Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Vulgarization of Language as Context for the Socialization of Children and Adolescents/ Wulgaryzacja języka jako kontekst socjalizacji dzieci i młodzieży
  • Strona domowa
  • /
  • Vulgarization of Language as Context for the Socialization of Children and Adolescents/ Wulgaryzacja języka jako kontekst socjalizacji dzieci i młodzieży
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 27 (2018) /
  4. Metaanalizy badań edukacyjnych

Vulgarization of Language as Context for the Socialization of Children and Adolescents/ Wulgaryzacja języka jako kontekst socjalizacji dzieci i młodzieży

Autor

  • Dorota Pankowska http://orcid.org/0000-0003-4175-2340
  • Anna Bieganowska-Skóra http://orcid.org/0000-0003-3097-7376

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2018.024

Słowa kluczowe

vulgarisation of language, socialisation of children and adolescents

Abstrakt

The more and more intensive process of language vulgarisation has for a long time been a subject of linguistic research, but it has rarely been reflected on by pedagogues. The authors of this article conduct a study of language in the context of the socialisation process. Basing on their own and other authors’ research they describe the children’s and adolescents’ language environment abounding in vulgarisms, and reflect on possible effects of its influence on different spheres of young people’s development. The immediate result, confirmed by empirical material, is a considerable intensification of the vulgarisation of the young generation’s language, which has its consequences for cognitive, emotional, psychosexual and moral development of children and adolescents (e.g. lower language competences, lack of discernment in their own emotions, negative attitude to other people, increased aggressiveness or a vulgar image of sexuality). However, the conclusions mentioned above are considered on the basis of general knowledge about psychological rules and mechanisms of growing personalities, and require verification through empirical research.

Bibliografia

Bartmiński, J. (1993). Styl potoczny (s. 115-134). W: J. Bartmiński (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku.t. 2, Współczesny język polski. Wrocław: Wiedza o kulturze.

Biernacka-Ligięza, I. (1999). Wulgaryzmy a łamanie normy kulturowej (s. 166-181). W: J. Miodek (red.), Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno-stylistyczna współczesnych Polaków. Wrocław: Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Biernacka-Ligięza, I. (2001). „Kląć na czym świat stoi” – analiza wulgaryzmów najczęściej wykorzystywanych w języku polskim i angielskim (s. 255-262). W: G. Habrajska (red.), Język w komunikacji, t.2, Łodź: WSHE.

Bińczycka, J. (2000). Dziecko w świecie wulgaryzmów (s. 69-76). W: A. A. Kotusiewicz (red.). Myśl pedeutologiczna i działanie nauczyciela, t.II, Białystok: TransHumana.

Böhner, G., Wänke, M. (2004). Postawy i zmiana postaw. Przekł. J. Radzicki, Gdańsk: GWP.

Bralczyk, J. (1999). O populizmie językowym (s. 79-86). W: W. Gruszczyński, J. Bralczyk, G. Majkowska (red.). Polszczyzna w komunikowaniu publicznym: prace poświęcone Profesor Halinie Satkiewicz z okazji jubileuszu Jej i Jej Zakładu. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA.

Czarnecka, K. (1999). Postawy młodzieży szkolnej wobec wulgaryzacji języka uczniowskiego (s. 158-165). W: J. Miodek (red.). Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno-stylistyczna współczesnych Polaków. Wrocław: Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego.

Dąbrowska, A. (1993). Eufemizmy współczesnego języka polskiego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Feliksiak, M. (2013). Wulgaryzmy w życiu codziennym. Komunikat z badań. CBOS. http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_136_13.PDF

Gajda, S. (1999). Współczesna polska rzeczywistość językowa i jej badanie (s. 8-14). W: J. Miodek (red.). Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno-stylistyczna współczesnych Polaków. Wrocław: Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego.

Grochowski, M. (1995). Słownik przekleństw i wulgaryzmów. Warszawa: PWN.

Grybosiowa, A. (2006). Destrukcja tradycyjnego, polskiego modelu grzeczności. Nowe formuły globalne (s. 31-37). W: K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida (red.). Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Grybosiowa, A. (1998). Liberalizacja społecznej oceny wulgaryzmów. W: S. Gajda, H. J. Sobeczko (red.), Człowiek – dzieło – sacrum. Opole: Uniwersytet Opolski.

Handke, K. (1990). Wpływ emancypacji na język kobiet. W: B. Jedynak (red.), Kobieta w kulturze i społeczeństwie, t.1, Lublin: Wydaw. UMCS.

Hądzlik-Dudka, M. (2014). Wulgaryzmy a przekleństwa w kontekście przemian komunikacji językowej. Studia Filologiczne Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, nr 27, s.151-160.

Kajtoch, W. (2008). Językowe obrazy świata i człowieka w prasie młodzieżowej i alternatywnej. Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kowalikowa, J. (2000). Wulgaryzmy we współczesnej polszczyźnie (s. 121–132). W: G. Szpila (red.), Język trzeciego tysiąclecia. Kraków: Tertium.

Kowalikowa, J. (2008). O wulgaryzacji i dewulgaryzacji we współczesnej polszczyźnie. Język a Kultura, t. 20, s. 81–88.

Kowalikowa, J. (1994). Znaczenie i funkcja wyrazów tzw. brzydkich we współczesnej polszczyźnie mówionej. W: Z. Kurzowa, W. Śliwiński (red.), Współczesna polszczyzna mówiona w odmianie opracowanej (oficjalnej). Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Krzyżyk, D., Synowiec, H. (2017). Etyka słowa w rozumieniu młodzieży (s.391-402). W: J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk, J. Puzynina (red.), Etyka słowa. Wybór opracowań, t.1. Lublin: Wydaw. UMCS.

Kurcz, I. (1987). Język a reprezentacja świata w umyśle. Warszawa: PWN.

Maćkowiak, K. (2009). Media a proces wulgaryzacji polszczyzny w świadomości językowej studentów PWSZ w Lesznie. Scripta Comeniana Lesnensia, nr 7, s.7-21.

Marcjanik, M. (2017). Miejsce etykiety językowej wśród wartości. Uwagi ogólne (s.339-345). W: J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk, J. Puzynina (red.), Etyka słowa. Wybór opracowań, t.1. Lubliń: Wydaw. UMC.

Maruszak, A. (2012). Postawy uczniów wobec wulgaryzacji języka. Praca magisterska niepublikowana (napisana pod kierunkiem D. Pankowskiej), Lublin: UMCS.

Mika, S. (1984). Psychologia społeczna, Warszawa: PWN.

Miodek, J., Bralczyk, J., Markowski, A., Sosnowski, J. (2014). Wszystko zależy od przyimka. Warszawa: Agora.

Ożóg, K. (2001). Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów: Wydawnictwo „Otwarty rozdział”.

Ożóg, K. (2006). Współczesna polszczyzna a postmodernizm (s. 160-170). W: K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida (red.), Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Pankowska, D. (2008). Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Materiały metodyczne. Kraków: Impuls.

Pisarek, W. (1993). Moda w języku, Ojczyzna-Polszczyzna, nr 3.

Pisarek, W. (2000). III Forum Kultury Słowa (s.5-7). W: J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kosińska (red.), Język w mediach masowych. Warszawa: Upowszechnianie Nauki – Oświata „UN-O”.

Święcicka, M. (2006). Język młodzieży w kontekście społeczno-kulturowym na przełomie XX i XXI wieku (s. 160-170). W: K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida (red.). Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Tillmann, K.-J. (1996). Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa: PWN.

Ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim. Dz.U.2011.43.224

Zarzeczny, G., Mazurek, M. (2009). Co komunikują polskie wulgaryzmy? (cz.1). W: K. Zalejarz, K. Ruta (red.). Procesy współczesnej polszczyzny, cz.1: Najnowsze zjawiska w polszczyźnie, Poznań: Wydaw. UAM.

Zgółka, T. (2017). Zadania edukacyjne w zakresie kultury języka polskiego i etyki w szkole (s. 379-383). W: J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk, J. Puzynina (red), Etyka słowa. Wybór opracowań, t.1. Lublin: Wydaw. UMCS.

Zimbardo, P.G., Ruch, F.L. (1994). Psychologia i życie. Przekł. J. Radzicki. Warszawa: PWN.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-11-29

Jak cytować

1.
PANKOWSKA, Dorota & BIEGANOWSKA-SKÓRA, Anna. Vulgarization of Language as Context for the Socialization of Children and Adolescents/ Wulgaryzacja języka jako kontekst socjalizacji dzieci i młodzieży. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 29 listopad 2018, T. 2, nr 27, s. 183–201. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2018.024.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 27 (2018)

Dział

Metaanalizy badań edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1891
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

vulgarisation of language, socialisation of children and adolescents
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa