Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Transformations of the Local School Network as a Consequence of Changes in the Educational System – the Example of the City of Poznan
  • Strona domowa
  • /
  • Transformations of the Local School Network as a Consequence of Changes in the Educational System – the Example of the City of Poznan
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 28 (2019) /
  4. Metaanalizy badań edukacyjnych

Transformations of the Local School Network as a Consequence of Changes in the Educational System – the Example of the City of Poznan

Autor

  • Marzena Walaszek https://orcid.org/0000-0002-7611-3023

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2019.005

Słowa kluczowe

reform of the education system, spatial accessibility of schools, local education policy, city of Poznan

Abstrakt

The aim of the article is to characterize the transformation of the local school network for children and youth in Poznan, taking place from September 2017 as a result of changes in the education system. The subject of the research are primary and secondary self-government schools in Poznan. In order to determine the spatial accessibility to schools, simplified measures of the school network density indicator were applied: the number of schools per 10 km2 of the Poznan city area and the number of pupils per 1 school. As a result of the education reform, no primary school in Poznan has been closed. In the case of lower secondary schools, public authorities have adopted the principle of incorporating or transforming these schools into other types of schools, thus giving up the possibility of their liquidation. One of the consequences of changes in education cycles will, among other things, double the number of candidates for upper secondary schools in the school year 2019/2020, who will be both graduates of the eight-year primary school and lower secondary schools (the so-called “double class”).

Bibliografia

Averett, S.L., McLennan M.C. (2004). Exploring the effect of class size on student achievement: what have we learned over the past two decades? In: G. Johnes, J. Johnes, (eds.), International Handbook on the Economics of Education (pp. 329-367), Cheltenham UK, Northampton MA, USA: Edward Edgar Publishing Ltd., DOI: http://dx.doi.org/10.4337/9781845421694.00014.

Blatchford, P. (2007). The class size debate. Is small better? Contemporary Issues in Early Childhood, 8(3), pp. 282–286. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.2304/ ciec.2007.8.3.282.

Dolata, R. (2001). Procesy rekrutacji i dzielenia uczniów na oddziały w gimnazjach z perspektywy nierówności społecznych w edukacji. Raport cząstkowy w ramach projektu „Drugi rok monitorowania reformy systemu oświaty” przygotowany na zlecenie MENiS, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. www.isp.org.pl.

Gmerek, T. (2011). Selekcje szkolne, strukturalna segmentacja i nierówności społeczne w Anglii, Forum Socjologiczne, 2, pp. 219–240.

Guzik, R. (2003). Przestrzenna dostępność szkolnictwa ponadpodstawowego, Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kożuch, A., Kożuch, B., Sułkowski, B., Bogacz-Wojtanowska, E., Lewandowski, M., Sienkiewicz- Małyjurek, K., Szczudlińska-Kanoś, A., Jung-Konstanty, S. (2016). Obszary zarządzania publicznego, Kraków: Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kwieciński, Z. (2002). Wykluczanie: badania dynamiczne i porównawcze nad selekcjami społecznymi na pierwszym progu szkolnictwa. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Murawska, B. (2004). Segregacja u progu szkoły. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe, Dz.U. 2017 poz. 59 [Act of 14 December 2016 on Educational Law]. Retrieved 10, February from http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170000059.

Uchwała nr XLV/776/VII/2017 Rady Miasta Poznania z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego, wprowadzonego ustawą – Prawo Oświatowe, na okres od dnia 1 września 2017 r. Do dnia 31sierpnia 2019 r. [Resolution No. XLV/776/VII/2017 of the Poznan City Council of 28 March 2017 on adaptation of the network of primary schools and lower secondary schools to the new school system, introduced by the Act on the Educational Law for a period from 1 September 2017 till 31 August 2019]. Retrieved 10, February from http:// bip.poznan.pl/bip/uchwaly/uchwala-nr-xlv-776-vii-2017-z-dnia-2017-03-28,67548/.

Uchwała nr XLV/777/VII/2017 Rady Miasta Poznania z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie dostosowania sieci szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych do nowego ustroju szkolnego wprowadzonego ustawą – Prawo Oświatowe oraz ustalenia sieci szkół ponadpodstawowych i specjalnych, na okres od dnia 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. [Resolution No. XLV/776/VII/2017 of the Poznan City Council of 28 March 2017 on adaptation of the network of upper secondary schools and special schools to the new school system, introduced by the Act on the Educational Law for a period from 1 September 2017 till 31 August 2019]. Retrieved 10, February from http://bip.poznan.pl/bip/uchwaly/uchwala-nr-xlv-777-vii2017-z-dnia-2017-03-28,67572/.

Walaszek, M. (2016). Dostępność przestrzenna szkół oraz warunki i wyniki nauczania w aglomeracji poznańskiej. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe. Biblioteka Aglomeracji Poznańskiej, nr 28.

Zaorska, M. (2009). Sukcesy i porażki reformy edukacyjnej, Przegląd Socjologiczny, 3, pp. 121-142. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-0e2f8088-b4f1-4f41-ae70-d6671257adad.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2019-05-31

Jak cytować

1.
WALASZEK, Marzena. Transformations of the Local School Network as a Consequence of Changes in the Educational System – the Example of the City of Poznan. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 31 maj 2019, T. 1, nr 28, s. 77–94. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2019.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 28 (2019)

Dział

Metaanalizy badań edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 486
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

reform of the education system, spatial accessibility of schools, local education policy, city of Poznan
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa