Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Wyuczona bezradność jako zmienna pośrednicząca między stylem atrybucyjnym a osiągnięciami akademickimi
  • Strona domowa
  • /
  • Wyuczona bezradność jako zmienna pośrednicząca między stylem atrybucyjnym a osiągnięciami akademickimi
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 24 (2017) /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Wyuczona bezradność jako zmienna pośrednicząca między stylem atrybucyjnym a osiągnięciami akademickimi

Autor

  • Barbara Ciżkowicz Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Instytut Psychologii

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2017.005

Słowa kluczowe

styl atrybucyjny, osiągnięcia akademickie, wyuczona bezradność, mediacyjny i moderacyjny model

Abstrakt

Teorie i badania empiryczne wskazują na związek stylu atrybucyjnego z wieloma obszarami życia codziennego, w tym z osiągnięciami w nauce. Styl atrybucyjny jest też konstruktem teoretycznym istotnym w wyjaśnianiu motywacji osiągnięć i wyuczonej bezradności.

Prezentowane badania przeprowadzono na próbie 328 studentów. Ich celem jest ustalenie związku między stylem atrybucyjnym a osiągnięciami w nauce z uwzględnieniem pośredniczącej roli bezradności oraz moderującej roli płci. Do pomiaru stylu atrybucyjnego zastosowano kwestionariusz ASQ (Peterson i in., 1982). Badaniu poddano również lęk oraz poczucie szczęścia użyte jako zmienne kryterialne w ocenie trafności ASQ. Właściwości psychometryczne pozwoliły wyłonić poziom agregacji danych ASQ o zadowalającej rzetelności (α>0,70) i trafności. 

Styl atrybucyjny wykazuje słaby (porażki β=0,21; sukcesy β=-0,13), ale istotny związek z osiągnięciami w nauce. Wprowadzenie bezradności jako zmiennej pośredniczącej ujawnia istotny efekt supresji (porażki β=0,28; sukcesy β=-0,21), a dodatkowe uwzględnienie płci jako moderatora znacząco poprawia zdolność predykcyjną modeli (Δ R2 odpowiednio 12,9% i 24,1% wariancji średniej ocen). W każdym modelu regresji efekt bezpośredni stylu atrybucyjnego na średnią ocen wskazuje, że wyższemu optymizmowi w interpretacji zdarzeń towarzyszą niższe oceny.

Bibliografia

Abramson L., Seligman M., Teasdale J. (1978), Learned Helplessness in Humans: Critique and Reformulation, Journal of Abnormal Psychology, 87, 49–74. http://dx.doi.org/10.1037/0021-843X.87.1.49.

Abramson L., Metalsky G., Alloy L. (1989), Hopelessness Depression: A Theory-Based Subtype of Depression, Psychological Review, 99, 358–372, http://dx.doi.org/10.1037/0033-295X.96.2.358.

Abramson L., Alloy L., Hogan M., Whitehouse W., Donovan P., Rose D., Panzarella C., Raniere D. (1999), Cognitive Vulnerability to Depression: Theory and Evidence, Journal of Cognitive Psychotherapy, 13, 5–20.

Alloy L., Abramson L. (1999), The Temple-Wisconsin Cognitive Vulnerability to Depression (CVD) Project: Conceptual background, design and methods, Journal of Cognitive Psychotherapy, 13, 227–262.

Arntz A., Gerlsma C., Albersnagel F. (1985), Attributional Style Questioned: Psychometric Evaluation of the ASQ in Dutch Adolescents, Advances in Behaviour Research and Therapy, 7, 55–89, http://dx.doi.org/10.1016/0146-6402(85)90011-6.

Baron R., Kenny D. (1986), The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic and Statistical Considerations, Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173–1182, http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173.

Berkeley S., Mastropieri M., Scruggs T. (2011), Reading Comprehension Strategies for Secondary Students’ with Learning and Other Mild Disabilities, Journal of Learning Disabilities, 44(1), 18–32, http://dx.doi.org/10.1177/0022219410371677.

Bridges K. (2001), Using Attributional Style to Predict Academic Performance: How does It Compare to Traditional Methods?, Personality and Individual Differences, 31, 723––730, http://dx.doi.org/10.1016/S0191-8869(00)00174-4.

Buchanan G., Seligman M. (red.) (1995), Explanatory Style, Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Cheng H., Furnham A. (2001), Attributional Style and Personality as Predictors of Happiness and Mental Health, Journal of Happiness Studies, 2, 307–327, http://dx.doi.org/10.1023/A:1011824616061.

Chodkiewicz A., Boyle C. (2014), Exploring the Contribution of Attribution Retraining to Student Perceptions and the Learning Process, Educational Psychology in Practice, 30, 78–87, http://dx.doi.org/10.1080/02667363.2014.880048.

Chou C., Bentler P. (1995), Estimates and Tests in Structural Equation Modeling, w: R. Hoyle (red.), Structural Equation Modeling: Concepts, Issues, and Applications, Thousand Oaks, CA: Sage.

Cichocka A., Bilewicz M. (2010), Co się kryje w nieistotnych efektach statystycznych? Możliwości zastosowania analizy supresji w psychologii społecznej, „Psychologia Społeczna”, 5(14), 191–198.

Ciżkowicz B. (2009), Wyuczona bezradność w szkole, Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.

Cohen J. (1988), Chapter 2.2: the Effect Size Index – d, w: J. Cohen (red.), Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences, 2 wyd., Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 20–22.

Domański Cz., Pruska K. (2000), Nieklasyczne metody statystyczne, Warszawa: PWE.

Dresel M., Haugwitz M. (2008), A Computer-Based approach to Fostering Motivation and Self-Regulated Learning, The Journal of Experimental Education, 77(1), 3–18, http://dx.doi.org/10.3200/jexe.77.1.3-20.

Dykema K., Bergbower K., Doctora J., Peterson C. (1996), An Attributional Style Questionnaire for general use, Journal of Psychoeducational Assessment, 14, 100–108, http://dx.doi.org/10.1177/073428299601400201.

Fazio N., Palm L. (1998), Attributional Style, Depression, and Grade Point Averages of College Students, Psychological Reports, 83, 159–161, http://dx.doi.org/10.2466/PR0.83.5.159-162.

Fiske S., Taylor S. (1991), Social Cognition, New York: McGraw-Hill.

Försterling F., Buhner M., Gall S. (1998), Attributions of Depressed Persons: How Consistent Are They with the Covariation Principle, Journal of Personality and Social Psychology, 75, 1047–1061, http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.75.4.1047.

Försterling F. (2005), Atrybucje. Podstawowe teorie, badania i zastosowanie, Gdańsk: GWP.

Fresco D., Alloy L., Reilly-Harrington N. (2006), Association of Attributional Style for Negative and Positive Events and the Occurrence of Life Events with Depression and Anxiety, Journal of Social and Clinical Psychology, 25, 1140–1160, http://dx.doi.org/10.1521/jscp.2006.25.10.1140.

Gibb B., Zhu L., Alloy L., Abramson L. (2002), Attributional Styles and Academic Achievement in University Students: A Longitudinal Investigation, Cognitive Therapy and Research, 26(3), 309–315, http://dx.doi.org/10.1023/A:1016072810255.

Gordon R. (2008), Attributional Style and Athletic Performance: Strategic Optimism and Defensive Pessimism, Psychology of Sport and Exercise, 9(3), 336–350,

http://dx.doi.org/10.1016/j.psychsport.2007.04.007.

Hayes A. (2013), Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis: A Regression-Based Approach, NY: Guilford Press.

Hayes A. (2015), An Index and Test of Linear Moderated Mediation, Multivariate Behavioral Research, 50, 1–22, http://dx.doi.org/10.1080/ 00273171.2014.962683.

Haynes S., Clifton R., Daniels L., Pery R., Chipperfield J., Ruthig J. (2011), Attributional Retraining: Reducing the Likelihood of Failure, Social Psychology Education, 14, 75–92, http://dx.doi.org/10.1007/s11218-010-9130-2.

Haynes P., Ancoli-Israel S., Walter C., McQuaid J. (2012), Preliminary Evidence for a Relationship Between Sleep Disturbance and Global Attributional Style in Depression, Cogn Ther Res, 36, 140–148, http://dx.doi.org/10.1007/s10608-011-9416-5.

Henry J., Martinko M., Pierce M. (1993), Attributional Style as a Predictor of Success in a First Computer Course, Computers in Human Behavior, 9, 341–352, http://dx.doi.org/10.1016/0747-5632(93)90027-P.

Hills P., Argyle M. (2002), The Oxford Happiness Questionnaire: a Compact Scale for the Measurement of Psychological Well-Being, Personality and Individual Differences, 33, 1073–1082, http://dx.doi.org/10.1016/S0191-8869(01)00213-6.

Houston D. (1994), Gloomy but Smarter: The Academic Consequence of Attributional style, British Journal of Social Psychology, 33, 433–441, http://dx.doi.org/

1111/j.2044-8309.1994.tb01039.x.

Houston D. (2016), Revisiting the Relationship between Attributional Style and Academic Performance, Journal of Applied Social Psychology, 46(3), 192–200, http://dx.doi.org/10.1111/jasp.12356.

Hu T., Zhang D., Yang Z. (2015), The Relationship between Attributional Style for Negative Outcomes and Depression: a Meta-Analysis, Journal of Social and Clinical Psychology, 34(4), 304–321, http://dx.doi.org/10.1521/jscp.2015.34.4.304. Internet1: http://quantpsy.org/sobel/sobel.htm.

Jancz M. (2000). Social and Psychological Adjustment of First Generation Polish Immigrants to Australia, Sydney. Pozyskano z: https://ses.library.usyd.edu.au/handle/2123/363.

Johnson J., Miller M. (1990), Attributional, Life-Event, and Affective Predictors of Onset of Depression, Anxiety, and Negative Attributional Style, Cognitive Therapy and Research, 14, 417–430, http://dx.doi.org/10.1007/BF01172936.

Kent R., Martinko M. (1995), The Development and Evaluation of a Scale to Measure Organizational Attributional Style, w: M. Martinko (red.), Attribution Theory: An Organizational Perspective, 53–75, Delray Beach, FL: St. Lucie Press.

Kline R. (2015), Principles and Practice of Structural Equation Modeling, 4 wyd., NY, London: The Guilford Press.

MacKinnon D., Krull J., Lockwood C. (2000), Equivalence of the Mediation, Confounding and Suppression Effect, Prevention Science, 1(4), 173–181, http://dx.doi.org/10.1023/A:1026595011371.

Metalsky G., Halberstadt L., Abramson L. (1987), Vulnerability to Depressive Mood Reactions: Toward a More Powerful Test of the Diathesis-Stress and Causal Mediation Components of the Reformulated Theory of Depression, Journal of Personality and Social Psychology, 52, 386–393, http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.52.2.386.

Morris M. (2013), A Naturalistic Investigation into the Effectiveness of an Attributional Retraining Programme for Academic Performance, Social Sciences Directory, 2(2), 16–30, http://dx.doi.org/10.7563/SSD020202.

Musgrave-Marquart D., Bromley S., Dalley M. (1997), Personality, Academic Attribution, and Substance Use as Predictors of Academic Achievement in College Students, Journal of Social Behavior and Personality, 12(2), 501–511.

Nezu A., Nezu Ch., Nezu V. (1986), Depression, General Distress, and Causal Attributions among University Students, Journal of Abnormal Psychology, 95(2), 184–186, http://dx.doi.org/10.1037/0021-843X.95.2.184.

Nolen-Hoeksema S., Girgus J., Seligman M. (1986), Learned Helplessness in Children: A Longitudinal Study of Depression, Achievement, and Explanatory Style, Journal of Personality and Social Psychology, 51, 435–442, http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.51.2.435.

Okolo C. (1992), The Effects of Computer-Based Attribution Retraining on the Attributions, Persistence, and Mathematics Computation of Students with Learning Disabilities, Journal of Learning Disabilities, 25(5), 327–334, http://dx.doi.org/10.1177/002221949202500507.

Panak W., Garber J. (1992), Role of Aggression, Rejection, and Attributions in the Prediction of Depression in Children, Development and Psychopathology, 4, 145–165, http://dx.doi.org/10.1017/S0954579400005617.

Perry R., Stupnisky R., Hall N., Chipperfield J., Weiner B. (2010), Bad Starts and Better Finishes: Attributional Retraining and Initial Performance in Competitive Achievement Settings, Journal of Social and Clinical Psychology, 29(6), 668–700, http://dx.doi.org/10.1521/jscp.2010.29.6.668.

Peterson C., Semmel A., Von Baeyer C., Abramson L, Metalsky G., Seligman M. (1982), The Attributional Style Questionnaire, Cognitive Therapy and Research, 6, 287–299, http://dx.doi.org/10.1007/bf01173577.

Peterson C., Villanova P. (1988), An Expanded Attributional Style Questionnaire, Journal of Abnormal Psychology, 97, 87–89, http://dx.doi.org/10.1037/0021-843X.97.1.87.

Peterson C., Barrett L. (1987), Explanatory Style and Academic Performance among University Freshmen, Journal of Personality and Social Psychology, 53, 603–607, http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.53.3.603.

Peterson C., Seligman M., Vaillant G. (1988), Pesimistic Explonatory Style Is a Risk Factor for Physical Illness: A thirty-five yers longitudinal study, Journal of Personality and Social Psychology, 55, 23–27, http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.55.1.23.

Peterson C. (1991a), The Meaning and Measurement of Explanatory Style, Psychological Inquiry, 2, 1–10, http://dx.doi.org/10.1207/s15327965pli0201_1.

Peterson C. (1991b), Further Thoughts on Explanatory Style, Psychological Inquiry, 2, 50–57, http://dx.doi.org/10.1207/s15327965pli0201_14.

Peterson C., Maier S., Seligman M. (1994), Learned Helplessness, Oxford: Oxford University Press.

Peterson C. (2000), The Future of Optimism, American Psychologist, 55, 44–55, http://

dx.doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.44.

Peterson C., Vaidya R. (2001), Explanatory Style, Expectations and Depressive Symptoms, Personality and Individual Differences, 31, 1217–1223, http://dx.doi.org/10.1016/S0191-8869(00)00221-X.

Peterson C., Steen T. (2009), Optimistic Explanatory Style, w: S. Lopez, C. Snyder (red.), Oxford handbook of positive psychology, t. 2, 313–321, Oxford, UK: Oxford University Press.

Petiprin G., Johnson M. (1991), Effects of Gender, Attributional Style, and Item Difficulty on Academic Performance, Journal of Psychology, 125(1), 45–50, http://dx.doi.org/10.1080/00223980.1991.10543268.

Poprawa R. (2012), Oksfordzki Kwestionariusz Szczęścia. Polska adaptacja The Oxford Happiness Questionnaire, Psychologia Jakości Życia, 11(1), 37–56.

Ra Y., Cha S., Hyun M., Bea S. (2013), The Mediating Effects of Attribution Styles on the Relationship between Overt-Covert Narcissism and Forgiveness, Social Behavior And Personality, 41(6), 881–892, http://dx.doi.org/10.2224/sbp.2013.41.6.881.

Ralph J., Mineka S. (1998), Attributional Style and Self-Esteem: the Prediction of Emotional Distress Following a Midterm Exam, Journal of Abnormal Psychology, 107(2), 203–215, http://dx.doi.org/10.1037/0021-843X.107.2.203.

Rodriguez-Narajo C., Cano A. (2010), Development and Validation of an Attributional Style Questionnaire for Adolescents, Psychological Assessment, 22(4), 837–851, http://dx.doi.org/10.1037/a0020426.

Satterfield J., Monahan J., Seligman M. (1997), Law School Performance Predicted by Explanatory Style, Behavioral Science and the Law, 15, 95–105, http://dx.doi.org/10.1002/(SICI)1099-0798(199724)15.

Sellers R., Peterson C. (1993), Explanatory Style and Coping with Controllable Events by Student Athletes, Cognition and Emotion, 7(7), 431–441, http://dx.doi.org/10.1080/02699939308409197.

Seligman M., Peterson C., Kaslow N., Tanenbaum R., Alloy L., Abramson L. (1984), Attributional Style and Depressive Symptoms among Children, Journal of Abnormal Psychology, 93, 235–238, http://dx.doi.org/10.1037/0021-843X.93.2.235.

Seligman M., Nolen-Hoeksema S., Thornton N., Thornton K. (1990), Explanatory Style as a Mechanism of Disappointing Athletic Performance, Psychologycal Science, 1, 143–146, http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9280.1990.tb00084.x.

Seligman M., Walker E., Rosenhan M. (2003), Psychopatologia, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Seligman M. (2010), Optymizmu można się nauczyć. Jak zmieniać swoje myślenie i swoje życie, Poznań: Media Rodzina.

Sędek G. (1983), Przegląd badań i modeli teoretycznych zjawiska wyuczonej bezradności, Przegląd Psychologiczny, XXVI, 3.

Sędek G. (2001), Bezradność intelektualna w szkole, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.

Sosnowski T., Wrześniewski K., Jaworowska A., Fecenec D. (2011), STAI – Inwentarz Stanu i Cechy Lęku STAI, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Thompson M., Kaslow N., Weiss B., Nolen-Hoeksema S. (1998), Children’s Attributional Style Questionnaire-Revised: Psychometric examination, Psychological Assessment, 10, 166–170, http://dx.doi.org/10.1037/1040-3590.10.2.166.

Valas H. (2001), Learned Helplessness and Psychological Adjustment: Effects of Age, Gender and Academic Achievement, Scandinavian Journal of Educational Research, 45(1), 71–90, http://dx.doi.org/10.1080/00313830020042689.

Weiner B. (1986), An Attributional Theory of Motivation and Emotion, NY: Springer.

Wolters C., Fan W. (2013), Examining Achievement Goals and Causal Attributions Together as Predictors of Academic Functioning, The Journal of Experimental Education, 81(3), 295–321, http://dx.doi.org/10.1080/00220973.2012.700498.

Yee P., Pierce G., Ptacek J., Modzelesky K. (2003), Learned Helplessness Attributional Style and Examination Performance: Enhancement Effects are not Necessarily Moderated by Prior Failure, Anxiety, Stress, and Coping, 16(4), 359–373, http://dx.doi.org/10.1080/0003379031000140928.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-12-18

Jak cytować

1.
CIŻKOWICZ, Barbara. Wyuczona bezradność jako zmienna pośrednicząca między stylem atrybucyjnym a osiągnięciami akademickimi. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 18 grudzień 2017, T. 1, nr 24, s. 79–100. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2017.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 24 (2017)

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 2293
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

styl atrybucyjny, osiągnięcia akademickie, wyuczona bezradność, mediacyjny i moderacyjny model
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa