge.

Barad, K. (2003). Posthumanism performativity: Toward an understanding of how matter comes to matter. Signs, 28 (3), pp. 801–831. DOI: https://www.jstor.org/stable/10.1086/345321.

Bielecka-Prus, J. (2014). Po co nam autoetnografia? Krytyczna analiza autoetnografii jako metody badawczej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10, pp. 77–94.

Boud, K., Koegh, R., &. Walker, D. (1985). Promoting Reflection in Learning: A Model. In: Boud R. Koegh, & D. Walker (eds.), Reflection: Turning Experience in Learning (pp. 18–40). London: Kogan.

Boud, D. (2001). Using Journal Writing to Enhance Reflective Practice. In: English, L. M., Gillen, M. A. (eds.). Promoting Journal Writing in Adult Education. New Directions in Adult and Continuing Education, 90.pp. 9-18.

Brown, J.S. (1957). Principle of Intrapersonal Conflict, Journal of Conflict Resolution, 1, pp. 135–154. DOI: https://doi.org/10.1177/002200275700100204.

Carter, M., Cividanes, W., Curtis, W., Lebo, D. (2010). Becoming a Reflective Teacher. Teaching Young children, 3 (4), pp. 1–4. https://www.naeyc.org/files/tyc/file/TYC_V3N4_Reflectiveteacherexpanded.pdf.

Ciechowska, M., Szymańska, M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ignatianum w Krakowie.

Chang, H. (2013). Individual and Collaborative Autoethnography as Method. In: S. Holman Jones, T.E. Adams, C. Ellis (eds.), Handbook of autoetnography (pp. 107–122). London–New York: Routledge.

Chang, H., Wambura Ngnjiri, F., Hernandez, K.C. (2013). Collaborative autoethnography. California: Walnut Creek.

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2009). Metody badań jakościowych. T. I, Warszawa: PWN.

Ellis, C. (1995). Final Negotiations: A Story of Love, and Chronic Illness. Philadelphia: Temple University Press.

Frijda, N.H., Mesquita, B. (1994). The Social Roles and Functions of Emotions. In: S. Kitayama, H. R. Markus (eds.), Emotion and Culture: Empirical Studies of Mutual Influence (pp. 51–87). Washington DC: American Psychological Association.

Forber-Pratt, A.J. (2015). You’re Going to Do What? Challenges of The Autoetnography in the Academy. Qualitative Inquiry, 21 (9) pp. 821–835, DOI: https://doi.org/10.1177/1077800415574908.

Guba, E.G., Lincoln, Y.S., (2005). Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności. In: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (eds.). Metody badań jakościowych, T.I, Warszawa: PWN.

Heron, J., Reason, P. (1997). A Particularly Inquiry Paradigm. Qualitative Inquiry, 3, pp. 274–294. DOI: https://doi.org/10.1177/107780049700300302.

Hesse, H., Zeller, B. (2001). Hermann Hesse. Warszawa: PIW.

Honeycutt, J.M., Mapp, C.M., Knasser, K.A., Banner, J.M. (2009). Intrapersonal Communication and Imagined Interactions. In: D.W. Stacks, M.B. Salwen (eds.), An integrated approach to communication theory and research (pp. 323–335). New York–London: Routledge.

Kacperczyk, A. (2014). Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii. Przegląd Socjologii Jakościowej, 3, pp. 33–74.

Kościelniak, M. (2004). Zrozumieć Rogersa. Studium koncepcji pedagogicznych Carla Rogersa. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Krause, A. (2011). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków: Impuls.

Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin: UMCS.

Malinowski, B. (1967). A Diary in The Strict Sense of the Term. London: Routledge.

Malinowski, B. (2002). Dziennik w ścisłym znaczeniu tego wyrazu. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Marsh, H.W. (1984). Self-Concept, Social Comparison, and Ability Grouping: A Reply to Kulik and Kulik. American Educational Research 21, pp. 799–806. DOI: https://doi.org/10.3102/00028312021004799.

