Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

The Teacher’s Presence in Online Learning Community/Obecność nauczyciela w internetowej społeczności uczącej się
  • Strona domowa
  • /
  • The Teacher’s Presence in Online Learning Community/Obecność nauczyciela w internetowej społeczności uczącej się
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 27 (2018) /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

The Teacher’s Presence in Online Learning Community/Obecność nauczyciela w internetowej społeczności uczącej się

Autor

  • Wioletta Kwiatkowska http://orcid.org/0000-0001-8374-1370
  • Małgorzata Skibińska http://orcid.org/0000-0001-8972-7529

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2018.015

Słowa kluczowe

teacher, social network, presence on the Internet, pedagogy of place, e-learning

Abstrakt

This paper reports the results of a survey study aimed at diagnosing the presence of teachers in the educational space of the Internet. The theoretical basis for the considerations are the assumptions of the pedagogy of place. It implies the ability to create new places of learning, including the world of the cyberspace, so often used by students. The question of the presence of the teacher on the Internet has become an important issue in pedagogical sciences, and in the wider field of social science. 182 Polish teachers from the Kuyavian-Pomeranian region participated in the described study. The obtained data allowed to indicate “Internet places” frequently visited by the surveyed teachers, to determine their interests for supplementing and updating their digital competences using forms of e-learning, for the cultural and creative activities and promoting their creations and exchange of experience on the Internet with particular emphasis on social media. The conclusions contain important premises for educational practice indicating the need to take pedagogical reflection by the teacher and to run concrete actions promoting humanistic values, to support students’ online activities, to make them aware of the importance of critical thinking and conscious and responsible publication of the content on the Internet. As it turns out, the surveyed teachers want to be present on the Internet, use its resources and communication services; unfortunately, their involvement in the pedagogisation of the Internet space and the promotion of their own substantive and methodological achievements in the cyberspace is still minor.

Bibliografia

Al-Rahmi, W. M., Othman, M. S., Yusuf, L. M. (2015). Using Social Media for Research: The Role of Interactivity, Collaborative Learning, and Engagement on the Performance of Students in Malaysian Post-Secondary Institutes, Mediterranean Journal of Social Sciences, vol. 6, nr 5, s. 536–546, DOI: http://www.mcser.org/journal/index.php/mjss/article/view/7675.

Anchan, J. P., Halli, S. S. (2003). Exploring the Role of the Internet in Global Education, Lewiston, New York: Edwin Mellen Press.

Castells, M. (2010). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Czaja, D. (2013). Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Drašković, N., Korper, A. K., Kilian-Yasin, K. (2017). Student attitudes toward use of social media in the learning process: A comparative study of Croatian and German students, International Journal of Management Cases, 19(2), http://bib.irb.hr/datoteka/858735.Draskovic_Kustrak_Kilian_Yasin_IJMC_19.2.pdf.

Foucault, M. (1984). Of Other Spaces: Utopias and Heterotopias, Architecture /Mouvement/ Continuité, translated from the French by Jay Miskowiec “Des Espace Autres,” http://web.mit.edu/allanmc/www/foucault1.pdf.

Horrigan, J. B. (2006). The Internet as a Resource for News and Information about Science, http://www.pewinternet.org/files/old-media/Files/Reports/2006/PIP_Exploratorium_Science.pdf.

Williams, P., Rowlands, I. (2007). Information behaviour of the researcher of the future – a CIBER briefing paper, London: University College London (UCL), s. 29, http://www.jisc.ac.uk/media/documents/programmes/reppres/gg_final_keynote_11012008.pdf.

Jasiewicz, J., Batorski, D., Kisilowska, M., Mierzecka-Szczepańska, A., Luterek, M. (2013). Nowe media w polskiej szkole. Wyniki badań, projekt zrealizowany przez Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga, Kompetencje cyfrowe nauczycieli i wykorzystanie nowych mediów w szkolnictwie podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym – diagnoza. http://www.regionalneobserwatoriumkultury.pl/tl_files/olek/Nowe%20media%20w%20polskiej%20szkole%20-%20wyniki%20bada.pdf.

Mendel, M. (red.) (2006). Pedagogika miejsca. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Piotrowski, Ch. (2015). Emerging research on social media use in education: a study of dissertations, Research in Higher Education Journal, vol. 27, http://www.aabri.com/manuscripts/142097.pdf.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants – A New Way To Look At Ourselves and Our Kids. On the Horizon, vol. 9 nr 5, s. 1–6, https://doi.org/10.1108/10748120110424816.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants, Part II: Do They Really Think Differently? On the Horizon, vol. 9, nr 6, s. 1–6, https://doi.org/10.1108/10748120110424843.

Siemieniecka, D., Siemińska-Łosko, A. (red.) (2007). Technologia informacyjna w pracy dydaktycznej i innowacyjnej nauczyciela. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Siemieniecki, B. (2012). Rzeczywistość wirtualna a edukacja (s. 11-31). W: T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Cyberprzestrzeń i edukacja. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Siemieniecki, B. (2003). Technologia informacyjna w polskiej szkole: stan i zadania. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Soja, E. W. (2002). Thirdspace: explanding the scope the geographical imagination (s. 13-30). W: A. Read (red.), Architecturally Speaking: Practices of Art, Architecture, and the Everyday, London – New York: Taylor & Francis Routledge e-Library.

Tapscott, D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Warszawa: WAIP.

Wrońska, A., Borkowska, A. (2017). Co młodzież robi w Sieci? Wyniki badań „Nastolatki 3.0”. Serwis Informacyjny UZALEŻNIENIA, nr 79 (3/2017), http://siu.praesterno.pl/artykul/570.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-11-28

Jak cytować

1.
KWIATKOWSKA, Wioletta & SKIBIŃSKA, Małgorzata. The Teacher’s Presence in Online Learning Community/Obecność nauczyciela w internetowej społeczności uczącej się. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 28 listopad 2018, T. 2, nr 27, s. 33–50. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2018.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 27 (2018)

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 641
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

teacher, social network, presence on the Internet, pedagogy of place, e-learning
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa