Diagnoza kompromitujących błędów metodologicznych w koncepcjach (wnioskach) badań pedagogicznych
DOI:
https://doi.org/10.12775/PBE.2013.002Abstrakt
Przedmiotem moich analiz będą dwie sfery działalności naukowo-badawczej polskich pedagogów, w których najsilniej jest widoczna ich akademicka porażka. Mam tu na uwadze najważniejszą w życiu i rozwoju akademickim potrzebę podwyższania własnych kwalifikacji i naukowego statusu, a więc związaną z przewodami naukowymi na stopnie i tytuł profesora oraz częściowo z tym związaną, chociaż realizowaną w zupełnie innych strukturach akademickiego funkcjonowania i weryfikacji kompetencji, jaką jest aplikowanie o środki finansowe z budżetu państwa w Narodowym Centrum Nauki na realizację projektu badawczego. Teza moich krytycznych analiz, które mogłyby służyć nie tylko diagnozie i rozpoznaniu zakresu patologii czy słabości, ale zarazem możliwości ich przeciwdziałaniu czy naprawie, brzmi: im niższe są kompetencje i osiągnięcia naukowo-badawcze pedagogów w toku uzyskiwania przez nich stopni naukowych, tym mniejsze mają szanse na uzyskanie finansowego wsparcia w realizacji projektu badawczego. Ten bowiem nie może być poprawny, jeśli nie są spełnione w jego przesłankach podstawowe wymogi poprawności metodologicznej.
Bibliografia
Klinger K., Wigura K. (2008), Do świata nauki tylnymi drzwiami. Słowacka fabryka polskich profesorów, „Dziennik” środa 3 września, za: http://www.dziennik.pl/wydarzenia/article231664/ Slowacka-fabryka-polskich-rofesorow.html (dostęp: 13.07.2012).
Koniec z dyplomami ze Słowacji. Wywiad z Barbarą Kudrycką (2008), „Dziennik” piątek 5 września, za: http://www.dziennik.pl/wydarzenia/article232744/Habilitacje-beda- -wedlug-innych-zasad.html (dostęp: 13.07.2012).
Na Słowacji: Poľsko: Kde ľahko prísť k titulu? Na Slovensku (2008), „Pravda” 25 listopada, za: http://spravy.pravda.sk/tlac.asp?r=sk_svet&c=A080903_151443_sk_s...pdf (dostęp: 3.09.2008)
Poliaci chodia na Slovensko za lacnými titulmi, „Pravda” 12 września 2008.
Sadecki J. (2001), Do kariery na skróty. Habilitacje bez polskiego sita – ciąg dalszy, „Rzeczpospolita” 23 maja, za: http://new-arch.rp.pl/artykul/337812_Do_kariery_na_skroty. html (dostęp: 23.05.2001).
Śliwerski B. (2011a), Autodegradacja pedagogiki jako nauki i kierunku kształcenia, w: J. Szempruch, M. Wojciechowska, J. Karczewska (red.), Kultura-edukacja. Ciągłość i tendencje zmian, Wydawnictwo LIBRON; Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach, Kielce.
Śliwerski B. (2011b), Anomia akademickiej pedagogiki z jej własnym udziałem, w: M. Jaworska- Witkowska, L. Witkowski (red.), Przeszkody dla rozwoju humanistyki w szkołach wyższych (z pedagogiką w tle). W perspektywie troski o uniwersytet, kulturę humanistyczną i podręczniki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Śliwerski B. (2011c), O przewodach habilitacyjnych i profesorskich z pedagogiki społecznej (pracy socjalnej) oraz z dydaktyk szczegółowych Polaków na Słowacji w latach 2006–2011, „Rocznik Pedagogiczny”, t. 34.
Śliwerski B. (2011d), Klinika akademickiej pedagogiki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Ustawa o zasadach finansowania nauki, Dz.U. Nr 96 poz. 615.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 690
Liczba cytowań: 0