Od prakseologii do badań w działaniu. Wokół synergii i antagonizmów
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2016.082Słowa kluczowe
prakseologia, metoda badań w działaniu, badacz w działaniuAbstrakt
Tekst powstał z konieczności krytycznego oglądu dwóch kategorii jakimi są badania w działaniu i prakseologia. Ta druga bardzo rzadko kojarzona jest z badaniami w działaniu lub wcale i nie jest obecna w literaturze na temat badań w działaniu. Jednak, uważam że bez dostrzeżenia swoistej symbiozy między owymi przedmiotami rozważań i wpisania prakseologii w zamysł teoretyczny metody badań w działaniu, nie uda się zrozumieć pełni jej istoty. Ponieważ brakuje otwarcia się na teorię o dobrej robocie, metoda badań w działaniu jest jednak tylko jedną z wielu metodycznych form oddziaływania na całożyciowy proces wychowania i kształcenia człowieka.
Bibliografia
Bauman Z. (1994), Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Instytut Kultury, Warszawa.
Cabała P. (2007), Prakseologiczna analiza działania, „Prakseologia”, nr 147/2007, s. 9–17.
Carr W., Kemmis S. (1995), Becoming Critical. Education, Knowledge and Action Research, The Falmer Press, London and Philadephia.
Cervinkova H., Gołębniak B.D. (2010) (red.), Badania w działaniu: Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
Cervinkova H. (2011), Edukacyjne badania w działaniu – w poszukiwaniu emancypacyjnego wymiaru badań pedagogicznych i antropologicznych, „Animacje Życia Publicznego. Analizy i Rekomendacje. Zeszyt Centrum Badań Społeczności i Polityk Lokalnych”, nr 2 (5).
Czerepaniak-Wlaczak M. (2010), Badanie w działaniu, w: Palka S. (red.) Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Freire P. (1993), Pedagogy of the Oppressed, Continuum, New York.
Gleick J. (1995), Chaos: narodziny nowej nauki, Zysk i S-ka, Poznań.
Gołębniak B.D. (2013), Edukacyjne badania w działaniu – między akademicką legitymizacją a realizującymi uproszczeniami, w: Cervinkova H., Gołębniak B. D. (red.), Edukacyjne badania w działaniu, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.
Greenwood D.J., Levin M. (2009), Reforma nauk społecznych i uniwersytetów przez badania interwencyjne, w: Denzin N. K., Lincoln Y. S., Metody badań jakościowych, t. 1, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Guba E.G., Lincoln Y.S. (2009), Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności, w: Denzin N.K., Lincoln Y.S, Metody badań jakościowych, t. 1, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Habermas J. (1983), Teoria i praktyka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Kemmis S. (2010), Teoria krytyczna i uczestniczące badania w działaniu, w: Cervinkova H., Gołębniak B.D. (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, przeł. wielu tłumaczy, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
Kemmis S., Mc Taggart R. (1988), The action research planner, Deakin University Press, Victoria, Australia.
Kargul J. (2003), Animacja społeczno-kulturalna, w: Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Kostera M. (1996), Postmodernizm w zarządzaniu, PWE, Warszawa.
Kotarbiński T. (1965, 1982), Traktat o dobrej robocie, Ossolineum, Wrocław.
Kotarbiński T. (1973), Traktat a dobrej robocie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.
Kotarbiński T. (1957–1958), Wybór pism, t. I–II, PWN, Warszawa.
Kotarbiński T. (1968), Hasło dobrej roboty, Wiedza Powszechna, Warszawa.
Kubinowski D. (2013), Idiomatyczność – synergia – emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Makme, Lublin.
Kubr M. (1986), Management consulting, International Labour Office, Geneva.
Kwiecińska-Zdrenka M. (2000), Badacz w działaniu – opisywać czy zrozumieć, czy też zmieniać zastaną rzeczywistość?, „AUNC Socjologia Wychowania”, z. 339.
Leibniz G.W. (2001), Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, „Antyk”, Kęty.
Lewin K. (1948), Resolving social conflicts, Harper & Row, Nowy Jork.
Lewin K. (2010), Badania w działaniu a problem mniejszości, przeł. R. Ligus, w: Cervinkova H., Gołębniak B.D. (red.) (2010), Badania w działaniu: Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
Lippmann W. (1997), Public Opinion, Free Press Paperbacks, New York.
Locke J. (1955), Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, Państowe Wydawnictwo Naukowe,
Warszawa.
Von Mises L. (2007), Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii, Instytut Ludwika von Misesa, Warszawa.
Mizerek H. (red.) (1997), Ewaluacja w szkole. Wybór tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
Mizerek H. (2012), Od wiedzy do mądrości. Badania w działaniu jako impuls dla praktyków i praktyki społecznej, w: Scenariusze rozwoju lokalnych polityk kultury, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej „CAL”, Warszawa.
Pszczółkowski T. (1978), Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Ossolinem, Wrocław.
Rakowski T. (2011), Humanistyka i dominacje: wprowadzenie, w: Rakowski T., Malewska-Szałygin A., Humanistyka i dominacja. Oddolne doświadczenia społeczne w perspektywie zewnętrznych rozpoznań, Collooquia Humanorum, Warszawa.
Rapoport R.N. (1970), Three dilemmas in Action Research, „Human Relations”, nr 23.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Speck O. (2005), Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Sulima R. (2000), Antropologia codzienności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Śliwerski B. (2007), Wstęp do wydania polskiego, w: Kruger H-H., Metody badań w pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Tempczyk M. (1995), Świat harmonii i chaosu, PIW, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1467
Liczba cytowań: 0