Temporalne reżimy podtrzymujące codzienność szkolną nauczycieli gimnazjum
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2015.059Słowa kluczowe
codzienność, temporalne reżimyAbstrakt
The interest in the problem of teachers’ daily routine has been growing recently. However, in spite of the fact that literature concerning different aspects of everyday functioning of teachers is quite extensive, little attention is given to the issue of time, the temporal dimension of daily routine. In this text, I present and analyse selected results of a qualitative study which is a part of a larger research project concerning teachers’ everyday experiences. I concentrate mostly on the recognition of temporal regimes maintaining the daily routine in a junior secondary school. The findings of a study involving phenomenological interviews with 7 junior secondary school teachers show that three main temporal regimes occur in a junior secondary school: planning, speed and control. These regimes help maintain the school daily routine, stability and the status quo, and consolidate the unreflective attitude to the performed tasks. Temporal regimes ensure the sense of predictability and reliability of the rules existing at school. On the basis of the obtained results, it was suggested that following the regimes of speed, plan and control in the long run depraves teachers of the ability to act spontaneouslyand reflect on the complexity of the process they manage .
Bibliografia
Adam B. (2010), Czas, przeł. M. Dera, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Aveni A. (2001), Imperium czasu. Kalendarze, zegary, kultury, przeł. P. Machnikowski, Zysk i S-ka, Poznań.
Brach-Czaina J. (1992), Szczeliny istnienia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Czerepaniak-Walczak M. (2001), Reformowanie edukacji w perspektywie emancypacji i dystansu władzy, „Forum Oświatowe”, nr 1 (24), s. 17−35.
Czerepaniak-Walczak M. (2008), Nie myśl, bądź posłuszny – dyskurs władzy w szkole (rozdz. 10), w: M. Dudzikowa, M. Czerapaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – Procesy – Konteksty, t. 4, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Eller J. D. (2012), Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, przeł. A. Gąsior-Niemiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Eriksen T. H. (2001), Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas, przeł. G. Sokół, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Fromm E. (1994), Niech się stanie człowiek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Wrocław. Griswold W. (2013), Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie, przeł. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Hofstede G. (2000), Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, przeł. M. Durska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Kędzierska H. (2012), Kariery zawodowe nauczycieli. Konteksty – wzory – pola dyskursu, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Korzeniecka-Bondar A. (2011), Czas na pozór..., „Studia Pedagogiczne”: Edukacja szkolna w zmianach? Zmiany w edukacji szkolnej? Problematyzowanie problemów, M. Dudzikowa, S. Jaskulska (red.), t. 64.
Korzeniecka-Bondar A. (2015), Temporalne porządkowanie codzienności szkolnej w gimnazjum – perspektywa nauczycieli, „Forum Oświatowe”, 27 (2), s. 103–114.
Krajewski M. (2009), Dzisiaj jak wczoraj, jutro jak dziś. Codzienność, przedmioty, reżimy podtrzymujące (rozdz. 10), w: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
Krzychała S., Zamorska B. (2008), Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.
Łukasik J. M. (2013), Doświadczenie życia codziennego. Narracje nauczycielek na przełomie życia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Moustakas C. (1994), Phenomenological Research Methods, Sage Publications, Thousand Oaks California.
Nowak-Dziemianowicz M. (2014), Polska szkoła i polski nauczyciel w procesie zmiany. Problemy i możliwości, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 19 (2). DOI: http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2014.024
Popiołek K. (2000), Percepcja czasu – czas codzienny i czas życia (rozdz. 5), w: K. Popiołek, A. Chudzicka-Czupała (red.), Czas w życiu człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Rutkowiak J. (1997), Chaos i porządek jako wymiar funkcjonowania nauczyciela (rozdz. 1), w: H. Kwiatkowska, T. Lewowicki (red.), Źródła inspiracji współczesnej edukacji nauczycielskiej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Warszawa.
Rutkowiak J. (1998), Wielość i redukcyjność jako wymiary kultury współczesnej a pytania o kształcenie nauczycieli (rozdz. 5), w: A. Siemak-Tylikowska, H. Kwiatkowska, S. M. Kwiatkowski (red.), Edukacja nauczycielska w perspektywie zmieniającego się świata, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.
Suchodolski B. (1967), Świat człowieka a wychowanie, Książka i Wiedza, Warszawa.
Szlendak T. (2009), Co się dzieje z czasem wolnym? Od codziennego znoju do odpoczynku do codzienności, w której czas eksplodował (rozdz. 11), w: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
Sztompka P. (2005), Socjologia zmian społecznych, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Tarkowska E. (1992), Czas w życiu Polaków. Wyniki badań, hipotezy, impresje, PAN IFiS, Warszawa.
Tokarski J. (red.) (1980), Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa.
van Leeuwen T. (2008), Czas w dyskursie (rozdz. 16), w: A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Wydawnictwo Universitas, Kraków.
Zimbardo P., Boyd J. (2009), Paradoks czasu, przeł. A. Cybulko, M. Zieliński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1499
Liczba cytowań: 0