Mayer, J.D., Salovey, P. (1999). Czym jest inteligencja emocjonalna? In: P. Salovey, D.J., Sluyter (eds.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna, pp. 21–70. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Melosik, Z. (1995). Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji. Poznań–Toruń: Wydawnictwo Edytor.

McKernan, J. (1996). Curriculum action research: a handbook of methods and resources for the reflective practitioner. Abingdon: Kogan Page.

Murphy, R.F. (1987). The Body Silence. New York: Norton.

Neumann, M. (1996). Collecting Ourselves at the End of the Century. In: C. Ellis, A.P. Bochner (eds.), Composing ethnography: alternative forms of qualitative writings, (pp. 172–200), Walnut Creek: AltaMira Press.

Nęcka, E. (2003). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Norris, J., Sawyer, R.D., Lund, D. (eds.) (2016). Duoethnography. Dialogic Method for Social, Health and Educational Research. London: Routledge.

Nowakowski, A.CH. (2016). Your Poor Thing: a Retrospective Autoethnography of Visible Chronic Illness as a Symbolic Vanishing Act. The Qualitative Report, 9, pp. 1615–1635.

Pelias, R. J. (2013). The Personal, Poetic and Performative as Compositional Strategies. In: S. Holman Jones, T.E. Adams, C. Ellis (eds.), Handbook of Autoetnography (pp. 384–405). London–New York: Routledge.

Plummer Rohloff, R. (2007). Creative Interventions: Aesthetic Self-inquiry and Representing Others. In: C. McCarthy, A.S. Durham, L.C. Angel, A.A. Filmer, M.D. Giardina, M.A. Malagreca (eds.), Globalizing Cultural Studies. Ethnographic Interventions in Theory, Method and Policy (pp. 407–418). New York–Washington–D.C./Baltimore–Bern–Frankfurt am Main–Berlin–Brussels–Vienna–Oxford: Peter Lang.

Raelin, J. A. (2002). ‘‘I Don’t Have Time to Think!’’ versus the Art of Reflective Practice. Reflections 4 (1), pp. 66–79.

Sajdak, A. (2013). Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Schön, D. A. (1987). Educating the Reflective Practitioner. San Francisco: Jossey Bass. Ortega y Gasset J. (1992). Zadanie naszych czasów. In: Po co wracamy do filozofii? Translation: E. Burska, M. Iwańska, A. Jacewicz (pp. 61–81). Warszawa: Spacja.

Ownby, T. (2013). Critical Visual Methodology: Photographs and Narrative Text as a Visual Autoetnography, Online Journal of Communication and Technologies, Special Issue –January 2013, pp. 1–24.

Starr, L.J. (2010). The Use of Autoethnography in Educational Research: Locating Who We Are in What We Do, Canadian Journal for New Scholars in Education, 1, pp. 1–9.

Szymańska, M., (2017). Transformative Creativity in Teacher Formation. A Pedagogical Approach. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ignatianum w Krakowie.

Śliwerski, B. (2009). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Taguchi, H.L. (2010). Going Beyond the Theory. Practice Divide in Early Childhood Education. Introducing an Intra-active Pedagogy. London – New York: Routledge Taylor & Francis Group.

Toyosaki, S., Pensoneau-Conway, S.L., Wendt, N.A., Leathers, K. (2009). Community Autoethnography: Compiling the Personal and Resituating Whiteness, Cultural Studies. Critical Methodologies, pp. 56–83. DOI: https://doi.org/10.1177/1532708608321498.

Wojtyła, K. (2000). Osoba i czyn. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Woolf, V. (1994). To the Lighthouse, UK: Wordsworth Classics

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2019-06-01

Jak cytować

1.
CIECHOWSKA, Magdalena, KUSZTAL, Justyna & SZYMAŃSKA, Maria. Autoethnography in Intrapersonal and Intra-Active Training of Pedagogues. Selected Aspects and Application Possibilities. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 1 czerwiec 2019, T. 1, nr 28, s. 177–192. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2019.010.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 28 (2019)

Dział

Metody zbierania i analizy danych w badaniach edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 508
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

autoethnography, intra-activity, intra-personality, education of pedagogues, autoethnography techniques
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa