Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

On the Need to Strengthen Social Capital in Pro-Inclusive Education and Supporting People with Disabilities
  • Strona domowa
  • /
  • On the Need to Strengthen Social Capital in Pro-Inclusive Education and Supporting People with Disabilities
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 28 (2019) /
  4. Metaanalizy badań edukacyjnych

On the Need to Strengthen Social Capital in Pro-Inclusive Education and Supporting People with Disabilities

Autor

  • Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2019.006

Słowa kluczowe

social capital, people with disabilities, pro-inclusive education, strengthening social capital at school

Abstrakt

In the article, I point out the weaknesses in the domestic social capital and at the same time I emphasize its key role in creating pro-inclusive actions and solutions for people with disabilities in all spheres or areas of their life activities. However, the subject of my special reflection is the education system and the need to strengthen capital resources and social trust in its space. It is the basis for the inclusion and support of these people and their families in the cooperation with the local environment. It creates a climate for practicing civic skills; readiness of all entities/participants of education for a mutual, based on trust and respect cooperation that is open to the possibility of including others to a different extent and whom are not only formally involved in their education.

Bibliografia

Bochno, E. (2016). Rola zespołowości uczniów. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 5(269), pp. 76–78.

Czapiński, J. (2015). Stan społeczeństwa obywatelskiego. In: J. Czapiński, T. Panek (eds.), Diagnoza Społeczna. Warunki i jakość życia Polaków. Raport (pp. 332–372). Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego.

Dudzikowa, M. (2009). Stan i szanse rozwoju kapitału społecznego w środowisku szkolnym, Retrived 14, July 2018, from: http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/1171- 6/1614/02--Stan-i-szanse-rozwoju-kapitalu-spolecznego-Dudzikowa.pdf?sequence-=1&isAllowed=y.

Domański, H. (2014). Zaufanie między ludźmi. Res Humana, 6(133), pp. 11–16.

Działek, J. (2011). Kapitał społeczny – ujęcia teoretyczne i praktyka badawcza. Studia Regionalnemi Lokalne, 3(45), pp. 100–118.

Elsner, D. (2015). Nowo powołany dyrektor szkoły. Zadania i wyzwania. Projekt „Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły etap 2”, realizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach III Priorytetu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.1 współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego, Retrived July 12, 2018 from https://www.npseo.pl/data/documents/1/68/68.pdf.

Fura, B. (2007). Szkoła jako ucząca się organizacja. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H, Oeconomia, 41, pp. 215–227.

Hernik, K., Solon-Lipiński, M., Stasiowski, J. (2012). Kapitał społeczny szkoły. Budowanie i wykorzystywanie. Polityka Społeczna, 1, pp. 5–9.

Juszczyk-Rygałło, J. (2017). Kształtowanie kapitału społecznego szkoły w warunkach wielokulturowości. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, t. 20, 2(78), pp. 53–66.

Kwiatkowska, H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kwieciński, Z. (2012). Dlaczego ludzie niszczą więzi społeczne – tropy neuroewolucyjne. Studia Edukacyjne, 22, pp. 49–53.

Kuźma, J. (2013). Nauka o szkole. Teorie i wizje przyszłej szkoły. Roczniki Pedagogiczne, t. 5, 2(41), pp. 15–52.

Maciarz, A. (1993). Wspomaganie rodziny w wypełnianiu podmiotowej roli w wychowaniu i rehabilitacji dzieci. In: R. Kostecki, A. Maciarz (eds.), Podmiotowa rola rodziców w rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych (pp. 35–37). Zielona Góra: Wydawnictwo Uczelniane WSP.

Malinowska, J. (2016). Rodzina i szkoła jako przestrzenie budowania kapitału społecznego. Wychowanie w Rodzinie, t. 13, 1, pp. 279–292. Retrived July 12, 2018 from: http://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/78377/Rodzina_i_szkola_jako_przestrzenie_budowania_kapitalu_spolecznego.pdf.

Mendel, M. (2013). Rodzice też chodzą do szkoły: społeczna rola rodziców w systemie edukacji. Refleksje, 1, pp. 8–12.

Mikiewicz, P. (2014). Kapitał społeczny i edukacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nalaskowski, A. (2005). Dzikość – ucieczka od ufności? In: J. Danilewska (ed.), Fundamenty edukacyjnej wspólnoty (pp. 81–90). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Potulicka, E. (2012). Kształtowanie kapitału społecznego w szkole – wprowadzenie do problemu. Studia Edukacyjne, 22, pp. 97–107.

Putnam, R. (2008). Samotna gra w kręgle. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Rychard, A. (2016). Czy nowy kryzys legitymizacji i stary deficyt zaufania? Wstępne refleksje i empiryczne ilustracje. In: P.B. Sztabiński (ed.), Polska–Europa. Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego 2002–2015 (pp. 10–16). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

Senge, P., Kleiner, A., Roberts, Ch., Ross, R.B., Smith, B.J. (2002). Piąta dyscyplina. Materiały dla praktyka. Jak budować organizację uczącą się. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Sowa, J. (2008). Ciesz się, późny wnuku! Kolonializm, globalizacja i demokracja radykalna. Kraków: Korporacja Ha!art, Retrived July 12, 2018 from: http://otworzksiazke.pl/images/ ksiazki/ciesz_sie_pozny_wnuku/ciesz_sie_pozny_wnuku.pdf.

Sowa, J. (2015). Inna Rzeczpospolita jest możliwa! Widma przeszłości, wizje przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Szkoła współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły. Retrived 12, July 2018 from: http://szkolawspolpracy.pl/.

Sztompka, P. (2005). Zaufanie, nieufność i dwa paradoksy demokracji. In: P. Sztompka, M. Kucia (eds.), Socjologia. Lektury (pp. 397–408). Kraków: Znak.

Węziak-Białowolska, D. (2010). Kapitał społeczny w Polsce – propozycja pomiaru i wyniki. Zeszyty Naukowe Instytutu Statystyki i Demografii SGH, 4, pp. 1–28.

Wiktorzak, A.A. (2009). Kapitał społeczny szkoły. In: B. Niemierko, M.K. Szmigel (eds.) Badania międzynarodowe i wzory zagraniczne w diagnostyce edukacyjnej: XV Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Kielce, 4–6 grudnia 2009 r. (pp. 255–262). Kielce: Grupa Tomami.

Zamkowska, A. (2009). Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji. Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej.

Żytko, M. (2015). W jaki sposób ideę „szkoły współpracy” można włączyć do programu kształcenia nauczycieli? referat wygłoszony na konferencji podsumowującej Projekt Szkoła Współpracy, 15.06.2015 r., Warszawa, Retrived July 12, 2018 from: http://szkolawspolpracy. pl/2015/attachments/article/13/Wyst%C4%85pienie_dr%20hab.%20Ma-%C5%82gorzata%20%C5%BBytko.pdf.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2019-05-31

Jak cytować

1.
JANISZEWSKA-NIEŚCIORUK, Zdzisława. On the Need to Strengthen Social Capital in Pro-Inclusive Education and Supporting People with Disabilities. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 31 maj 2019, T. 1, nr 28, s. 95–110. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2019.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 28 (2019)

Dział

Metaanalizy badań edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 404
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

social capital, people with disabilities, pro-inclusive education, strengthening social capital at school
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa