Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Criticism in Pedagogical Research – Six Bad Practices (Discussion Article)/ Krytyka w badaniach pedagogicznych – sześć niedobrych praktyk (Artykuł dyskusyjny)
  • Strona domowa
  • /
  • Criticism in Pedagogical Research – Six Bad Practices (Discussion Article)/ Krytyka w badaniach pedagogicznych – sześć niedobrych praktyk (Artykuł dyskusyjny)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 27 (2018) /
  4. Metaanalizy badań edukacyjnych

Criticism in Pedagogical Research – Six Bad Practices (Discussion Article)/ Krytyka w badaniach pedagogicznych – sześć niedobrych praktyk (Artykuł dyskusyjny)

Autor

  • Krzysztof J. Szmidt http://orcid.org/0000-0003-3951-4669

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2018.026

Słowa kluczowe

criticism in pedagogical research, support criticism, attitudes (behaviour) of critics and reviewers

Abstrakt

The author’s intention is to briefly describe some of the selected “bad practices”, the attitudes (behaviour) of critics and reviewers of pedagogical works, and pinpoint the positive model of critical and supportive criticism on the basis of this diagnosis. The author intends to describe six “bad practices” commonly found, as he believes, in various recurrent and evaluative procedures in the education of educating: 1) ignorance and humiliation: taking an assessment (review) when there is no sufficient material competence; 2) asymmetry – disorder of the proportion between the perceived defects and the advantages: in-depth analysis of deficiencies and shortcomings of the work, but positive conclusions; 3) theoretical and methodological fixation: lack of openness to other theoretical and research methods; 4) recitative conformism: lack of assertiveness and submission to authority, sometimes illusory; 5) bias and recurrence mistakes; 6) narcissism – criticism as an opportunity to show off. Descriptions of these “practices” will also include questions to the author and other reviewers-critics, and will relate to habits and favourite patterns of behaviour in this important area of scientific activity. In the end, the author will try to identify some important features of the model of format and support criticism: (a) not intrusive; b) constructive, c) accurate (adequate), d) symmetrical (balanced), e) creative (revealing). To outline this model, the author will use the postulates resulting from the concept created by contemporary researchers of scientific criticism, mainly in psychology.

Bibliografia

Abra, J. (2003). Motives for Criticism: Some Theoretical Speculations and Introspective Data. W: M. A. Runco (red.) Critical Creative Processes (s. 329–378), Cresskill: Hampton Press.

Andreski, S. (2002). Czarnoksięstwo w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Beveridge, W. I. B. (1960). Sztuka badań naukowych. Warszawa: PZWL.

Boorstin, D. J. (2002). Twórcy. Geniusze wyobraźni w dziejach świata. Warszawa: Książka i Wiedza.

Cackowski, Z. (1964). Problemy i pseudoproblemy. Warszawa: Książka i Wiedza.

Ciechowska, M. (2017). Autoetnografia w badaniach pedagogicznych. W: M. Ciechowska, M. Szymańska, Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. (s. 197-224), Wydawnictwo WAM, Kraków.

Ciechowska, M., Szymańska, M. (2017). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Creswell, J.W. (2005). Educational Research. Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. second ed., Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.

Gade, P.A., Constanza D.P., Kaplan J.D. (2011). Recenzowanie wniosków o finasowanie projektów badawczych. W: R. J. Sternberg (red.), Recenzowanie prac naukowych w psychologii (s. 97-118) Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT.

Kafar, M. (2010). O przełomie autoetnograficznym w humanistyce. W stronę nowego paradygmatu. W: B. Płonka-Syroka, M. Skrzypek (red.), Doświadczenie choroby w perspektywie badań interdyscyplinarnych, Wrocław: Wydawnictwo AM.

Kubinowski, D. (2013). Idiomatyczność. Emergencja. Synergia. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo Makmed.

Lewicka, M. (2011). Przedmowa do wydania polskiego. W: R. J. Sternberg (red.), Recenzowanie prac naukowych w psychologii (s. VII-IX) Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT.

Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Runco, M.A. (2014). Creativity. Theories and Themes: Research, Development and Practice, second ed. San Diego: Academic Press.

Sternberg, R. J. (2011). Recenzowanie artykułów teoretycznych. W: R. J. Sternberg (red.), Recenzowanie prac naukowych w psychologii (s. 41-56) Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT.

Sternberg, R. J., Grigorenko, E.L (2011). Recenzowanie artykułów empirycznych pod względem metodologicznym. W: R. J. Sternberg (red.), Recenzowanie prac naukowych w psychologii (s. 29-39) Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT.

Sternberg, R. J., red. (2011). Recenzowanie prac naukowych w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT.

Szmidt, K. J. (1995). Krytycy jazzowi i grzech rubrykowania, Jazz Magazine, nr 6, s. 10.

Szmidt, K. J. (1995a). Krytycy i słuchacze: dwie tęsknoty, Jazz Magazine, nr 8, s. 22-23.

Szmidt, K. J. (1997). Nowa krytyka krytyków jazzowych, JAZZI Magazine, nr 21, s. 12-13.

Szmidt, K. J. (2010). Geneza pytań problemowych w badaniach pedagogicznych: dziedziczenie, odkrycie, zredefiniowanie. W: J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K.J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki (s. 175-189) Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin.

Szmidt, K.J. (w druku). Wprowadzenie. W: R. J. Sternberg, L. Jarvin, E .L. Grigorenko, Jak skutecznie uczyć mądrości, inteligencji i twórczości Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Tesser, A., Martin, L. (2011). Recenzowanie prac empirycznych złożonych do czasopism. W; R. J. Sternberg (red.), Recenzowanie prac naukowych w psychologii (s. 1-27) Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT.

Życiński, J. (1996). Elementy filozofii nauki. Tarnów: Wydawnictwo Biblos.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-11-29

Jak cytować

1.
SZMIDT, Krzysztof J. Criticism in Pedagogical Research – Six Bad Practices (Discussion Article)/ Krytyka w badaniach pedagogicznych – sześć niedobrych praktyk (Artykuł dyskusyjny). Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 29 listopad 2018, T. 2, nr 27, s. 221–240. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2018.026.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 27 (2018)

Dział

Metaanalizy badań edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 941
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

criticism in pedagogical research, support criticism, attitudes (behaviour) of critics and reviewers
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa