Innowacyjność w kulturze organizacyjnej zespołów nauczycielskich
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2017.003Słowa kluczowe
kultura organizacyjna, kultura innowacji, innowacyjna organizacja, zespoły nauczycieli, subkulturaAbstrakt
Zjawisko kultury organizacyjnej wymaga systematycznej penetracji ze względu na jego rolę w sprawnym realizowaniu zadań nałożonych na instytucje edukacyjne, zwłaszcza w czasach szeroko rozumianych przemian, w tym zmiany edukacyjnej. Jednym z warunków przetrwania oraz atrakcyjności organizacji w zmiennym otoczeniu jest zdolność do wytwarzania i wprowadzania innowacji. Szkoła jako organizacja może pełnić czynną rolę w procesie innowacyjnym. Podłożem dla działalności innowacyjnej szkoły jest kultura organizacyjna, zwłaszcza jeden z jej poziomów – założenia odnośnie: natury człowieka, relacji międzyludzkich, natury otoczenia, samej organizacji oraz relacji organizacji z otoczeniem. Kultura i struktura organizacyjna to czynniki odpowiedzialne za wprowadzanie zmian, dlatego proces stawania się organizacją innowacyjną należy zacząć od kształtowania odpowiedniej kultury. Kultura innowacyjna, która może być rozpatrywana jako element kultury organizacyjnej, ale także jej typ, to kultura w wysokim stopniu elastyczna, samokrytyczna, dynamiczna, zdolna do podejmowania ryzyka, otwarta na potrzeby otoczenia, które są drogowskazem dla działalności organizacji. Zasadniczym celem artykułu jest z jednej strony: pokazanie wzajemnych zależności między kulturą organizacyjną szkoły a jej działalnością innowacyjną oraz teoretyczna weryfikacja pojęć kluczowych w dyskusji nad tym problemem, a z drugiej: odpowiedź na pytanie, w oparciu o wyniki badań własnych, czy kultura organizacyjna zespołów nauczycielskich jako jedna z subkultur w kulturze organizacyjnej szkoły tworzy środowisko przyjazne dla działalności innowacyjnej.
Bibliografia
Warszawa.
Cameron K.S. (2003), Quinn R.E., Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Giddens A. (2001), Nowoczesność i tożsamość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Jo Hatch M. (2002), Teoria organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Pająk J. (1996), Kultura organizacyjna w oświacie. Teoria. Praktyka. Stymulacja, Wydawnictwo
„Śląsk”, Katowice.
Przyborowska B. (2003), Struktury innowacyjne w edukacji. Teoria – praktyka – rozwój, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Przyborowska B. (2007), Kultura organizacyjna oświaty w zmiennym otoczeniu, Wydawnictwo WSIiE TWP, Olsztyn.
Przyborowska B. (2013), Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Schein E.H. (1985), Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass, San Fransisco.
Schulz R. (1980), Procesy zmian i odnowy w oświacie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Schulz R. (1992), Szkoła – instytucja – system – rozwój, Wydawnictwo EDYTOR, Toruń.
Suchanek A. (1983), Innowacje oświatowe, Wydawnictwo Ośrodka Edukacji Nauczycieli, Kalisz.
Wedell-Wedellsborg T., Miller P. (2014), Architekci innowacyjności. Jak pomagać pracownikom wdrażać wartościowe pomysły, Wydawnictwo Emka, Warszawa.
Wiśniewska M. (2015), Kultury organizacyjne w szkole. Teoria – badania – rekomendacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
Zbiegień-Maciąg L. (1999), Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 925
Liczba cytowań: 0