Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Sensorische Integration. Analytische Evaluation. Vorwort: Zum Begriff der sensorischen Integration
  • Strona domowa
  • /
  • Sensorische Integration. Analytische Evaluation. Vorwort: Zum Begriff der sensorischen Integration
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 21 (2015) /
  4. Metaanalizy badań edukacyjnych

Sensorische Integration. Analytische Evaluation. Vorwort: Zum Begriff der sensorischen Integration

Autor

  • Andrzej Majewski Akademie für Psychomotorik, Rednitzhembach
  • Jolanta Majewska Akademie für Psychomotorik, Rednitzhembach

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2015.051

Słowa kluczowe

integracja sensoryczna. psychologia, terapia, zaburzenia rozwoju, zachowania i uczenia się

Abstrakt

Terapię Integracji Sensorycznej opracowała w latach 70. dr Jean Ayres. Celem terapii była pomoc dla dzieci mających problemy związane z rozwojem, zachowaniem i nauką.

SI stała się metodą znaną głównie w Stanach Zjednoczonych, w Europie i Japonii i do dziś jest wykorzystywana przede wszystkim przez ergoterapeutów w terapii dzieci sprawiających trudności wychowawcze. Jednak na podstawie kontrolowanych badań do tej pory nie udało się potwierdzić jej skuteczności.

Dzisiejsza neurologia rozwojowa oraz psychologia krytycznie oceniają założenia teorii integracji sensorycznej. W naszej publikacji poddajemy teoretyczne podstawy SI naukowej analizie z punktu widzenia teorii chaosu, endokrynologii, konstruktywizmu, motologii i neuropsychologii.

Wynik przeprowadzonej analizy wraz z ewaluacją analityczną pokazuje, że SI opiera się na założeniach teoretycznych nieidących w parze z obecnym stanem wiedzy. Wprawdzie podstawy SI ulegały modyfikacjom, lecz procesy te nie doprowadziły do zasadniczej zmiany celów terapii i wykorzystywanych technik. Nadal za punkt wyjścia przyjmuje się założenie, że zaburzenia rozwoju, uczenia się i zachowania wynikają zazwyczaj z „neurofizjologicznie definiowanych” deficytów w tak zwanej integracji sensorycznej podstawowych zmysłów jak dotyk, propriocepcja i równowaga, oraz że konieczne jest przywrócenie do normalności będących ich przyczyną dysfunkcji poprzez specjalne techniki terapeutyczne, dzięki którym zaburzenia rozwojowe i zaburzenia uczenia się zostaną wyleczone. Jednak jak dotąd nie udało się w przekonywujący sposób udowodnić istnienia owych „neurofizjologicznych“ zaburzeń przetwarzania informacji sensorycznych. Krytyczna ocena tej metody nie oznacza całkowitej krytyki metody ergoterapii stosowanej u dzieci. Techniki SI przyczyniają się do pozytywnego zmysłowego doświadczania dotyku, ruchu i równowagi. Bardzo często metoda ta umożliwia nawiązanie dobrego kontaktu z dzieckiem. Lecz dotychczas żadne badania ewaluacyjne nie potwierdziły, że terapia IS przynosi dodatkowe efekty w leczeniu dzieci z zaburzeniami uczenia się i zachowania.

Bibliografia

Augustin A. (1986), Sensorische Integration/sensorische Integrationsstörungen, in: „Beschäftigungstherapie und Rehabilitation“, 25. Jg.

Ayres J. (1979), Sensorische Integration und Lernschwierigkeiten, Springer, Berlin–Heidenberg–

New York.

Ayres J. (1989), Bausteine der kindlichen Entwicklung, Springer, Berlin–Heidenberg–New

York.

Gröschke D. (1989), Praxiskonzepte der Heilpädagogik, Reinhardt München Basel.

Frostig M. (1992), Bewegungserziehung. Neue Wege der Heilpädagogik, Reinhardt, München– Basel.

Karch D., Groß-Selbeck G., Pietz H.G., Schlack J. (2001), Sensorische Integrationstherapie nach Jean Ayres. Stellungnahme der Gesellschaft für Neuropädiatrie e.V., in: Aksu F. (Hrsg.), Neuropädiatrie, Novartis Pharma Verlag, Basel s. 742–760.

Kern Ch. (1993), Hab Chaos im Herzen..., „GEO-Wissen“, Nr. 11.

Kiphard E. J. (1984), Motopädagogik, 2. Aufl., Verlag Modernes Lernen Dortmund.

Maelicke A. (1990), Vom Reiz der Sinne, New York–Basel–Cambridge Verlag, Weinheim .

Majewska J., Majewski A. (1996), Sensorische Integration – Ein Konzept sucht neue Wege, „Praxis der Psychomotorik“, Nr. 2.

Majewska, J., Majewski A. (2008), Fördern und Heilen durch Bewegung, 2 Aufl., Lit Verlag, Münster.

Majewska J., Majewski A. (2010), Psychomotorische Abenteuerspiele, 2 Aufl., Schultz-Kirchner Verlag, Idstein.

Majewska J., Majewski A. (2012a), Kinder stärken, Hofmann.Verlag, Schorndorf.

Majewska J., Majewski A. (2012b), Zarys psychomotoryki, Harmonia, Gdańsk.

Ostermann A. (2008), Lernvoraussetzungen von Schulanfängern. Beobachtungsstationen zur Diagnose und Förderung, 4. Auflage, Persen, Horneburg.

Pflüger L. (1991), Neurogene Entwicklungsstörungen, Reinhardt, München – Basel.

Press R. (1991), Das Gehirn, Time-Life Bücher, Amsterdam.

Schmidt R. F. (1987), Integrative Leistungen des Zentralnervensystems, in: Schmidt R. F., Thews G. (Hrsg.): Physiologie des Menschen, 23. Aufl., Springer Verlag, Berlin – Heidelberg – New York.

Speck O. (1991), Chaos und Autonomie in der Erziehung, Reinhardt, München–Basel.

Speck O. (1991), System Heilpädagogik, Reinhardt, München – Basel.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-05-15

Jak cytować

1.
MAJEWSKI, Andrzej & MAJEWSKA, Jolanta. Sensorische Integration. Analytische Evaluation. Vorwort: Zum Begriff der sensorischen Integration. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 15 maj 2016, T. 2, nr 21, s. 119–136. [udostępniono 20.12.2025]. DOI 10.12775/PBE.2015.051.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 21 (2015)

Dział

Metaanalizy badań edukacyjnych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1518
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

integracja sensoryczna. psychologia, terapia, zaburzenia rozwoju, zachowania i uczenia się
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa