Experiencing Anxiety about Self-Efficacy during Teamwork
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2017.001Słowa kluczowe
poczucie skuteczności w pracy zespołowej, cecha-lęk, stan-lęk, sytuacja zadaniowaAbstrakt
Introduction: High perceived self-efficacy in teamwork is significant for the accomplishment of objectives typical of adolescence. The levels of trait-anxiety and state-anxiety among children and teenagers grow with age. Anxiety can be provoked by both situations at school and lack of acceptance from one’s peer group. Girls with high levels of anxiety are more likely than boys to perceive themselves in negative terms.
The objective of the study: The purpose of this study was to identify the relationship between self-efficacy in relation to teamwork and the level of anxiety considered as either a state or a trait (defined as a relatively fixed disposition). Resources and methodology: The survey covered 66 first-year schoolchildren from lower-secondary schools in Lublin. Tools used: The Self-Efficacy in Teamwork Questionnaire and The State-Trait Anxiety Inventory for Children (STAIC).
Study findings: A statistically significant correlation was found between gender and state-anxiety levels (r = 0.254, p <0.05), and trait-anxiety levels (r = 0.323, p <0.01), and the level of self-discovery as a result of social interaction (r = -0.265; p <0.05). Persons with low levels of self-discovery, concerning especially the determination of their preference for teamwork, achieved high scores in state-anxiety (37.5%). The obtained results prove that schoolchildren with high levels of trait-anxiety, and, consequently, state-anxiety, do not prefer teamwork.
The proposed hypothesis was confirmed by the results of the study.
Bibliografia
Bandura A. (2007), Teoria społecznego uczenia się, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Bond M. (2015), Siła innych: O presji otoczenia, syndromie grupowego myślenia i o tym, jak ludzie wokół nas wpływają na wszystkie nasze poczynania, tłum. Bernadeta Minakowska-Koca, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Bruhn J. (2011), Efekt grupy. Spójność społeczna i jej konsekwencje dla zdrowia, tłum. Anna Plisiecka, Wydawnictwo WSPS Academica, Warszawa.
Bryńska A. (2005), Zaburzenia lękowe i zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, w: T. Wolańczyk,
J. Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, s. 146–157.
Chomczyńska-Rubacha M., Rubacha K. (2007), Płeć kulturowa nauczycieli. Funkcjonowanie w roli zawodowej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Dąbrowska-Król H. (2006), Problemy adaptacyjne młodzieży gimnazjalnej, „Nowa Szkoła”, nr 6, s. 45–47.
Farnicka M., Liberska H., Nurmi J.E., Predyktory (podmiotowe i sytuacyjne) efektywnej adaptacji szkolnej – ujęcie rozwojowe, „Psychologia Rozwojowa” 2016, t. 21, nr 1, s. 21–32, DOI: 10.4467/20843879PR.16.002.4791, www.ejournals.eu/Psychologia-Rozwojowa (dostęp 8.07.2016).
Jackson C. (2010), Fear in Education, “Educational Review” Vol. 62, No. 1, February 2010, 39–52, DOI: 10.1080/00131910903469544, http://www.informaworld.com (dostęp 7.07.2016).
Jaworowska A. (2005), Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci STAIC C.D. Spielbergera, C.D. Edwardsa, R.E. Lushene’a, J. Montuoriego, D. Platzek. Podręcznik, PTP, Warszawa.
Juczyński Z. (2001), Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, Pracownia Testów
Psychologicznych, PTP, Warszawa.
Juroszek W. (2010), Autoprezentacja młodzieży szkolnej. Emocjonalne i poznawcze konsekwencje
deprecjonującej i faworyzującej autoprezentacji u młodzieży z wysokim i niskim lękiem społecznym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Kendall P.C. (2012), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, tłum. Joanna Kowalczewska, Gdańskie Wydawnictwo
Psychologiczne, Sopot.
Kolańczyk A. (2003), Wpływ lęku i poprzedzania afektywnego na oceny poznawcze, „Studia
Psychologiczne”, 41(2), s. 219–235.
Leary M.R., Kowalski R.M. (2001), Lęk społeczny, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Łukasik I.M. (2013), Poczucie własnej skuteczności we współpracy z grupą. Eksperyment pedagogiczny w przestrzeni akademickiej, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Łukasik I.M., Witek A. (2015), Budowanie efektywnego zespołu poprzez gry i zabawy, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Mastalerz M. (2015), Uzależnienia behawioralne a zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji – cz. II, „Remedium”, nr 4 (kwiecień), s. 6–7.
Newman B.M., Lohman B.J., Newman F.R. (2007), Peer Group Membership and a Sense of Belonging: Their Relationship to Adolescent Behavior Problems, “Adolescence”, Vol. 42, No. 166, Summer Libra Publishers, Inc., 3089C Clairemont Dr., PMB 383, San
Diego, CA 92117, http://search.proquest.com/openview/.
Olivares J., Sánchez-García R., López-Pina J.A. (2009), The Liebowitz Social Anxiety Scale for Children and Adolescents, “Psicothema” Vol. 21, No. 3, s. 486–491, www.psicothema.com (dostęp 8.07.2016).
Raport: Kim jest współczesny gimnazjalista, http://www.eksoc.uni.lodz.pl/is/doc/ gimnazjalista.
pdf, s. 78–79 (dostęp: 06.07.2016).
Russell G., Shaw S.(2009), A Study to Investigate the Prevalence of Social Anxiety in a Sample of Higher Education Students in the United Kingdom, “Journal of Mental Health”, 18(3): 198–206, DOI: 10.1080/09638230802522494 (dostęp 7.07.2016).
Shaffer H.R. (2005), Rozwój społeczny, dzieciństwo i młodość, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Sokołowska M. (2015), Grupa rówieśnicza jako czynnik chroniący i czynnik ryzyka, „Remedium”, Wrzesień, s. 16–17.
Sosnowski T. (1977), Lęk jako stan i lęk jako cecha w ujęciu Charlesa D. Spielbergera, „Przegląd Psychologiczny”, 2, s. 393–411.
Talik E., Król K. (2014), Lęk szkolny a strategie radzenia sobie ze stresem u dzieci. Moderująca rola uogólnionego poczucia własnej skuteczności, „Psychologia Rozwojowa”, t. 19, nr 3, s. 85–99, DOI:10.4467/20843879PR.14.020.2307, www.ejournals.eu/Psychologia-Rozwojowa/ (dostęp 8.07.2016).
Vetulani J., Mazurek M. (2015), Bez ograniczeń. Jak rządzi nami mózg, Dom Wydawniczy PWN, Sp. z o.o., Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 617
Liczba cytowań: 0