Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Przegląd Badań Edukacyjnych

Postrzeganie szkolnej dyskryminacji przez nauczycielki i nauczycieli
  • Strona domowa
  • /
  • Postrzeganie szkolnej dyskryminacji przez nauczycielki i nauczycieli
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 21 (2015) /
  4. Oryginalne artykuły badawcze

Postrzeganie szkolnej dyskryminacji przez nauczycielki i nauczycieli

Autor

  • Małgorzata Jonczy-Adamska Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej

DOI:

https://doi.org/10.12775/PBE.2015.046

Słowa kluczowe

Antidiscrimination education, school discrimination, teachers’ antidiscrimination awareness, teachers’ antidiscrimination competences

Abstrakt

The article presents a part of a research report entitled “School discrimination – unjustified presence. On building of anti-discrimination education in the formal education system in Poland” (eds Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M.), published by The Anti-Discrimination Education Association (TEA), concerning teachers’ perception of school discrimination. Two
research areas that have been defined are: 1. Discriminatory situations and structures as well as phenomena related to discrimination (e.g. prejudices, hate speech, hate-motivated violence) in Polish schools; 2. The analysis of pathways of implementing, realising and improving anti-discrimination measures (including anti-discrimination education) and also difficulties and barriers in schools that accompany them (in the context of the Ministry of Education ordinance; May 2003, requirement of realisation of anti-discrimination measures in schools). Data was gathered from individual interviews with teachers, who are “equality leaders” in their schools, as well as from group focus interviews with teachers, realised as part of the School Evaluation System.
Main conclusions: there are significant differences between teachers concerning anti-discrimination awareness and competences. The system of teachers’ education and training does not give opportunity to improve these competences. The level of anti-discrimination awareness influences school discrimination perception and discrimination-response skills.

Bibliografia

Abramowicz M., Rawłuszko M. (2011), Metodologia badań (rozdz. 2), w: M. Abramowicz (red.) Wielka nieobecna – o edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa.

Bilewicz M., Marchlewska M., Soral W., Winiewski M. (2014), Mowa nienawiści. Raport z badań sondażowych, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa.

Błeszyńska K. M. (2011), Dzieci imigrantów i uchodźców jako grupa zagrożona wykluczeniem edukacyjnym, w: T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, J. Suchodolska (red.), Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego, Wydawnictwo

Adam Marszałek, Toruń.

Chętkowski D. (2011), Logo biedy, w: D. Obidniak (red.), Czytanki o edukacji. Dyskryminacja, Związek Nauczycielstwa Polskiego, Warszawa.

Chomczyńska-Rubacha M. (2010), Ukryty program koedukacji, w: P. Błajet (red.), Ciało. Edukacja. Umysł. Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy.

Chomczyńska-Rubacha M. (2011), Szkoła i dyskryminacja ze względu na płeć w perspektywie krytycznej socjologii edukacji, „Kultura i Edukacja”, nr 1.

Cieślikowska D. (2010), Dyskryminacja, w: M. Branka, D. Cieślikowska (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski, Stowarzyszenie Willa Decjusza, Kraków.

Cieślikowska D., Sarata N. (2012), Dyskryminacja wielokrotna – historia, teorie, przegląd badań, Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa.

Denzin N. K. i Lincoln Y. S. (2009), Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych. T. 1, w: N. K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Diouf M., Igiehon A., Karamalla N., Rasolomampionona D., Średziński P. (2011), Jak mówić i pisać o Afryce, Fundacja Afryka Inaczej, Warszawa.

Dzierzgowska A., Rutkowska E. (2008), Ślepa na płeć. Edukacja równościowa po polsku. Raport krytyczny, Fundacja Feminoteka, Warszawa.

Gawlicz K., Rudnicki P., Starnawski M. (2015), Ramy metodologiczne badań w projekcie Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona, w: K. Gawlicz, P. Rudnicki,

M. Starnawski (red.), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa.

Gawlicz K., Starnawski M. (2014), Jak edukacja może zmieniać świat? Demokracja, dialog, działanie, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław 2014.

Giza-Poleszczuk A., Komendant-Brodowska A., Baczko-Dombi A. (2006, 2011), Przemoc w szkole. Raport 2006 i 2011, CBOS.

Grzymała-Moszczyńska J. (2013), Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria, czyli o niektórych teoriach psychologicznych stosowanych w edukacji antydyskryminacyjnej, w: M. Branka, D. Cieślikowska, J. Latkowska (red.), (Nie) warto się różnić? Dylematy

i wyzwania metodologiczne edukacji antydyskryminacyjnej. Notatki z pracy trenerskiej,

Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa.

Jonczy-Adamska M. (2013), Edukacja antydyskryminacyjna a ukryty program nauczania.

Słowo i obraz, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 17, s. 53–67, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2013.012 (dostęp: 15.06.2015).

Jonczy-Adamska M. (2015), Dyskryminacja i edukacja antydyskryminacyjna w społecznościach szkolnych na podstawie wywiadów indywidualnych z nauczycielkami i nauczycielami z dużych miast (rozdz. 5), w: K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski (red.), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa.

Jonczy-Adamska M., Rawłuszko M. (2015), Dyskryminacja i działania antydyskryminacyjne

w szkołach na podstawie danych Systemu Ewaluacji Oświaty (rozdz. 6), w: K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski (red.), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej

w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, Warszawa.

Kopciewicz L. (2012), Równa szkoła. Matematyka, władza i pole wytwarzania kultury, Wydawnictwo

Difin, Warszawa.

Lisek-Michalska J. (2013), Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Macrae N., Stangor C., Hewstone M. (1999), Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Mikulska A. (2010), Rasizm w Polsce. Raport z badań wśród osób, które doświadczyły przemocy ze względu na swoje pochodzenie etniczne, rasowe lub narodowe, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa.

Moore R. (2006), Socjologia edukacji, w: B. Śliwerski (red.), Pedagogika – tom 2. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Sopot.

Nelson, T. D. (2003), Psychologia uprzedzeń, Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

Newman L. S., Erber R. (2009), Zrozumieć Zagładę. Społeczna psychologia Holokaustu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Palka S. (2009), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,

Sopot.

Pankowska D. (2005), Wychowanie a role płciowe. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Rawłuszko M. (2015), Dyskryminacja, przemoc i mowa nienawiści w społecznościach szkolnych – charakterystyka zjawiska oraz strategie przeciwdziałania na podstawie wywiadów z nauczycielami i nauczycielkami ze wsi oraz małych i średnich miast (rozdz. 4),

w: K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski (red.), Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej,

Warszawa.

Rubacha K., (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Sadura P. (2012), Szkoła i nierówności społeczne. Diagnoza zjawiska i propozycja progresywnej polityki edukacyjnej w Polsce, Fundacja Amicus Europae, Warszawa.

Świerszcz J. (red.) (2012), Lekcja równości. Postawy potrzeby kadry szkolnej i młodzieży wobec homofobii w szkole, Kampania Przeciw Homofobii, Warszawa.

Zamojska E. (2010), Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości

w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Przegląd Badań Edukacyjnych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-05-15

Jak cytować

1.
JONCZY-ADAMSKA, Małgorzata. Postrzeganie szkolnej dyskryminacji przez nauczycielki i nauczycieli. Przegląd Badań Edukacyjnych [online]. 15 maj 2016, T. 2, nr 21, s. 7–34. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/PBE.2015.046.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 21 (2015)

Dział

Oryginalne artykuły badawcze

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1482
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Antidiscrimination education, school discrimination, teachers’ antidiscrimination awareness, teachers’ antidiscrimination competences
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa